Gå til innhold
Arkivverket

[#14339] Er jeg av taterslekt,? Johan Martin Pedersen.(Romfo) Tennes i Balsfjorden.


Gjest Odd Gunnar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Aasmoe

Under borgelige vielser i Tromsø finner jeg en vielse 19.3.1898 mellom Johan Martin Pedersen og Mathilde Jakobsen (Nr. 4).Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 15 (1889-1899), Borgerlig viede 1898, side 328. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=302&idx_id=302&uid=ny&idx_side=-273>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Tror nok det er J.M.P og damen nedenfor, Johanna Mathilde Baardsen f. 1868, Vadsø, som gifter seg, ikke Math. Jak. som er kona til brudgommen under nr. 3 (jfr innlegg 26)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Johan Martins mor Anna Marcelie Johannesdatter var en kusine av min farfar. Anna giftet seg i 1865 med Peder Christensen i Loddebukta. De hadde sønnen Johan Martin i 1867. Peder døde i 1874, og Anna giftet seg så i 1875 med Peders fetter Iver Christian Ossiasen i Loddebukta. De hadde flere barn. Både Iver og Anna døde tidlig. Johan Martin er hjemme hos sin mor i 1875. Johan Martin nevnes i 1876 ved skifte etter sin farfar. Men i skiftet etter sin mor i 1894 nevnes han ikke. Det er derfor overraskende at han nå dukker opp i Tromsø i 1898. Flere av etterkommerne etter Iver og Anna har arbeidet med sin slekt, men ingen har hatt noen opplysninger om Johan Martin. Peder hadde en uekte sønn født i 1866. Men heller ikke her har etterkommerne hatt noen opplysninger om Johan Martin. Navnet Romfo er helt ukjent i slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Odd Gunnar: Du opplyser at din bestefar var Erling Marinius Pedersen som var født i Tromsø i 1897. Hans foreldre var sjømann Johan Martin Pedersen og Johanne Mathilde Baardsen. Disse har vi funnet gifte. Vi vet nå entydig hvem denne Johan Martin som giftet seg med Johanne Mathilde, var, se mitt innlegg 33). Dette passer dårlig med at Johan Martin ble satt i land på Tenes. Johan Martin bodde i Tromsø. Der hadde jo tidligere annen-hver-mann et utnavn. Kan 'Romfo'-eller noe lignende være et utnavn som Johan Martin hadde? Så langt ute er vi faktisk litt i slekt, Odd Gunnar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Artig at flere melder seg på i denne debatten, og med nyttig informasjon!Dette var litt av ei nøtt. Odd Gunnars 'Romfo-historie' passer svært godt med det som sies av folk i min familie, uten at de har visst om hverandre. Merkelig derfor om det ikke skulle være noe hold i den.Alvin: Forstår jeg deg slik at man nærmest har antatt at Johan Martin Pedersen var død før skiftet etter moren i 1894, men at han nå er 'gjenoppstått'? Kanskje er det likevel ikke riktig familie vi har i FT 1900 (18)?I FT 1900 (18) er det en rekke detaljer som stemmer bare sånn passe. Blant annet er det oppgitt en Oliva Pedersen født 1884, skal det være datteren til Johan Martin? Fødselsåret passer dårlig. Jeg antar at fødestedet er Tromsø, siden det feltet står tomt. Er det noen som har funnet ut noe om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg har leita i FT 1875 for Balsfjord for å finne gutter som oppfostres hos andre. Jeg finner ingen som passer helt til Johan Martin Pedersen. Det nærmeste jeg kommer er en Jens Martin Pedersen, fostersøn, født 1865 i Malangen:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f71933&gardpostnr=398&personpostnr=3177&merk=3177#ovre>LenkeJens Martin er konfirmert her: Kildeinformasjon: Troms fylke, Balsfjord i Balsfjord, Ministerialbok nr. 4 (1871-1883), Konfirmerte 1881, side 124. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Til Geir (26): Godt funnet!For ordens skyld: Bryllupet stod vel 22.3.1898. Det er det skillestrekproblemet igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Når jeg googler Romfo, får jeg dette: Romfo Sokn 6613 Gjøra - er det et stedsnavn som er knyttet til denne personen? Og dette står det under et av søkerresultatene: 'Oline Larsdotter Romfo, umlag 60 år, høyrt det av mor si'.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Ja, Romfo finnes på Nordmøre. Vi har leita der uten å finne noen forbindelse. Se innlegg (11) og referansen der. Kanskje det er noe vi har oversett?Som Alvin er inne på i (34), burde vi kanskje prøve å finne ut hvorfor noen bosatt i Tromsø skulle begynne å kalle seg Romfo, eller hvorfor noen skulle gi han det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kan han ha oppholdt seg på stedet eller hatt tilknytning til mennesker fra det samme sted? Siden navnet Romfo er et geografisk navn, ville jeg tro at denne personen på en eller annen måte må ha hatt en slags kontakt til stedet - enten ved at han selv har vært der eller har vanket sammen med mennesker derfra slik at han har fått et klengnavn.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Her er Anna Marcelie Johannesdatter, mor til Johan Martin Pedersen, død:Kildeinformasjon: Troms fylke, Balsfjord i Balsfjord, Ministerialbok nr. 5 (1884-1897), Døde og begravede 1894, side 204. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6713&idx_id=6713&uid=ny&idx_side=-199>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Her dør Peder Kristensen, far til Johan Martin Pedersen (nr 9 på lista):Kildeinformasjon: Troms fylke, Balsfjord i Balsfjord, Ministerialbok nr. 4 (1871-1883), Døde og begravede 1874, side 170. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6712&idx_id=6712&uid=ny&idx_side=-165>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

