Gå til innhold
Arkivverket

[#14350] Ønsker å hjelpe noen tilbake!


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Nå har jeg fått så mye hjelp at jeg snart ikke tør å spørre om mer.Men er det noen som trenger hjelp, så hjelper jeg gjerne, men er selv ikke i kilder på 1700-tallet og bakover. Men hvis noen trenger oppslag i Våle bygdebok, Botne Bygdebok eller Nøtterøy Bygdebok så kan jeg hjelpe.Eller spør. Kan hende jeg likevel kan få til noe.Jeg kunne så ønske at jeg kunne yde noe tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Aha!! Står det noe i Nøtterøy om denne karen?-----1865-tellinga for Nøtterøy - en skomaker fra Sandefjord. 37 år. Anton Martinus Møller losjert på gården SmidsrødhaugenLenke-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette var en veldig god ide. Jeg har alle tre ættesogene fra Austevoll - Møkster sogn bind I, Austevoll sogn bind II og den delen av Austevoll som tidl. hørte til Fitjar i bind III

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bare så dere vet det, Nøtterøy bygdebok ligger faktisk på internett! http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/bygdebok/Jeg vil ikke lage noen lang diskusjon om dette, men det er fint om forskjellige geografiske områder og forskjellige familier ligger i forskjellige temaer. Det går ikke an å søke etter innhold i temaene, bare i temaoverskrift.Slik gjør det at det går an å søke etter temaet til Solfrid (fordi hun har vært flink med stikkord) men å finne innlegget til Terje med sine bøker for Austevoll, blir ikke lett....Terje bør evt. legge ut et eget tema med gode stikkord slik at det går an å finne igjen!Nå får man vel pepper igjen :o)) LailaLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jo, du har alltid rett du Laila, så hvis du kan opplyse hvordan du kunne tenke deg at jeg gjorde dette så er det helt greit det. Ser at du gir info om at jeg kan legge stikk ord inn - har ikke prøvt det - så tar alle tips som gode ideer når de kommer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen Terje! Når du ber om 'lag nytt TEMA' øverst i Debattforumet, så ser du at du har 1 tittel, så videre navn og sted og e-postadr.Under der du skriver inn ditt innlegg, er det plass til stikkord. Der kan du legge f.eks 'oppslag bygdebok Austevoll osv osv. ' bare husk at det skal være lett å finne tilbake til innlegget ditt siden. F.eks. hvis jeg husker at det var en som sa seg villig til dette, si om ett år. Da søker jeg på Austevoll og svusj, så har jeg innlegget ditt rett i fjes :o)Lykke til!!og, nå er det frædda'n! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Til Solfrid:Olav O Hauge har sagt det som skal siast om dette. Det er ein mann som skal roast over fjorden i Osa, inst i Hardangerfjorden. Det blir han, og så får ein følgjande diskusjon før osamannen skal ro heimatt:«Eg vil betala;/eg kan ikkje nå deg/med ei beine att.So gjer ein annan mann/ei beine då,/sa Osamannen,/og skauv ifrå»Ta mot den beina (hjelpa) du får du, du kan sikkert gjera andre ei teneste, i ein eller annan samanheng. Passer du på at småungar kjem seg trygt over vegen kan du få hjelp her til gjengjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Nina: jeg ser av tellinga for 1865, Nøtterøy, Smidsrødhaugen at Anton M. Møller losjerer hos Hans Larsen og Inger A. Olsdatter. I Nøtterøy bygdebok finner jeg gården i bind 1, side 219. Der står det ikke noe om losjerende, bare det sedvanlige med barn og andre som tar over gården.En Anton Nilsen kjøper gården i 1878 , er i følge boka født 1817 i Brunlanes, og ikke Sandefjord rundt 1828 som din Anton sansynligvis er født. Denne Anton Nilsen har en svigersønn som heter Hans b. Johannessen som overtar/kjøper gården i 1886. Dette var sansynligvis ikke til noen hjelp, sukk. Men hvor i Sandefjord er denne Anton Møller fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Til alle brukere av andres tjenester og gode vilje: Jeg må legge til en mindre lyrisk erfaring som repons til Jan Oldervolls gjengivelse av Olav H Hauge. Som ung på reise i Europa, ble jeg forvirret: Man delte aldri regninger på kafé... Det var alltid én som plukket opp for alle, men personen varierte. Pinlig utregning av hvem som hadde spist og drukket hva, var et skandinavisk fenomen, og helt uhørt mange andre steder, oppdaget jeg. En østerrisk kvinne lærte meg: Det du ikke får tilbake i kveld, får du tilbake neste uke, neste år, eller i himmelen. Jeg har igrunnen forsøkt å holde meg til disse kloke ord siden. I brukerforum og andre steder i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg har heller ikke tenkt å starte noen bygdebokdiskusjon. Men jeg vil bare gjøre oppmerksom på at det finnes to bygdebøker fra Nøtterøy: Lorents Berg sin trykt i 1922, og Sigurd H. Unneberg, utgitt av Nøtterøy Kommune, trykt i 1971. Den siste har med seg litt nyere slekter på gårdene, da den kom ble laget litt senere. Det er Lorents Berg sin som ligger her: http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/bygdebok/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Sorry, Lorents Berg sin bok ble gitt ut av Nøtterøy Kommune. Det går litt fort i svingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.