Gå til innhold
Arkivverket

[#14361] Sunnmøre: Marthe Knutsdtr. Rekdal (1696-1762). Foreldre?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Marthe Knutsdtr. Rekdal ble i 1720 gift med Mikkel Olsen Orvik (1695-1725) fra Vatne. Da han døde, giftet han seg på nytt med Iver Paulsen Magerøy i 1727. Men Iver døde i 1729 og Marthe giftet seg 3. gang med Halvor Paulsen. Hun hadde også et uekte barn i 1716 med Mads Olsen Fanne.* Hvor kom Marthe fra? * Hvem var hennes foreldre?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

HermodI følge Olav Rekdal, gard og slekt Fiksdal Sogn, så er faren Knut Hanson Frostad Rekdal. Kristengarden Rekdal.Sitat: På Gangstad Midøy er der 1726 skifte etter Michel Ols.G. Enka heter Marit Knutsdtr. og de har saman barna Synneve 5 år, Marite 2 1/2 år, Ingeborg 1 1/2 år. Formyndarar Hans Hofset og Knud Rekdal. Både formyndarar og oppatkallinga synes fortelle at enka Marit er dotter til Knut Hanson Rekdal. Ho måtte være gift rundt 1720, og skulle da være fødd rundt 1700. dette må vere den same Marit som 1716 har eit uekte barn Anne døypt i Vatne- 'faderen blev utlagt Madts Olsøn en dreng på Fanne, moderen Marete, som er hos sin fader Knud Hanssøn Rekkedal'. sitat slutt.Marit, Marete, Marte ble vel skrevet ommenan for samme menneske,vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja takk, Helge. Det er bra!Når jeg har fått bekreftet at Knut Hansen Frostad Rekdal er far til Marthe, mener jeg å ha resten av anerekke bakover. Knuts foreldre skulle da hete Hans Haldason Frostad (1624-98) og Ingeborg Tomasdtr. Nakken (f. 1637)??Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Det er nok som du sier vedr. foreldra til Knut. Når det gjelder anerekka videre tilbake, så er nok O.Rekdal litt for kategorisk når han slår fast at anerekka på Nakken går tilbake til Thomas Spjelkavik og videre tilbake i adelsslekt.Historia om yngste datra til Marte som ble dømt til døden, og som er skildret så godt av Harald Slyngstad i bygdebok for Vatne kjenner du vel til?vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Helge. Ja, det er mine tanker også. Det er svært usikkert om Thomas Spjelkavik Randall er far til Amund Nakken. Men anerekka tilbake til Amund 'beholder' jeg!Jeg kjenner også til skjebnen til Ingeborg. Takk igjen, Helge!Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.