Gå til innhold
Arkivverket

[#14353] Daniel Simonsen Nedrebø, f. 1737 i Jølster, Sogn og Fjordane


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Daniel Simonsen Nedrebø giftet seg med Cisilie Ellingsdtr Østenstad 24.6.1771.Jeg vet at Cisilies foreldre var Elling Andersen Østenstad og Johanna Marie Larsdtr fra Danmark, vied 15.11.1740 i Garnisonssogn København.Men er det noen som kan gi meg opplysninger om Daniel Simonsens forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Daniel Simonsen var sønn av Simon Pedersen og Brite Andersdatter. Brite Andersdatter hadde først vært gift med Søren Danielsen Nedrebø (klokkersønn, to barn med ham), før hun giftet seg med Simon Pedersen fra Strand, sønn av Peder Olsen Strand og Gjertrud Simonsdatter Sårheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ett spørsmål til: Er det kjennt hvilken gard Brite Andersdtr var fra?Gjertrud Simonsdtr er vel en søster til Daniel Simensen (20), Knud Simensen (15) og Michel Simensen (9), hvis mor var Britte Elliasdtr, oppsidder på 'Saarem' i 1701, enke (sannsynligvis etter Simen ???sen, 10 år g. søn på Saarem i 1666).Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Gjertrud Simonsdatter var datter av Simon Michelsen Såreim (ca. 1656-1696) og Brite Eliasdatter (fra Svidal), og sønnedatter av Michel Simonsen Sårheim (født ca. 1629, død 1669, prestesønn, student i København, seinere gardbruker i Jølster) og Johanne Hansdatter (ca. 1634-1700, født i København).Brite Andersdatter (født 1702) kom fra Solheimsnes i Jølster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Barbara Lose

Jeg har Anders O. Klakegg's Bygdebok for Jølster, men han forteller ikke når Daniel Simonsen og Cisilie Ellingsdatter døde. Hos Familysearch finner jeg at Cisilia Ellingsdatter døde 22.8.1821; når døde Daniel Simonsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Daniel Simonsen Nedrebø døde ifølge kirkeboken for Jølster 27. juli 1823, 82 år gammel, men 'begravelsen' fant ikke sted før 2. november 1823. Det er vel jordfestingen som er plassert i rubrikken for begravelsesdato. Skiftet etter Daniel S. er datert 10. september 1824.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Dessverre klarte jeg ikke å finne ut når Simon Pedersen Strand og Brite Andersdatter Solheimsnes Nedrebø døde.Jeg finner ikke noen fødsels- eller dødsår for Simons foreldre Peder Olsen Strand og Gjertrud Simonsdatter Sårheim (vied 27.1.1707).Om Brites foreldre vet jeg bare at faren Anders Torgeirsen Solheimsnes var 23 år gammel i 1701 Lenke og at han giftet seg 1.7.1703 med Magnilde Tollefsdatter Berg.Kan jeg få hjelp med noen årstall på Daniel Simonsens foreldre og besteforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Peder Olsen Strand døde i 1732, 56 år gammel. Enken Gjertrud Simonsdatter ble gjengift med Ole Olsen i 1733, og skiftet etter henne er holdt i 1769. Ved skiftet etter Gjertruds far i oktober 1696 sies hun å være 6 år gammel, så vi får regne med at hun var født rundt 1690.Simon Pedersen Nedrebø døde i 1765, 52 år gammel, og skifte ble holdt samme år, mens Brite Andersdatter Nedrebø døde i 1778, registrert i kirkeboken i 1779. Hennes bo ble dels skiftet i 1771, og resten i 1779. Brite Andersdatter var døpt 28. september 1702.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Kan jeg få bry deg en gang til?Brite Andersdatters mor Magnilde Tollefsdatter Berg er 2x i min anetavlen: Med hennes 1. mann Anders Torgeirsen Solheimsnes (ca 1678 - ?) og med hennes 2. mann klokker Peder Sørensen Solheimsnes (ca 1681 - 1750).Er det kjent når Magnilde døde og hvor gammel hun var?Mvh, Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Magnilde var rimeligvis født i andre halvdel av 1670-tallet, og var i live i 1752 da hun fikk kår av svigersønnen. Kirkebøkene for Jølster er dessverre ytterst mangelfulle på 1750-tallet, der mindre enn halvparten av dødsfallene er registrert. Kårkontrakten fra 1752 bestemte at svigersønnen skulle overta boet etter henne, slik at det heller ikke er holdt skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

For ordens skyld vil jeg føye til at skiftet etter Magnilde Tollefsdatters foreldre Tollef Hansen og Brite Mikkelsdatter på Ytre Berg ikke sier hvor gammel Magnilde var i 1700. Det ser ut til at det er umulig å finne ut når hun levde.Brite Mikkelsdatter døde 8.10.1699, 56 år gammel, Tollef Hansen var død 30.6.1694. (Tema 23475 i Arkivforumet)Hilsen til alle som følger med :-)Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.