Gå til innhold
Arkivverket

[#14339] Er jeg av taterslekt,? Johan Martin Pedersen.(Romfo) Tennes i Balsfjorden.


Gjest Odd Gunnar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Gunnar Larsen

Hei! det er meg fortalt gjennom slekta at jeg stammer fra tatere, og at min tippoldefar Johan Martin Pedersen heter Romfo til etternavn, de skulle etter sigende hvære to brødre som ble tatt i land ved Tennes i Balsfjorden av de kristelige, dette må ha hvært rundt 1860-1875 da Johan er f.1860.Jeg kan ikke finne ut at han er døpt i Balsfjorden,folketellingen 1902 i Tromsø er han med,hvem er hans bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I folketellingen for 1900 finnes det 43 forekomster av navnet Romfo og Romfog. 8 av disse er Romfo. Er Romfog en variant av Romfo?I Trondhjem bor det en Even Nilsen Romfo født 1878 i Sundal herred. Tror han ble født 3/1. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=434&teljing=ft1900&filnamn=f01601.wc2&amt=16&funnenr=406>Lenke .---1900 Lars Eriksen Romfo f.1877 i Sunndalen Lenke-----Her er enda flere, og den eldste er født i 1819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

'Tatt i land ved Tennes i Balsfjorden', sier du, vet du noe mer om hva det betyr?. Dette tegner til å kunne bli en spennende historie, men vanskelig å finne ut av. Særlig hvis to brødre av ukjent opphav er blitt spredt. Finnes det overhodet noen i familien som kan tenkes å vite noe, så bør du i allefall kryste den sitronen (spørre!) mens det finnes noen å spørre. Enhver liten detalj kan her bli avgjørende for om du lykkes eller ikke. Har du uttømt det som finnes av kilder i familien? Og jeg tar for gitt at du ikke stammer fra kjente og brukbart kartlagte taterslekter? Som du ser: jeg har desverre ingenting annet å bidra med enn å oppfordre deg til å ransake slektas hjerner, loft og gamle brev og bibler. Og så får vi se om det er hjelp å få i dette forumet, hjelpsomme og dyktige folk som f.eks. Nina her. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Gunnar Larsen

