Gå til innhold
Arkivverket

[#14324] Slekten Luth og slekten Bolt


Gjest Ann-Margrit Sandmoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Margrit Sandmoen

Jeg etterlyser opplysninger om slekten Luth fra Ålesund.Kristian Luth var min 4.tippoldefar,f.1785. Hans foreldre var Johan Luth og Jakobine Bolt. Johan skal vistnok være oppgitt som borgersønn i en skifteprotokoll fra slutten av 1700 tallet. Kan noen bekrefte at slekten Luth har utspring fra Skottland? Kan Kristian Luth's hustru; Maren Sofie Bloch, f. 1788, også komme fra Ålesund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er følgende personer søstre av Kristian Luth (f. Ålesund 1785) ? : a) Hedevig (Helene?) Sophie Luth, f. Borgund ca.1780, g.m. Svend Arntzen (1767-1843) fra Vågå (foreldre til Johan, g. Johanne Marie Dunker). b) Chrsitianne Luth (1793-1841) fra Ålesund, 2. kone til Niels Christensen Hess (1769-1845) fra Faleide, Stryn (foreldre til Lovise Rogngjerdet (Haram), g. Henning Ingebrigtsen fra Lepsøya).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Johan Windeler Luth (1757-1813) var borgar på Lorkeneset i Ålesund, seinare bonde på Larsgarden i Borgund. 1777 gift med Jacobine Elisabet Boldt (1755-1826).Johan W Luth var son av Anders Jansen Luth (1730-1813), borgar på Lutheneset (Nørveneset), og Helene Sofie Müller (1728-). Anders (eller Andreas) var fra Bergen, Helene Sofie var datter av Berent Müller (c1692-1764), klokkar i Borgund, og Anne Marie Johansdt Windeler (1696-1730). Disse budde på Store Nørve, som Nørveneset blei utskilt fra.Jacobine Boldt var datter av gjestgivar, sikt- og sakefallsforpaktar m.m Johannes Boldt og Christiane Sofie Schreuder. Disse budde på Magevågneset eller Sørneset i Borgund. Eg har mykje meir stoff om alle disse, men det vil føre for langt å skrive meir her. Ein god del kan ein finne i Digitalarkivet (kirkebøkene for Borgund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Hei Bjørn. Det var en fin overraskelse å få forfedrene til Johan Windeler Luth og Jacobine Elisabeth Boldt. Jeg vil svært gjerne vite mer om dem. Min epostadresse er solarnt@online.no. Sølvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Margrit Sandmoen

Takk Bjørn! tar gjerne i mot alt måtte sitte med når det gjelder de to slektene, alle barn og deres ektemaker, og eventuelle historier rundt disse...Ann-Margrit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dette er ei interessant ætt, som ogso er nemnd under tema #10013. Eg har der nemnt ein Herman Bernt Luth som i ettertid har synt seg å vera son av:Didrik Eilers Andersson Luth og kona Anna Sophie Johannesdotter Boldt.I 1801 er Anna Sophie Luth enkje og busett på Store Nørve i Borgund. Sonen Herman Bernt Luth er 8 år, men han er ikkje i dartabasen over fødde i Borgund, so denne Didrik og kona hans må ha butt ein annan stad.Er det nokon som sit med fleire opplysningar om dette paret, ville eg setja stor på å høyra om det!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Margrit Sandmoen

Takk til dere alle for spørsmål og svar på innlegget! Det er spennende 'å se' hvor etterkommerne etter Johan Luth og Jakobine Bolt har havnet i 'verden'. Kristian reiste nordover, hvorfor vet jeg ikke. Han havnet i Øksnes i Vesterålen og fikk etterhvert mange etterkommere der i området. Hvor endte hans evt. søsken opp???Jeg lurer enda på om Maren Sofie Bloch,f.1788 også kom fra Ålesund-distriktet?Ann-Margrit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Margrit Sandmoen

