Gå til innhold
Arkivverket

[#14351] Reinert Henriksen Sandvik - Hordaland i 1900?


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!På vegne av andre leter jeg etter Reinert Henriksen Sandvik i folketellingen 1900 for å finne hans foreldre, men jeg kan ikke finne noen egnet kandidat. Reinert fikk et barn utenfor ekteskap i Skoger (ved Drammen) i 1919 med en ung pike Marta Færavåg.På bakgrunn av Martas tilknytning til gården ved samme navn i Tysnes i Hordaland, kan det tenkes at Reinert var fra de samme trakter, men dette er usikkert. Ved dåpen i 1919 er han anført å være født 1895 og kalles handelsskoleelev.Opplysningene om dåpen stammer fra klokkerbok for Skoger 1900-1927, men denne inneholder dessverre ikke opplysninger om innflyttede, slik at dette ikke har vært mulig å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det finnes ingen registrerte Reinert Henriksen eller lignende f. 1895 +/- i de søkbare FT 1900 i Norge.Imidlertid kan jo muligens fornavnet være galt skrevet, kanskje det er Henrik, og da finnes bla. følgende kandidat:LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

I FT 1900 for Trondhjem finn eg ein gut 'Reinhard Peter Sandvik' som er fødd i 1890. Ein mogleleg kandidat, kanskje, eller berre eit blindspor?22950/Reinhard Peter/Sandvik/m/b/s/ug/skolegut/-1890/t/n/sMvh., TerjeP.S. Sandvik er elles gardsnamn/bruksnamn mange stader i Hordaland, også i Tysnes - ikkje langt frå Våge. Konsulter Oluf Rygh sitt verk 'Norske gaardsnavne'. D.S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Et lite obs - han kan jo ha bodd i Sandvik(a) i Bærum kommune rundt 1919 (som opplyst ved Drammen). Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra innlegg nr. 1 hentes: 'Ved dåpen i 1919 er han anført å være født 1895 og kalles handelsskoleelev.'Kan han finnes i elevlistene fra f.eks. Otto Treiders Handelsskole?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Sandvik er også et gardsnavn på Fitjar. Har ikke selv bygdebok for Fitjar, men det er sikkert noen som kan slå opp for deg.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei !Har sett gjennom dei som står oppført under garden Sandvik (Sandvikjo) i Fitjar bygdebok.Der er ingen Reinert Henriksen. Namna Reinert og Henrik er i det heile ikkje nemde i nokon samanhang der.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Knut og andre:Takk for innspill den siste måneden. Nei, den rette personen er ennå ikke funnet, selv om det har kommmet noen forslag.Jeg tror veien å gå er å sjekke kirkeboken for Skoger for å få mer nøyaktige opplysninger om hva som er innført ved dåpen i 1919 og ved foreldenes innflytting. Denne kirkeboken er imidlertid ikke sendt til Statsarkivet på Kongsberg ennå, og har dermed ikke kommet med i siste runde av mikrofilmingen.Skulle noen finne noe innen jeg får gjort noe med dette, er det selvfølgelig velkomment.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anders J. Moen

Jeg fikke en fornemmelse av at dette måtte være Kinn, så jeg tok et søk på ulike ting der og kom fram til et 'beinhardt' resultat. Prøv denne linken: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Beklager. Det jeg glemte i forfjamselsen over dette merkverdige vesenet, var at i Kinn er det en gård Sandvik og at både Reinert og Henrik er mye brukte navn. I tilleg er navnet Færøyvik brukt. Første ordføreren i 'nye' Flora kommune i 1964 het Odd Færøyvik. Det er en øy Færøy både her og i Solund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Beinhart som ble funnet, se lenke i innlegg nr.15, viser at man selv her har hatt egenpålagte begrensninger i søkene - ved å anta R som første bokstav. Slikt skal man sannelig ta med seg videre.Det nærmeste som kommer Beinhart er vel Bernhard (Bjørn og hard), men det er nok heller FT'en som har ombyttet R til B, selv om Benhardt forekommer.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Erik Grønn Iversen

