Gå til innhold
Arkivverket

[#14322] Gurid Olavsdtr. Nos, Ola Torleivson Skjervheim, Ragnhild Endresdtr.


Gjest Ann-Margrit Sandmoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Margrit Sandmoen

Kan noen hjelpe meg med anene til: -Gurid Olavsdtr. Nos? -Ola Torleivson Skjervheim. Han var gift med Ragnhild Ellingsdtr. Villand? -Ragnhild Endresdtr.f.på Kolve på Voss. Hun var gift med Nils Olavsson Villand? -Knut Olavsson Skottebøl, f.1746 d.1807.Gift med Kristi Eriksdtr. Rikandsrud?Ønkser også opplysninger om 'Berge's bok' og hvor jeg kan få tak i den?Takker Ottar for opplysningene om en annen av mine formødre, Åse Sveinsdtr. Brattåker!mvh Ann-Margrit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg oppdager til stadighet interessante gamle innlegg. Det er mulig du har funnet svar, men her er noen aner til Knut Olson Skattebøl:1)Knut Olsson Skattebøl født 1745 eller 1746 Foreldre: 2)Ola Knutson Skattebøl født ca 1714, og død 13.06.1759 og gravlagt 13.07.1759. Han var bror av min ane Anne Knutsdatter Skattebøl født 17183)Anne Sveinsdatter Besteforeldre:4)Knut Olsson Skattebøl5)Torand Olsdatter Halvorsgard født ca 1689, og gravlagt 19.04.1751.8)Ola Knutson Skattebøl født ca 1650 og død 1714.9)Birgit Knutsdatter Stave10)Ola Sveinson Halvorsgard født ca 166311)Guri Olsdatter Løkensgard født ca 1666, og gravlagt 19.04.174420)Svein Olsson Halvorsgard født ca 162622)Ola Olsson Løkensgard23)Anne Eiriksdatter Rime40)Ola Sveinson Nedre Sata født ca 1594, og død 1664 -167441)Torand Halvorsdatter Stave46)Eirik Eivindson Rime80)Svein Larsson Nedre Sata81)Ragndi Olsdatter født ca 160082)Halvor Stave92)Eivind Olsson Rime93)Anne Magnusdatter Nos180)Lars Syverson Sata181)Margit186)Magnus Sigurdson Torkjellsgarden Nos født ca 1520187)Gunnor Levordsdatter Helling 372)Sigurd Engelbrektson Nos født ca 1470, og død 1545374)Levord Helling744)Engelbrekt Lavranson født ca 1440-50. Han var tingskriver.1488)Lavran Jonsson1489)Gudrun Aslaksdatter eller Aslesdatter.Dette ble veldig overfladisk, og jeg har mye mer om noen enkeltpersoner her. Har også skrevet søsken i hver generasjon, men det ville føre for langt å skrive alt her.Det er mulig at du har forbindelse til noen av mine aner ellers også, og en av mine aner varJørand Aslaksdatter Brattåker født ca 1605. Hun har en bror som heter Svein som var gift 1 med Åse Torsteinsdatter Alsaksgården Nos, og gift 2 med Margit Andreasdatter Nordre Nestgard. Det er jo nevnt en Åse Sveinsdatter Brattåker her, og jeg regner derfor med at Svein Aslakson Brattåker født ca 1609 blir en ane her. Hans foreldre var Aslak Olsson Nyhus og Bodill Knutsdatter. Far til Aslak Olsson Nyhus var Ola Olsson Nyhus(ca 1560-1647). Dennes far igjen var Ola Aslakson Skrindo/Rud eller Ola Aslakson Torpo født ca 1510. Her er ikke Botolf Baklien og bygdebokforfatterne for Gol helt enige. Hvis Ola Aslakson Torpo er den rette, så var han gift med Guri Olavsdatter Brattåker, og hennes far var Olav Arneson Brattåker. Her også har jeg mye mer om enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer kildene for det jeg har skrevet her:-'Folk og fortid i Hol' bind 7-'Ål Bygdesoge bind 4'-Ministralbok for Ål 1744-1759 på mikrofilm HF-417-'Hallingslekter' av Botolf BaklienDet er mulig noen flere kilder er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Hei! Vi har samme aner! Ola Tolleivson ble kalt Blank- Ola fordi han hadde masse sølv på klærne sine. Han var handelskar og handlet med hester.Han var gift med Ragnhild Ellingsdatter Villand. Jeg anbefaler deg å lese boka `Villandane`av Lars Reinton.Der står det mye morsomme historier og sagn om disse menneskene. De satte virkelig spor etter seg i Hallingdal! Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har et par spørsmål her:1)Jeg har registrert Ragnhild Ellingsdatters mor som Åse Sveinsdatter Brattåker. Heter Åses far Svein Aslakson Brattåker? Svein var en bror av min ane, men jeg registrerer noen etterkommere av søsken i mitt slektsprogram.2)Står det noe om Arne Clemmetson Villand og Jørand Aslaksdatter med familie i boka om 'Villandanane'? Disse og deres datter Anna er de eneste jeg har i Villand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

Hei! Jeg har et par sprøsmål til innlegg 1. Hvordan fant du ut at Ragnhild het Endresdtr. og var fra Kolve på Voss? Jeg har nemlig lenge lurt på dette, jeg spekulerte på om hun kunne hett Ellingsdtr. da sønnen (som var den 2.) fikk navnet Elling. Men uansett, hvordan fant du det ut, og har du forfedrene til Ragnhild? Jeg er nemlig også en etterkommer.Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.