'De kristelige' i Balsfjord som skulle ha tatt seg av de barna som ble satt i land der (Innlegg 1) var vel dissentere og derfor finner man vanskelig noen opplysninger i de ordinære kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Kommentar til en del innlegg. Først til 46). Karl Nils ble født i 1866. Hans mor var Ane Elisabeth Nilsdatter, og ganske sikkert tjenestejente i Loddebukta. I 1865 giftet Peder seg med Anna Marcelie. Ved FT. 1865 bodde faktisk begge jentene på gården i Loddebukta! Karl Nils ble oppfostret hos sin morbror Anders Nilsen på Sagelv, og dit ble Ane Elisabeth gift med Sedvard Eliasen, bror til Anders sin kone. Karl Nils ble gift i 1897 til Nordkjoselv (Nordkjosen). Så her er ingen mystikk! Johan Martin ble konfirmert i Balsfjord i 1881. Jeg kan ikke se at det er noe som taler for at han ikke vokste opp hos sin mor Anna Marcelie og stefaren Iver. Johan Martin var sjømann. Han nevnes i Annotasjonsrulle (sjømenn) for Tromsø 1868 - 1899. Men skal man finne ut årstall, må man til Statsarkivet i Tromsø. Han bodde senere i Tromsø, men nevnes ikke der ved FT. 1885. Iver satt som husmann på sin hjemplass. Han og Marcelie hadde åtte barn, men to døde nyfødt. De andre seks barna, født i perioden 1875 - 1890 var hjemme ved FT. i desember 1890. Men etter overleveringen var det tuberkulosen som slo til, og armoden ble stor. Iver døde 28. november i 1893 og Anna Marcelie 16. mai i 1894. Ingen av barna ble syke. De var visst i tide plassert rundt omkring hos familie og slekt. Boet ble registrert 29. august i 1894, og ble vel hovedsakelig konsentrert om Iver. Det står da: 'De afdøde efterlader sig følgende Arvinger', så følger navnene på de seks fellesbarna. Johan Martin var nok ikke noen ukjent eller avdød person. Men i dette bo-oppgjøret falt han liksom mellom 'to stoler'. Nå var det ikke noe å arve. Det nevnes 1 ku og 1 sau samt en del småting. Det er nok Johan Martin vi finner ved FT. i Tromsø i 1900. Elvine er søster til Johanna Mathilde. Nevnte FT. er jo litt merkelig. Erling er født i 1897, men i FT. i 1886. Marie finner jeg ikke døpt. Og denne Oliva 'født' i 1884??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.