Jeg forsøker å kartlegge slektene som kommer fra Færevåggårdene. Jeg kjenner to som heter Marta Færavåg. Den ene er født i 1891 og den andre i 1895. Vet du hvem som fikk barn med Reinert og eventuelt navnet på hennes foreldre? Hva het barnet og har barnet etterkommere? Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her vil det rimeligvis være størst mulighet for å treffe raskt og riktig å sjekke bidragssakene hos fylkesmannen i Buskerud. Der skulle man anstrenge seg for å finne rett barnefar, og man ville innhente supplerende opplysninger om og fra barnemoren. Arkivet fra 1919 skal være å finne i Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Inspirert av ulike kirkeboksøk har jeg sjekket litt på denne 'gamle' saken fra 2003 og 2004.Det viser seg nå at barnet het Odd og ble døpt 11. mai 1919. Om foreldrene er følgende opplyst: '*Handelskoleelev Reinert Henriksen Sandvik i [eg. og?] tjenestepike Martha Ferevaag'Asteriksen (*) er notetegn for følgende tilleggsinformasjon [vel om Reinert]: 'Adoptert av skolebestyrer Lars Eriksen Nordland x [evt +] hstr Larsine f. Wergeland. Minde jfr. no. 44/1924' (Journalnummer 44 fra 1924 har jeg søkt etter men ikke funnet ut av.)I rubrikkene er angitt fødselsår for ham 1895 og for hun 1898.Jeg har sett litt på adoptivforeldrene og har funnet begge i 1900: Lars Nordland bodde 1900 i Skolehuset på Bratholmen i Fjell (Sotra) ugift født 1874, født i Masfjorden. Det er angitt at han var lærer ved folkeskolen. Larsina H Wergeland født 1885 var i 1900 ugift og bodde sammen med foreldrene Hans B. og Johanna L. Wergeland på Løveide i Masfjorden. Han født 1861, og hun 1862. Larsiana hadde 7 yngre søsken og i huset bodde også Sigrid O. født 1825 kalt føderådsenke.Jeg har ennå ikke funnet ut hvor Lars Eriksen var skolestyrer, men dette kan kanskje være på en av skolene i Drammen.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Norske Skulefolk fra 1939 står følgende om Lars Nordland: Skulestyrar, Minde, Fana, Hordaland, f.16.aug.1874 i Masfjorden. Foreldre: Erik Magneson og Malena Eriksdtr. Nordland. Eks. Notodden Lærarskule 1898. Statens gymnastikkurs 1912. Statens teiknekurs 1915. Statens songkurs 1918. Sløydkurs 1908, 6 vikor. Lærar Fjell 1898. Riple i Fana 1902. Hop i Fana 1907, Minde i Fana 1918 -. Sidan 1919 styrar. Nokre år formann i Fana mållag, likeeins i Fana vinstrelag.Gift 1906 med Larsina Wergeland. Foreldre: Bonde og stortingsmann Hans B. Wergeland og Johanna Tangedal. 1 son. Stipend av stat og herrad 1919. Skular i Sverige og Danmark.mvh Carsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Takk skal du ha Carsten!Dette var interessante opplysninger om adoptivforeldrene. Skal se det blir lettere å finne igjen den godeste Reinert Henriksen Sandvik. For alt jeg vet kan han jo være fra nabolaget her på Minde. :o)mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

På Sandvik i tidlegare Skånevik kommune, Hordaland, finn eg ein Reinert. Rett nok stemmer ikke fødselsår og farsnavn heilt, men. I bygdeboka står det berre at han gifta seg med Jenny Lauvvik (nabojente) og slo seg ned i Bergen.LenkeEr Marta Færevåg ei Martiniusdatter? Ho vart seinare gift til garden Li på Tysnes, og fekk fleire born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Are,Har kikket gjennom Etne-registeret, men der fant jeg ingen aktuelle,- men der er et barnehjemsbarn på Askviknes, 'findes hverken Spørgsmaal eller Svar for denne Listes vedkommende E: Tilført med blyant'med navnet Reinert f 1895. Nå stemmer ikke farsnavnet, men det trenger jo ikke stemme.LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.