Bjørn, du er hjertelig velkommen til å maile meg det du måtte sitte inne med av opplysning om slektene. Mailadressen er som følger:rog-sand@frisurf.noAnn-Margrit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg har ikkje skaffa meg kunnskap om ættene Boldt og Luth av private, men av faglige grunnar. Eg både vil og kan svare på spørsmål om enkeltpersonar og -relasjonar, men ikkje legge ut fullstendige ættetavler på nettet. Disse ættetavlene (eller helst: slektsregistra) er utarbeida som underlag for eit større historisk arbeid, 'Kremmarveldet', om korleis Sunnmøre 1570-1870 var underlagt eit lokalt borgarskap av kremmarar og jordeigarar. Det største appendixet til dette arbeidet heiter 'Borgarbok for Sunnmøre 1570-1870', og omfattar dei kring 200 borgar-/kremmarseta som var i drift i denne tidbolken samt alle familiane som budde på og 'brukte' disse borgarseta. (Eit register over borgarsete og borgarar på Sunnmøre finst på heimesida mi: home.online.no/~bjodale).Den som vil vite meir kan ta kontakt med meg på epostadressa bjodale.online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Etter mange oppmodingar legg eg utLUTH (i lange baner)I ANDREAS JANSEN LUTH 1730-1813, son av Jan Anderssen Luth, kjøpmann i Bergen, og Agnete (Wench?). Kremmar på Nørveneset og Larsgarden i Borgund, handla også på Storholmen, Longva og i Skutvika. Gift 1756 med Helene Sofie Müller 1728-, datter av Berent Müller (c1692-1764), klokkar i Borgund, og Anne Marie Johansdtr Windeler (1696-1730). Minst 7 barn (II 01-07):II 01 JOHAN WINDELER LUTH 1757-1813, kremmar på Lorkeneset i Ålesund, handla også i Skutvika, seinare bonde på Larsgarden. Gift 1777 med Jacobine Elisabet Boldt 1755-1826, datter av sikt- og sakefallsforpaktar Johannes Boldt og Christiane Sofie Schreuder (jfr II 07). 13 barn (III 01-13):III 01 ANDERS LUTH 1777-, trulig d før 1785.III 02 JOHANNES BOLDT LUTH 1778-*1853, bonde på Larsgarden. Gift 1807 med Kirsti Hansdtr Urke c1780-1832 fra Hjørundfjord. EtterslektIII 03 HELENE SOFIE LUTH 1780-, gift 1812 med Fredrik Gottlieb Hoppe c1762-, distriktskirurg på Sunnmøre, ukjent opphav. Dei budde på Store Nørve. Hoppe gift I med Sofie Caroline Svane. Trulig barnlaus.III 04 MADS SCHREUDER LUTH 1781-, ukjent lagnad.III 05 CHRISTIAN LUTH 1783-, ukjent lagnad.III 06 ANDERS JOHAN LUTH 1785-, ukjent lagnad.III 07 HERMAN BERENT LUTH 1787-, trulig d før 1796.III 08 ANNA MARIA LUTH 1788-*1801, trulig lik den Marie Luth som var gift med skreddaren Ole Henriksen Tonning som brukte Stokksund i Herøy 1803-17.III 09 AGNETE DORTEA LUTH 1790-, ukjent lagnad.III 10 JOHAN LUTH 1791-*1801, ukjent lagnad.III 11 JACOB ANDREAS LUTH 1793-1827, gjestgivar på Tilset, Øksnes i Vesterålen. Gift.III 12 LAMBERT ANDREAS CHRISTIAN LUTH 1794-1866, bonde på Molvær i Borgund. Gift I med Randi Ananiasdtr c1782-1860, ukjent opphav. Gift II 1866 med Olave Karlsdtr Steinnes c1822-, trulig fra Ørsta. Budde visstnok på Buholmstranda i Ålesund fra 1835.III 13 HERMAN BERENT LUTH 1796-, trulig d før 1801. II 02 ANDERS HERMANDSEN LUTH 1758-*1801, kremmar på Noteneset i Ålesund; 1801 var han sjømann ('farer til søes fra Bergen'), flytta kanskje seinare til Bergen, der ein Andreas Luth tok borgarskap som høker 1806. Gift med Else Marie Wingaard 1767-*1801, datter av Nicolai Ottesen Wingaard, kremmar på Grimmergård i Ålesund, og Birgitte Madsdtr Bondal. Birgitte gift II med Frantz Jørgen Sommer. Minst 9 barn (III 14-22):III 14 HERMAN ANDREAS LUTH 1784-, ukjent lagnad.III 15 NICOLAI WINGAARD LUTH 1785-, var 1801 i huset hos morbroren Nicolai Ulrich Wingaard, kremmar på Hella i Ålesund. Seinare lagnad ukjent.III 16 ANNA SOFIE LUTH 1786-86III 17 ANNA SOFIE LUTH 1787-, ukjent lagnad.III 18 JOHAN LUTH 1788-, ukjent lagnadIII 19 MADS LUTH 1791-, ukjent lagnadIII 20 DIDRIK LUTH 1792-, kanskje lik den D L som 1818 tok borgarskap som høker i Bergen.III 21 JACOB HERMAN MUNCH LUTH 1794-, ukjent lagnad.III 22 HELENE MARIE LUTH 1796-*1801 II 03 BERNHARDUS MÜLLER LUTH 1759-, ukjent lagnad.II 04 AGNETE MARIE LUTH 1760-1824, gift 1771 med Johan Jacobsen Møller 1741-1801, kjøpmann (?) i Bergen, trulig son av Jacob Jansen Møller i Bergen. 11 barn.II 05 HERMAN WENCH LUTH 1761-, ukjent lagnad.II 06 MARIE ELISABET LUTH 1762-1847, gift med Johan LuthII 07 DIDRIK ELLERT LUTH 1767-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg er takksam for at du Bjørn har lagt ut denne ættleggen!Eg finn her heilt nedst Herman Boldt Luth, f. 1793 som son av Didrik Luth og Anna Sophie Boldt, og eg stussar litt på namnet! I 1801 er han kalla Herman Berent. So vidt eg forstår, må han vera fødd på Stordalsholmen i Ørskog? Har du undersøkt dei kyrkjebøkene? Har du ein nøyaktig fødsels- eller dåpsdato for Herman?Eg kan elles leggja til at Herman Berent Luth døydde i Borgund 16.5.1857.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Margrit Sandmoen

