Gå til innhold
Arkivverket

[#14339] Er jeg av taterslekt,? Johan Martin Pedersen.(Romfo) Tennes i Balsfjorden.


Gjest Odd Gunnar Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alvin Andreassen

Jo, det er velkjent, men det er registeret. Du vil se at det ved hver enkelt står et nummer og kjeldenummer. Man må inn i disse papirene for å finne mer, m.a. når vedkomemnde første gang ble registrert. Og de papirene 'ligger' ikke ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Da er det vel Karl Pedersen med familie vi finner her i FT 1900 på Nordkjoselven i Balsfjord:LenkeInteressant å observere at han, som er den eneste halvbroren til Johan Martin Pedersen på farssida, er 'Udtrådt intet samf.'. Johan Martin giftet seg altså borgerlig, ref (26). Sammenholdt med opplysningene om at Johan og hans bror 'ble tatt i land av de kristelige' blir det enda pussigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Dersom mannen eller kvinnen hadde vært gift før/skilt, var det et problem å bli gift i kirken. Mange meldte seg da ut for så å bli viet hos sorenskiveren.Ved en del utmeldelser av kirken, kan en se anmerkning som : 'for at gifte seg på nytt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Nei, det er merkelig. Det beste svaret på det er vel det du finner i (33) og (34).Av Johan Martin Pedersens åtte søsken (på morssida) har jeg funnet sju døpt i Balsfjord: Peder 1875, Pauline 1877, Iver 1879, Ingvard 1880, Hansine 1882, Josefine 1884, Sigvard født 1886. Hvem er den åttende og hvor finner jeg vedkommende? Av de nevnte sju er to døde som barn, så den siste levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

1: Peder Olai 1875, gift 1900 med Johanna Katrine Johansdtr. fra Kitdalen, hvor de bodde. 5 barn. 2: Pauline Jendine Sarine 1877, gift med Johan Karl Johansen Malangen/Forskognes i Balsfjord. Til USA. 3: Iver Anton 1879, død før Kirkedåp. 4: Ingvard Anton 1880, gift i 1908 i Borge i Lofoten med Gyda Berntine Georgsen. De bodde i Svolvær. 11 barn. 5: Hansine Kristine 1882, gift med Sigvard Emil Sørensen fra Sandøra i Balsfjord, hvor de bodde. 6? barn. 6: Josefine Sofie 1884, død samme året. 7: Sigvard Julius 1886, gift 1907 med Emma Konstanse Pedersen fra Skulsfjord. De bodde i Tromsø, 6 barn. 8: Olianna (Anna) Elisabeth 1890, gift med Søren Adrian Mathisen fra Bakken (Mælen/Russenes) i Balsfjord, hvor de også bodde. Ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk for grundig informasjon igjen!I (18) viser jeg atJohan Martin Pedersen bor i Tromsø ved FT 1900. Imidlertid er han ikke hjemme når det telles. Etter tips fra Statsarkivet i Tromsø har jeg konkludert med at han var ombord på Karoline av Tromsø, som lå til havn i Sefjord (Viken) sørvest på Senja:LenkeJohan var matros, og siden det også finnes en Jægteskipper ombord, regner jeg med at Karoline var en jekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg vil bare tilføye at selv om disse barna vokste opp på forskjellige steder, visste de om hverandre og holdt god kontakt, noe også de fleste i neste generasjon gjorde. Det ville derfor være merkelig om de ikke også hadde kontakt med sin halvbror Johan Martin. Hans Lokkert Nilsen var fra Storsteinnes i Balsfjord. Han flyttet til Tromsø (Tromsøysund). Han var skipper og hadde egne båter. Sefjord på Senja er dagens Sifjord, og Viken dagens Vikan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Annotasjonsrullen nevnt i (50) har jeg velvilligst fått kopi av fra Statsarkivet i Tromsø!Denne omtaler Johan Martin Pedersen, født 16. mai 1867 i Balsfjord. Altså ingen tvil om identiteten.Johan var ute en rekke ganger på ishavsferd. Typisk har han reist ut på forsommeren og kommet tilbake etter noen måneder. Stort sett var han matros. Første gang han er registrert er i 1886, siste gang i 1912.Han er registrert på følgende skuter: Isbjørnen, Diana, Ingeborg, Anna Karina, Tromsdalstind, Eliezer, Ino, Frithjof, Laura, Minerva og Munroe.Da er det bare å gå løs på lokallitteraturen og polarlitteraturen for å finne ut mer om hans ferder.Polarboken 1995-96 har en spennende historie der han selv forteller fra overvintringen på Grønland 1893-94.Tromsø bys historie av Ytreberg forteller om de ulike skutene, ofte med bilde.Jeg har fortsatt til gode å finne noen referanse til Romfo i denne litteraturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

I ”Tromsø bys historie”, bind 2, står det på side 570 om året 1917: ”Årets store tragedie var at stuert Rolf Schumacher av Tromsø kom bort. Han var med M/K ’Tennes’ av Balsfjord på Novaja Semlja, men forsvant der omkring 9. august og ble ikke gjenfunnet.”Her er Tennes, skute og Balsfjord nevnt i samme sammenheng. Kanskje referansen fra Larsen i (1) gjelder skuta Tennes av Balsfjord og ikke stedet eller gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Her er et utsnitt fra annotasjonsrullen. Kan noen hjelpe meg å tyde hva der står om Bevidnelsen til høyre?Det kan se ut som jeg trenger hjelp både til transkripsjon og forklaring.

bilete7994.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dette var jo vanlig håndskrift, men....'25/6 1918 Bevidnelse for ret til at føre seilfartøi (§ 15 overenstemmende m § 3. Attest fr. Johan Fr. Dreyers eftf. 22/12 1902'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk! Det var det paragraf-tegnet som forvirret meg. 'Rett til å føre seilfartøy' - betyr det at hadde lov til å være skipper? Han er nemlig registrert som hhv båtsmann og matros på de skutene han har hyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.