Gå til innhold
Arkivverket

[#14334] Tingvoll/Gjemnes: Heggem, Durmålshaug


Gjest Steinar Dyrli
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Dyrli

Søker opphavet til Brit Pedersdotter Heggem. I følge ' Gards- og ættesoge for Gjemnes, Bind 1 (1983)- Nils Tore Leivdal' skulle hun være født under Steinbakkan på Heggem ca. 1805 (d.1882). Hun ble gift 1828 med Erik Erikson Durmålshaug f. 1801. De bosatte seg i Haltbakkan, Dyrlia. I bygdeboka finner jeg ingen Brit under Heggem (Steinbakkan)? Hun kan muligens være datter av Peder Einarson Heggem (f. Duås) f. 1761 og Kari Toresdotter Øye f.1765. Kan noen bekrefte eller avkrefte denne teorien?Erik Erikson Durmålshaugs (f.1801)besteforeldre var Knut Erikson Durmålshaug d.ca.1797 og Marit Eriksdotter d.1794. De kjøpte gården Durmålshaug i Tingvoll av løytnant Jens Henrik von Haddeln for 80 rd. og fikk skjøte 10/3 1779. Gården Durmålshaug ble for øvrig lagt til Blikås som sæterbruk i 1824.I følge Hyldbak: 'Kjerkebøkene fortel heller ikkje noko om kvar Knut Erikson var komen ifrå' ( Referanse: Gards- og ættesoge for Tingvoll, Bind 1 – Hans Hyldbak). Er det andre kilder enn kirkebøkene som kan føre meg videre med denne slektsgreinen?mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Jeg mente at jeg svarte på dette innlegget i morges. Har det forsvunnet? Eller var det kanskje 2 like spørsmål som sto der og jeg svarte på det andre innlegget? Har du fått svaret mitt, Steinar?HilsenJonny Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Dyrli

Ja - jeg har fått svaret ditt. Takker så mye! Sendte uheldigvis to like spørsmål da jeg hadde problemer med internettforbindelsen. Det andre innlegget har nr. 14337.Har fundert lenge på Brit Pedersdtr's opphav. Nå når jeg fikk løsningen på dette har jeg kommet et godt stykke på vei med nye slektsgrener i løpet av dagen (og natta).Foreslår at eventuelt nye innlegg følger den andre tråden.mvh Steinar Dyrli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.