Jeg må bare ta av meg hatten og bøye meg i støvet for deg Bjørn. Tusen hjertlig takk skal du ha!Ann-Margrit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg har sjekka ymse kilder m.o.t Herman Boldt Luth. Det ser ut til at han i alle fall heitte Herman Berent(eller Berndt), rimeligvis har han også hatt Boldt i tillegg. Fødeåret 1793 ser det ut til at eg har rekna ut på grunnlag av ft 1801 (naivt nok, for mange år sidan...). No ser eg i mine eigne avskrifter av kirkebøkene for Borgund at 'Herman Berndt Luth' blei konfirmert 1810, med oppgitt fødeår 1794, som må vere det rette. Han må ha vore døypt i Stordal.Som supplement til det eg har sett opp ovafor legg eg her inn ei liste over dei Luth'ar eg har funne konfirmerte i Borgund fra 1773 t.o.m 18131773 Johan Windeler Luth1776 Herman Wench Luth1785 Didrik Luth, 16, fra Bergen1797 Johannes Luth1801 Nicolai J Anderssen Luth, 161802 Anders Didriksen Luth1803 Helene Sofie Luth1803 Anne Marie Caroline Luth1808 Johanne Helene Luth1810 Herman Berndt Luth, f 17941813 Lambert Andreas Christian Johan Luth, f 1794Den som vil skaffe seg full greie på denne digre flokken av søsken og søskenbarn kan kanskje finne meir i skiftet etter farfaren (som eg ikkje har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

