Gå til innhold
Arkivverket

[#14345] Hanna Thalette Johansdtr. fra Sande til U.S.A ..når og hvor??


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hanna Thalette Johansdtr. var uekte datter av Johan Hansen Lærum på Galleberg, Sande i Vestfold.Hun var født 13/1 1861, ble konfirmert 3/10 1875.29/3 1879 meldte hun utflytting til Amerika iflg. Sande kirkebok. Hun skal ha oppholdt seg i Drammen siden konfirmasjonen.Avreise datoen kan være en annen enn oppg. i kirkeboka.Siden jeg aldri har fått riktig sving på det å søke etter folk som har utvandret....håper jeg at noen hjelpsomme sjeler trår til her :-))))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1900; Og dette kan være en kandidat LenkeHanna Alethe Johansen f. 1862 i Sande, bosatt i Holmestrand-----Antakelig er ikke noen av disse nevnt med begge sine fornavn i 1865, så det kan godt hende at din Hanna emigrerte. Ingen av protokollene her på DA dekker tidsperioden din, og jeg finner henne heller ikke med utreise Xania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takk skal du ha Nina :-) Faren til Hanna T. har jeg *alt* om, men ang. Hanna så *må* hun vel ha reist til Amerika siden det sto i kirkeboka?!Tror neppe det er henne som var nevnt i de to lenkene du oppga.Og det var kun henne som sto oppført som utflyttet ved samme navn og fødselsdato i Sande, så vidt jeg kunne se.Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Om hun reiste til Amerika i 1879, kan hun jo eventuelt ha returnert til Norge før 1900, slik at hun er oppført i FT1900. Har vært borti et par slike tilfeller tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg er enig med Kristian. En Amerikareise endte for noen med en retur til Norge. Jeg tror jeg hadde tatt meg tid til å sjekke opp navnesøstrene før jeg hadde brukt masse tid på å lete 'der borte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hun 'må' ikke ha reist til Amerika. Det som står i kirkeboka, er som regel innførsel av at hun har fått attest fordi hun _sa_ hun skulle reise til Amerika. Presten bar henne ikke fysisk ombord i Amerikabåten, for så å gå hjem og skrive i kirkeboka at NUH! har frøkena reist til Amerika! (hun kunne til og med ha gått iland igjen :o)Protokollene på DA er heller ikke noe bevis for at de dro. Denne er kun en protokoll over de som meldte seg til politiet _før_ emigrasjonen. GJerne flere dager før båten skulle gå! Noen fikk kanskje kalde føtter, noen døde før de kom ombord, noen forelska seg og ble der båten var....Ingen ting er faktisk sikkert, før man har funnet beviset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Nina... Selvsagt kan det godt være henne som bodde i Skipperg. i Drammen u. folket. for 1900. Hun som bodde i Holmestrand kan det også være. Jeg er mer våken i dag enn jeg var i natt da jeg leste svaret ditt :-) Da er det jo mulig at hun slett ikke dro til Amerika som Laila hentyder i sitt svar...selv om jeg selvsagt er så dum at jeg trodde helt sikkert at både prest og politi pleide å bære dem ombord! Og helst binde dem der attpå til.......Teorien til Kristian har jo også noe for seg :-)Tror jeg lar dette temaet ligge en stund til nyutgaven av Herstadslekta kommer ut...der regner jeg med at damen står oppført siden hun var av Gallebergslekt...om enn såkalt uekte :-)Mvh Anne M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.