Gå til innhold
Arkivverket

[#14336] Arne Gulbrandsen og Johanne Olsdatter g. før 1813, Pind, Grue, Hedmark


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei. Jeg mottok en del av de transkriberte kirkebøkene fra Grue som Solør Historielag har gitt ut som fjernlån fra mitt bibliotek. Dessverre har det skjedd en misforståelse, så jeg har ikke fått med vielser for dette tidspunktet. Derfor håpet jeg at noen kunne finne fram opplysningene om dette ekteskapet for meg. De er foreldre til Ole f. 5.7.1813. Ser ikke ut til at de har fått barn tidligere, så de giftet seg kanskje i 1812 elelr der omkring.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er ikke sikker på at dette er første barnet, KARI døpt 01.03,1801, bosted Tusking (Grue Mini 4 1792-1805 6/7 f.174 no.29) og OLE døpt 07.11.1802, bosted Tuskind (Grue Mini 4 1792-1805 6/7 f.201 no.121) har foreldrene Arne Gulbrandsen og Johanne Olsdatter. Dette paret ble viet 12.11.1800 (Grue Mini 4 1792-1805 5/7 f.167 no.21)Jeg vet ikke om disse er identiske med foreldrene til Ole på Pind i 1813. (I så fall er nok Ole d.e. muligens død i mellomtiden). Jeg fant ikke noen vielse umiddelbart før Ole d.y. ble født, men jeg leste raskt og ikke så langt tilbake så du må ikke legge altfor stor vekt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

På 1801 tellinga er det 3 stk Arne Gulbrandsen i Grue. Den ene er han på Tuskind som er 42 år og gift med Johanne Olsdatter 24 år (så hun kunne få barn i 1813 også). Han står oppført som Gardbruger, men Pind må være en plass siden det navnet ikke finnes i 1801-tellinga. Så er det en Arne på Field, men han er allerede gift så han dropper vi foreløpig Så har vi ungkar og tjener på Giølstad Søndre, er det noen som vet hvem han giftet seg medGeir. Står det hvem som er foreldre til Arne Gulbrandsen og Johanne Olsdatter, og hvem som var forlovere når de giftet seg i 1800.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal avsted nå, så jeg rekker ikke å se etter før senere, men fedre står nok temmelig sikkert ikke til et brudepar i 1800, kun forlovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Blant mine forfedre har jeg Christian Gulbrandsen Tushin. Han er født 1772 i Grue. Han var gift med Kari Johansdatter Pasutorpet. Etter mine notater skal Christians foreldre være Kari Olsdatter Foss og Gulbrand Olsen Breen. Kan Christian være Arne Gulbrandsens bror ?Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Arne Gulbrandsen er trolig den Arne som er døpt i Grue (Brandval for å være mer presis) palmesøndag 1759 (8. april)av foreldre Gulbran Olsen og Kari Olsdatter Hynis (Hynden eller Tuskind). Faddere: Ole Breens qvd., Anne Gulbrandsdatter, Arne Breen og qv. Marthe Hansdatter Field, Ole Olsen Fos (Grue Mini 2 1749-1774 4/8 p.213).Iflg. Brandval Boka II s.78 skal Arne hatt en langvarig rettssak mot Kari Kristiansdatter Fjekd om leiermål, rettsmøter i 1778,79,80 og etter at han i 1781 avla ed på at han var uskyldig, gikk han fri. Han ble gift med Johanne Olsdatter Snipen (se (2)).Soldat Gulbrand Olsen Bren og Kari Olsdatter Foss ble trolovet 30.07.1759, forlovere Arne Olsen Bren og Gudbrand Andersen Fos (Grue Mini 2 1749-74 3/8 p.163-164) Viet i Brandvald kirke 08.09.1759 (samme kilde, p.166) Gulbrand (eller Gudbrand som det av en eller annen grunn skrives i bygdeboka) hadde - stadid iflg. bygdeboka 6 barn, 'hvorav 5 var i live'. Foruten Arne, nevnes Ole, døpt 26.10.1759 i Brandvald kirke (samme kilde, p.170), som overtok Tuskind i 1802.Turid Christiansens (6) notater er korrekte, Christian er døpt 22.02.1772 (Grue Mini 2 1749-1774 8/8 p.483), født på Hynnis, BrandaldJeg har konsekvent benyttet stavemåten i kirkeboka, eventuelt gitt alternativ i parentes).Ole Olsen Brøtter (Brauter) og Erich Bergersen Rolvstad var forlovere til Arne og Johanne (2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Tore! Kan bekrefte at Ole f. 5.7.1813 Pind under Nor i Brandaval var sønn av Arne Gulbrandsen og Johanne Olsd. Parets første to barn døde. Ole ble konfirmert 4.10.1829, bodde på Hynden. Det finnes ei slektsbok TUSKIND SORENSON BRATTFOSS utarbeidet delvis i USA og i Norge. Er selv av samme slekt. Ta kontakt med fisollie@online.no Hilsen Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Dette ser bra ut. Mange takk for all hjelp. Ole Arnesen gifter seg i Rygge 1842 med Maren Sophie Simensdatter, i tilfelle det skulle være av interesse. Jeg vil se mer på dette senere i mer våken tilstandTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.