FamilySearch syner at Herman Berent Luth, son av Didrik Luth og Anna Sophie, vart døypt i Stordalen 16.11.1794, so då er den opplysningi stadfest!Hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Bjørn, det er litt vanskelig å 'bli klok på' patronymikonet hos II 02 ANDERS HERMANDSEN LUTH 1758-*1801, siden faren skal hete Andreas/Anders Jansen Luth ! Noen kommentar ? (Åpenbart en ane Herman et sted, men hvor ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg stusset også på dette patronymikonet. Jeg er ellers også ganske forvirret. I min database har jeg: Kjøpmann i Bergen, Herman Wench Luth (som kanskje er bror av Anders Jansen Luth?) Sønn: Johan Windeler Luth, døpt 12 mars 1758 i Borgund. Datter av Johan: Hedvig (Helene) Sophie Luth, født 2/4 1780 i Borgund, død 14/12 1861 på Nordre Skulstad i Grue. Hun ble gift i 1705 i Våge hos sin farbror med Svend Arntzen (senere oberstløytnant) født 9/7 1767 i Grinder, Grue i Solør, død 1843 i Nordre Skulstad i Grue.I folketellingen 1801 fant jeg at distriktskirurg Friedrich Gottlieb Hoppe og hans hustru Sofie Caroline Svane hadde en 11 år gammel fosterdatter, Helvig Sophie Luth. Kanskje distriktskirurgen giftet seg med fosterdatteren og ikke med den Helvig Sophie som var født i 1780? og at min Johan Windeler Luth er den samme som Bjørns, og at Anders Hermandsen Luth også er sønn av Herman Wynch Luth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Anders Hermandsen Luth: Her ser det ut til at eg har gjort ein real tabbe, i det denne ikkje er funne døypt i Borgund. Herman Wench Luth i Bergen (bror til Andreas Jansen Luth?) og kona Anne Brygman fikk derimot ein son Anders døypt 1761, og denne kan vere kommen til Borgund seinare. Jf også Didrik Luth fra Bergen som blei konfirmert i Borgund, også ein son av Herman Wench Luth i Bergen.Helene Sofie Luth må det ha funnest (minst) to av, men eg har bare funne ei døypt i Borgund. Den andre kan vere datter av Didrik Ellert Luth, i så fall døypt i Stordal. Det er rimeligvis ho som var fosterbarn hos Hoppe 1801 og som seinare blei kona hans.Andreas Jansen Luth ser ut til å vere døypt i NK Bergen, 5. mai 1732, son av Jan Luth og Agnete Mejer.Laga eg meir rot enn orden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Margrit Sandmoen