Hei Per Håkon, det var de to svakeste som var tatt i land av en søskenflokk på åtte,den ene var min tippoldefar Johan.Hans sønn min bestefar Erling Marinius Pedersen f.22.9.1897-d.5.7.1966 var en meget spesiel mann,dette jeg no forteller er selvopplevd,han stoppet blod og tok bort smerter,så jeg fant fort ut at den delen av slekta var meget rar. Ellers takk til både Nina og Knut for viktige opplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Linkene ser ut til å forandre seg!! Ikke vet jeg hvorfor, men den eldste er født 1819 i Møre og Romsdal. Du får søke dem opp selv. Han het Ole eller Ola til fornavn om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God morgen!Bare et lite innspill. Dersom man tas i land av kristelige, kan jeg ikke tenke meg at gutten(e) ikke ble konfirmert. Kanskje det hadde vært en idé å undersøke dette nærmere?Ellers vil det vel sannsynligvis stå navnet på faren og sikkert også flere opplysninger dersom du finner Johan som gift.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei Odd Gunnar,det er lenge siden du la inn dette, og du har kanskje fått svar på spørsmålene dine.Dette er kanskje familien du leter etter utfra navnene Romfo og Romfog:Loppa: Johan Kristian Hansen, født 1867 på Rognsaa Salangen Tr. Anna Margrete Hansen,hm, født 1875, Loppa Sverdrup Ambrosius Johnsen, fostersønn Jørgine Kristoffersen, enke, født i Dyrøy, sal sogn, 1845 Ane Margrete Jakobsen, enke, født 1842, Skjervøy Ole Kornelius Jakobsen Jakob Albert JakobsenDenne huslyden står fadder på barn født av Peter Vilhelm Petersen. På hans vielsesattest står følgende:Ungkarl, fisker (Egentl. af Tater folket)30 1/2 År, født i Jøkelfjorden, Kvænangen, Skjærvøy kommune. Hustru Elen Pederssdatter, født 27. Juli 1850,Storvik i Reisen Skærvø Bosted: Hommelvik LoppenHans far: Peter (Peder Larsen Hennes far: Peder LarsenForlovere: Johan Peders. Nusfjord Isak Ols. OxfjordJeg vet ikke hvilket følge Peter Vilhelm Petersen hører til, men Johannes Lorentsen, nevnt i fanteregisteret er bosatt på Sørøysund.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Hei Odd Gunnar, er denne saken fortsatt aktiv?Vi er på leit etter en Johan Romfo som ble far i Lyngen i 1912 - se annen diskusjon i dette forumet (sak 53578). Han var muligens av taterslekt.Det er noen påfallende likhetstrekk med din sak - kan det være samme mann? Har du kommet videre i dine studier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Dessverre, den Johan vi er på jakt etter hette med stor sikkerhet Romfo - dvs vi vet ikke om det var hans offisielle navn, men det var det han kalte seg. Personen i lenka heter Rognså, så det stemmer beklageligvis ikke. Men takk for innsatsen, vi leiter fortsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hva står det helt eksakt i Balsfjord-tellingen fra 1902 som du refererer til ? Kan broren ha vokst opp i en annen familie og dermed brukt et annet navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Erling Marinius får søsteren Eugenie Marie i 1899, datter av Johan Martin Pedersen omtalt i (1):Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 16 (1899-1906), Fødte og døpte 1901, side 55. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6756&idx_id=6756&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Da er nok Johan Pedersen nummer 828 i folketellinga 1900 for Tromsø:LenkeHer finner vi sjømannen Johan og kona Matilde (som kirkeboka i 16 og 17 viser var født Baardsen), tjenestejenta Elvine Baardsen og tre barn, herunder Erling og Marie. Fødselsårene er gjennomgående forskjellige hver gang vi treffer på denne familien. Tilogmed nyfødte Marie har en annen fødselsdato i folketellinga enn i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Her er Johanna Mathilde Baardsdatter født i Landsognet i Vadsø i 1868:Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Landsoknet i Vadsø, Ministerialbok nr. 4 (1854-1880), Fødte og døpte 1868, side 77. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=225&idx_id=225&uid=ny&idx_side=-82>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Vet ikke om det har noen relevans til dette temaet, men ser at Gry Axelsen i innlegg 10 nevner en Peter Vilhelm Petersen. Kan et innlegg jeg hadde under 'leilighetsfunn av omstreifere' (innlegg nr. 326) ha noen forbindelse her? Der er det nevnt en Petter Wilhelm Pettersen som ble døpt i Dolm kirke, Hitra 1816.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Den eneste Johan Martin Pedersen jeg finner konfirmert i Balsfjord i omtrent riktig alder, er nummer 29 på denne lista:Kildeinformasjon: Troms fylke, Balsfjord i Balsfjord, Ministerialbok nr. 4 (1871-1883), Konfirmerte 1881, side 124. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6712&idx_id=6712&uid=ny&idx_side=-124>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg har uten hell søkt etter bryllupet til Johan og Mathilde i Vadsø, by og land, Tromsø og Tromsøysund.De ser ut til å være gift når Erling døpes i 1898 (16).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Så vidt jeg kan se, døper Johan og Mathilde ikke flere barn i Tromsø fram til og med 1906, enn dem som er nevnt i folketelling 1900 (18). Marie altså døpt 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Her er Johanna Mathilde konfirmert i Vadsø i 1882 (nummer 3 på lista over jenter):Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Landsoknet i Vadsø, Ministerialbok nr. 9 (1881-1917), Konfirmerte 1882, side 179. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=90&idx_id=90&uid=ny&idx_side=-173>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.