Gå til innhold
Arkivverket

[#14356] Løhne gård, Voss? Etterk. etter Iver Larsson, Fenno


Gjest Tom Harald Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Harald Dahl

Jeg har endel slekt i fra Voss, blant annet fra Fenno og Jernes. Av og til i folketelingen av 1801 og 1865 for Voss. Hor er Løhne?. Er på utkikk etter Iver Larsson f. 1778 Øvre Fenno og Rannveig Olavsdatter (Olsdatter) f. 1778 Jernes. De giftet seg 30.6.1807. Ønsker å vite hvor de bosatte seg i Voss?, Hvor mange barn de fikk? Kjenner til 4 stk; Britha Iversdotter 20.9.1807 Ragna Iversdotter 16.4.1813 Lars Iversen 24.6.1816 Ole Iversen 13.11.1818 Lars og Ole flyttet til Hadsel, Vesterålen - hva skjedde med foreldrene, Iver og Rannveig? Flyttet de også nordover? eller ble de i Voss?Takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Gården Løhne ( Løno ) ligger ved Lønavatnet ca. 1 mil nord for Vossevangen.Løen ligger på Opheim, Vossestrand, ved Oppheimsvatnet ca. 2,5 mil fra Vossevangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Ivar finner du i Vossaboki av Lars Kindem, bind III s. 544, som sønn av Lars Larsson Øvre Fenno (1741 - 1809) g. 1763 m. Brita Monsd. Bakkatun (ca 1736 - 1801).Ranveig finner du i Vossaboki bind IV s 195, som datter av Olav Eilevson Jernes (1744 - ) g. m. Ingebjørg Trondsd. Tveito ( - 1843), fra Granvin.Både på Øvre Fenno og Jernes står det at Ivar og Ranveig flyttet til Vestrålen. Dersom barna er døpt på Voss, bør det stå i kirkeboka hvor Ivar og Ranveing bor.Du vil finne mer om søsken og forfedre i Vossaboki og i Ættarbok for Granvin. Vær oppmerksom på at det Lars Kindem skriver om Losnaætta og Galtungætta er nokså rotete når du kommer lengre bak enn begynnelsen av 1600-tallet. Kindem har nok ikke gjort noe verre enn å gjenta andres feil, men resultatet blir dessverre ille nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei! Tusen takk for hjelpen til dere alle sammen! Veldig greit å avklare hvor Løhne (Løne) gård ligger. Årsaken til at jeg ønsket å vite dette er at sønnen Lars Iversen flyttet til Nordlendene fra Løhne gård, i følge utflyttede fra Voss - om foreldrene bodde der, eller om Lars var tjenestekar på Løhne er uklart fortsatt.Jeg har hatt Vossaboki og Ættarboka for Granvin og funnet en del opplysninger om slekta. Det jeg imidlertid står fast - og som kanskje dere kan hjelpe til med - er å finne ut hvor foreldrene Iver Larsson og Rannveig Olavsdatter (Olsdatter) flyttet til etter giftermålet og hvor mange unger de fikk. Tilslutt håper jeg noen kan finne dette ekteparet over utflyttede fra Voss som bekrefter at de har flyttet eller ble værende? Jeg har lett i kirkebøkene for Vesterålen - og finner ikke dette ekteparet her i dette distriktet - så jeg tviler litt på om de virkelig har flyttet hit, eller gått av tidligere langs kysten, eller om de har omkommet under turen nordover? Mange usikre momenter... Så om noen har kirkebøker for Voss i det tidsrommet - er jeg takknemlig for all videre hjelp og avklaring!Er klar over at Kindem er noe uoversiktig - og all opplysninger lenger bak enn 1600 tallet tar jeg med en klype salt inntil videre.Ellers - tusen takk for hjelpen til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tom Harald Dahl

Hei!Løfter denne saken opp på nytt i håp om noen kan hjelpe meg. Jeg finner fortsatt ikke hvor ekteparet Iver Larsson og Rannveig Olavsdtr (Olsdtr) havnet hen?Er det noen som kan gjøre oppslag i kirkebøkene for Voss - eller andre kilder om dette ekteparet?Vil gjerne vite hvor mange barn de to fikk, vet at to av dem reiste nordover - hva skjedde med de andre?Tilslutt - reiste ekteparet nordover eller ikke? Finner dem - som tidligere nevnt - ikke i kirkebøkene i Vesterålen.Takknemlig for hjelp og videre info! mvh Tom Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tom Harald Dahl