Mange takk for spennende dialog på temaet! Det er moro å se at det er mange som sitter med de samme navnene i sin database!Det har blitt meg fortalt at slekten Bloch var en presteslekt. Jeg lurer på om dette stemmer og hvor de eventuelt kom fra?Så langt har det ikke kommet noen kommentar på om slekten Luth stammer fra Skottland? Jeg forsøkt å lete etter navnet i Skottland, men ikke fått mange treff. Derimot fant jeg mange med Luth som etternavn i Irland!Kan de komme derfra?Er det ingen som vet noe om slekten Bolt?Fins det noen beregning for landets befolkningstetthet gjennom de siste 500 årene?Ann-Margrit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Vet ikke om dette er av interesse, men på min vei fant jeg i Hedrum bygdebok av Lorens Berg 1913, s. 144:....diplom fra 1435, utstedt av erkebiskop Aslak Bolt (DN.I 542) som var biskop i Bergen 1407-30.Du finner sikkert en god del i DN.I.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, det gjenstår åpenbart endel uklarheter, bl.a.:- Hedvig (Helene) Sophie Luth f. 1780 giftet seg selvsagt ev. i 1805. Jeg har imidlertid registrert hennes sønn Johan født allerede 1795 (g. Johanne Marie Dunker). Dette kan selvsagt være feil. Hvem var Johanne Dunker's foreldre ? Hvem var den farbroren som Hedvig giftet seg hos ?- Poppe's fosterd./kone het såvidt jeg kan se av FT1801 Sophie Helene Luth. Var hun d. av Didrik Luth ?- Har vi TO el. ÉN Johan Windeler Luth f.ca. 1758 ? Hadde 'han som var g. Boldt' en datter Helene Sophie (f. ca. 1788, konf. Borgund 1803) og 'den andre' en d. Hedvig Sophie f.1780 ?- Har vi TO Didrik Luth f.1767-69, én Hermansen og én Andersen ?- Er de andre av barna i Dale's innlegg nr. 11 oppført med rette foreldre ? (eller er f.eks. Herman Berendt f. 1796 en Hermansen ?)- Hvem var den Johan Luth som var g.m. Marie Elisabeth Luth f.1762 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg kan dessverre ikke oppklare uklarhetene, men Johanne Marie Dunkers foreldre var: Oberst og generaladjutant Heinrich Dunker, født 1769 i Hessen, død 1843, gift 12.6.1765 i Akershus slottsmenighet med Elisabeth Charlotte Lützow, født 2.4.1762 i Kristiania, død 26.10.1840 i Gomnes, Ringerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

I Hadsel i Vesterålen var det to generasjoner prester ved navn Bloch fra 1667 til 1702. Jens Christensøn Bloch f. 29.09.1625 d. i Hadsel 31.05.1691. G. Maren Hansdtr. Blix, f. 1627 i Bodø, d. Hadsel 1688. J. C. Bloch var sønn av fogden Christen Jenssøn i Salten og hustru. Berete Andersdtr. Sønnen til J.C. Bloch, Jens Jenssøn Bloch, f. 16.07.1654 i Hamarøy, overtok embetet etter faren 1690. Han d. 1703. G. enken Beret Mogensdtr. Tillemann, f. 27.05.1632, d. 1705. Hun datter av presten Mogens Pedersøn Tillemann og Karen Tallaksdtr. Dette er funnet i 'Lofoten og Vesterålens historie'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gisle Hersvik

Eit innlegg som ikkje gjev svar på ditt spørsmål om Maren Sofie Bloch, f. 1788, men sit og les i Askvoll Bygdebok, Folket IIA, Ask nr. 81, der det er nemd eit par Bloch'er - sitat:81. Hr. Tyge Nilsson Fuhrmann, Ask 77a, f. ikr. 1683, br. 1712-21 g.m. Anne Marie Bloch (far soknepr. Holmedal mag. Frants Bloch og Karen Andersdtr. Grytten) (morfar Anders Grytten og Maren Munthe).Born:a. Hr. Frants Fuhrmann, sokneprest i Kinn, d. 1763. Til Kinn.b. Frantsiska Fuhrmann g.m. pr. ltn. Johan Lyder Christoffersen Dicte. Til Kinn?Litt fra nr. 77. Jens Tørgersen Rosenberg, fut. (1684-1705) (død då) g.m. enke e. sorenskrivar på Sunnmøre Nils Rasmusson Fuhrmann, Cecilie Tygesdtr. Castberg.Bror til Tyge (19 år i 1701, kapellan til Holmedal) var Nils Nilsson Fuhrmann, 14 år i 1701, seinare amtmann på Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg formoder at den nevnte Maren Munthe, g.m. Hr. Anders (Johannessen ?) Grytten (sogneprest Holmedal 1655-87 ?), er id. m. Maren Ludvigsdatter Munthe (1635-1715), datter av biskopen i Bergen ? Noen som kjenner foreldrene til hennes svigersønn, Frants Pedersen Bloch, sogneprest i Holmedal 1685-97 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.