Gå til innhold
Arkivverket

[#14352] Hvilken bunad brukes på Dovre?


Gjest Brit Høiland Fjellberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei!Noen fjerne Amerikaslektninger lurer på hvilken bunad som brukes på Dovre. Finnes det et bilde av denne på nett? På forhånd takk!mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei Laila!Takk for at du svarte meg.Jeg er ikke så veldig bevandret i bunadskunnskapen. Men jeg har en blå Nordlandsbund selv, som jeg er veldig glad i. Mine fjerne slektninger i Wichita, Kansas skal nå få oversendt adressen du oppga. Hennes bestemor var fra gården Høie på Dovre, mens hennes bestefar var fra Skånland i Sør-Troms.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Mannsbunaden ble vedtatt for snart 30 år siden og er en kopi av noen gamle frakker fra tiden omkring 1800 som til da var oppbevart på Landheim, men som nå er på Tofte. Beste mote à la Paris, temmelig sikkert innkjøpt i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå må ikke du komme her og ødelegge nasjonalromantikken, da, gut'! :-) (vet ikke helt hva tegnet betyr, men det er vel et avvepnende smil?)Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, jeg vet jeg ødelegger litt, ja. Men sannheten bør vel frem den også ? Jeg kjenner jo denne bunadshistorien fra tidligere. De frakkene som jeg nevnte, som nå er opphøyet til Gudbrandsdalens mannsbunad (ikke bare for dovringer), var eid av min farfars farmors morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jada, Tore. Men jeg føler at du tøyer det litt langt, i allefall hvis poenget er generelt. Du må vel lenger tilbake, og noen generasjoner med videreutvikling i innestengte bygder?Når det gjelder mannsbunader så er det kanskje ikke så langt sprang ifra Parisermoten dazumal. Men jeg har som fullt og helt amatør uti faget problemer med å identifisere kvinnedraktene fra Johannes Flintoes draktakvareller fra 1820-tallet og Joachim Geelmuyden Frichs noe senere skisser (og det er jo den dokumentasjonen vi har) med hva Parisermadammene gikk rundt med på samme tid (se Aagot Noss: Norske Folkedrakter, bd 1 Johannes Flintoes draktakvareller, Bd 2: Joachim Frichs draktakvareller, Det Norske samlaget 1970/1973.) Det virker som om en drakt som f.eks. 'Brÿllupsdragt i Jørgenfjord i Søndmøer' må ha gått igjennom atskillige år med med lokal utvikling før den kan ha blitt seende slik ut, om så opphavet aldri så mye må ha vært på kontinentet (og det betviler jeg ikke!, og ja - jeg vet at vi når er langt fra Dovre). pehå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det betviles ikke! Mitt poeng var den tilsynelatende avstanden til kontinentets KVINNE-drakter i sin samtid, rundt 1820. Selv i Gudbrandsdalen, hvor draktene er forholdsvis enkle, synes vel f.eks. Grafferdrakten å avvike nokså mye fra fra den samtidige kontinentale moten? Jeg bare spør jeg, Tore, andre som kjenner bedre til dette får svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Om kvinnedraktene i Gudbrandsdalen finnes det en stor monografi, utgitt av Maihaugen (for en del år siden), jeg tror det var en doktorgradsavhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.