Løfter denne en gang til - det er litt langt for meg å reise til Voss for å se i kirkebøkene der. Er ute etter informasjon om hva som skjedde med dette ekteparet - Iver og Rannveig? Flyttet de? Finnes de over døde i Voss? Og om jeg i det hele tatt har 'slekt' i Voss fortsatt idag?Håper i spenning på at noen kan bidra litt med info om dette ekteparet og deres liv?Har funnet sønnen Lars f. 1816 sin gravstøtte her i Hadsel. Han døde i 1908 så han ble en gammel mann. Ingen har stelt denne graven på noen år og jeg har planet en rosebusk og ryddet litt ugress runt støtten. Han var min tipptipp. mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tom Harald Dahl

Nå er kirkebøkene fra Voss delvis ute på nett og delvis skannet. Gleder meg til resten.I kirkeboka fra Voss 1752 - 1780 står det følgende om Iver Larsons dåp (hittil egen tyding): Lars Larsens og Brita Monsdatter Øvre Fænnes søn nom. Iver.. Så nevnes det Faddere som jeg ikke helt klarer å få helt med(Kjenner igjen stedsnavnene). Så er det selve dåpsdatoen? Dom. sexagesima (betyr det 6. søndag i faste?) og hvilken dato er dette? og hva betyr det som står på den andre siden av arket? Se lenke:LenkeTakk for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Dåpsdatoen er funnet :-) Søndag 22. februar 1778. Fant det ut tilslutt. Håper på fortsatt hjelp på tydning av skriften. mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Lenken virket ikke, så jeg tror du bør prøve å legge den inn på nytt.Feilmeldingen følger:Error common_0104b: Couldn't fetch short source information! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1Denne feilen skyldes normalt at det har gått mer en 30 minutter siden bytte eller oppdatering av siden. Da slettes utvalget ditt som gir deg tilgang til visning. Prøv derfor å lage utvalget ditt på nytt. Feilen kan også skyldes ekstrem serverbelastning, i så fall vent litt og prøv på nytt.This eror is normally caused by a 30 minutes timeout without selecting a new page or updating your existing page. Try to regenerate your selection. This error may also be caused by extreme serverload. In that case, try again later.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei!Ser nå at lenken ikke funker igjen. Det funket helt fint i natt da jeg la det ut. Hva er det som skjer og hvordan skal jeg gjøre dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Uff, beklager at jeg roter. Nå skjønner jeg hele poenget. Det er forskjell på å legge lenke til folketellingssidene og til kirkebøkersider. Skal være obs på dette neste gang. Takk til deg Marianne som la ut korrekt lenk. Håper med dette noen kan hjelpe meg med tydning av teksten. mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Hei I klokkerbok for Hadsel 1820 - 1836. Innflyttede side 596: Iver Larsen og sønn (-er) Bondefolk fra Woss. Faddere ved Ivers dåp: Torbiørn øvre Fenne, Mons øvre Fenne, ? lille Roxne, Kristin Tveiten og Ingebor nedre Fenne. Kan det stemme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Eilertsen

Enke Rannveig Olsdatter d.17. des. 1863, gravl. 27. des. 1863 i Hadsel. Se kirkeboka. Rannveig er forøvrig søster til min tipptippoldemor Inger Olsdatter Jernes, g. m. Per Ivarson. De flyttet 8. mai 1849 til Evenes i Nordland sammen med flere av barna. De har stor etterslekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei Thore!Tusen takk for nyttige innlegg. Iver og Rannveig har vært mitt store mysterium i mange år. Først nå har jeg fått bekreftet at de faktisk flyttet til Hadsel.Deres sønn Lars Iversen har stor etterslekt i Hadsel.Dersom du er interessert i mer slektsopplysninger, og jeg er svært interessert å veksle informasjon med deg, håper jeg du kan sende meg en mail til tom (alfakrøll) dovekompetanse dot no.Takk igjen for oversettelsen og for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.