Gå til innhold
Arkivverket

[#14337] Tingvoll/Gjemnes: Durmålshaug/Heggem


Gjest Steinar Dyrli
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Dyrli

Søker opphavet til Brit Pedersdotter Heggem. I følge ' Gards- og ættesoge for Gjemnes, Bind 1 (1983)- Nils Tore Leivdal' skulle hun være født under Steinbakkan på Heggem ca. 1805 (d.1882). Hun ble gift 1828 med Erik Erikson Durmålshaug f. 1801. De bygslet Haltbakkan, Dyrlia. I bygdeboka finner jeg ingen Brit under Heggem (Steinbakkan)? Hun kan muligens være datter av Peder Einarson Heggem (f. Duås) f. 1761 og Kari Toresdotter Øye f.1765. Kan noen bekrefte eller avkrefte denne teorien?Erik Erikson Durmålshaugs (f.1801) besteforeldre var Knut Erikson Durmålshaug d.ca.1797 og Marit Eriksdotter d.1794. De kjøpte gården Durmålshaug i Tingvoll av løytnant Jens Henrik von Haddeln for 80 rd. og fikk skjøte 10/3 1779. Gården Durmålshaug ble for øvrig lagt til Blikås som sæterbruk i 1824.I følge Hyldbak: 'Kjerkebøkene fortel heller ikkje noko om kvar Knut Erikson var komen ifrå' ( Referanse: Gards- og ættesoge for Tingvoll, Bind 1 – Hans Hyldbak). Er det andre kilder enn kirkebøkene som kan føre meg videre med denne slektsgreinen?mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jonny Lyngstad

Den 4. nov. 1812, s. 539 i skifteprotokoll for Nordmøre, er det skifte etter kone Marit Torsteinsdtr. Aspelia under Heggem, se Gjemnes b. 1, s. 451 og 461. Enkemannen het Ole Jensen. Det er også skifte etter Ole Jensen den 3/4-1830, s. 145 i skifteprotokollen. Setter vi sammen disse 2 skifta får vi følgende. De etterlot seg 3 barn: 1. Ane som var død, men hadde vært gift med Peder Einarsen (Fagerli??), hun var død, men etterlatt seg 2 døtre: a. Brit Pedersdtr., 10 år i 1812, og i 1830 gift m. Erik Eriksen Dyrli, se Gjemnes b. 1, s. 740, b. Anne Pedersdtr., som var 7 år i 1812, og i 1830 gift m. Arnt Eriksen Aspelia, se Gjemnes b. 1, s. 161. 2. Jens Olsen Fagerli, se Tingvoll b. 1, s. 161. 3. Torstein Olsen Bjerkestrand, se Frei b. 1, s. 387. Om Peder Einarsen, se Tingvoll b. 1, s. 161. Dessverre er mange av arveskifta ikke tatt med i bygdebøkene for Tingvoll, Frei, Nesset, Sunndal, Stangvik og Gjemnes. Dette utelater mange slektssammenhenger. Disse personene finnes sjølsagt også døpt i kirkebøkene for Tingvoll, Øre og Frei etc., så her er det gjort et for dårlig arbeid ved avskriving av disse. Den 5/8-1842, s. 664 i skifteprotokollen, er det skifte etter Eli Torsteinsdtr. f. 1775 (se Gjemnes b. 1, s. 451). Hun var ikke gift og nevnes som Eli Torsteinsdtr. på plassen Vollan under Hjorten i Gjemnes. Hun etterlot seg bl.a. halvsøstera Marit Torsteinsdtr., se ovenfor gift m. Ole Jensen, men død. Ei anna halvsøster, Maren, var gift m. Torstein Ellingsen Strand i Eide, se Eideboka b. 1, s. 127. Samt broren Ole Du får gå inn i kirkebøkene for å få de eksakte datoene for fødsel. Lykke til videre. Hilsen Jonny Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Får jeg henge på et spørsmål til Lyngstad: hvordan får jeg tilgang til skifteprotokollene for Nordmøre?Jeg henvendte meg en gang til SAT med forespørsel om ett konkret skifte, men fikk et svar tilbake som jeg fortsatt ikke helt forstår. Jeg tolket det dithen at der var det ikke noe hjelp å få. Men innbetalingskort fulgte tross alt med.Så kanskje det er andre metoder?Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Alle disse skifta er på mikrofilm. Dersom du bor i Oslo, finnes disse på Riksarkivet, eller du kan låne filmen hjem til ditt eget bibliotek dersom de har mikrofilmavleser. Originalene ligger på Statsarkivet i Trondheim. Skifta er også registrert på kort i SA, men disse har jeg aldri brukt, da jeg har gått gjennom alle skifta for Nordmøre fram til ca. 1845 og registrert dem jeg mener jeg har behov for. Når du vet hvor et eksakt skifte finnes med dato og sidetall i en skifteprotokoll, kan du jo bestille kopi av det fra SA i Trondheim. Dersom du er på SA, tar de kopi for deg der og da dersom det ikke er alt for mange sider. Skifter hvor avdøde ikke etterlot seg barn sjøl, er spessielt av interesse. For her kan man få opp til tre ledd på begge sidene dersom man er heldig. Et skifte inne i Sunndalen kan ramse opp slektninger her ute ved kysten.HilsenJonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.