Gå til innhold
Arkivverket

[#14363] Søker info om gården Høie på Dovre.


Gjest Brit Høiland Fjellberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Hei!På vegne av en fjern Amerikaslektning søker jeg informasjon om gården Høie på Dovre. Hennes oldeforeldre var derfra og het Jacob Hanssen (1822-1875) og Anne Erlandsdatter f. 1827. Hennes bestemor, Marit Jacobsdatter Høie var også født der i 1860. Marit som dro sammen med flere søsken til Harstad, ble gift der og senere utvandret til Topeka i Kansas i 1887. På forhånd takk!mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dovre er filmet fra 1843, før dette må du lete i Lesja. ( Men det virker som det er selve gården du søker informasjon om ? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Takk til Arnfinn og Geir for deres opplysninger og engasjement.Jeg vil gjerne vite om det er utgitt bygdebøker fra Dovre som inkluderer gårdshistorie fra dette distriktet.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

De er ikke utgitt, men under arbeid, med Arnfinn Engen, Lillehammer, som redaktør. Han har opplyst at bind 1 kommer før sommeren i år. Det dekker nordfra (Dombåsgrenda) og sørover, men jeg veit ikke om Hauje ('Høie') er med.Siste utgave av 'Norske Gardsbruk' (Oppland fylke VI), utg. 1998, har oppdatert informasjon om gardene i Dovre, inkl. faksimile av teksten fra 1953-utgava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Mange takk til Arnfinn for enda en respons.Så får jeg tålmodigst vente på bygdeboken da. I mellomtiden kan jeg kanskje bare drømme om å treffe på noen som arbeider med denne gården Høie. Eller gårdene Lindsø, Skrukstad og Budsjord som jeg ser overnevntes forfedre også beveget seg mellom.Vel, alt for å hjelpe min Amerikaslektning 'over there'. Fjerne slektninger det tok meg bortimot 2 år å finne. Finnes det forresten utlagt gode kart over området på nett?mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Kontakt Dovre Histrielag, og du får sikkert noen nyttige opplysninger.I arkivet til Dovre Data kan du kanskje også finne noe du har bruk for. Der er blant annet mye som Aasmund Høie har samlet.Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I FamilySearch finnes en Jacob Hansen f 15.4.1822, døpt 27.5.1822 i Lesja, foreldre Hans Mortensen og Ingeborg Jacobsdtr. Videre finner jeg Anne Erlandsdtr f 22. juni 1827, døpt 24. juni 1827 i Lesja, foreldre Erland Thoresen og Aagaat Erlandsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Tusen takk til Ragnhild og Arnstein.Jeg har vært på mitt lokale bibliotek og bestillt på fjernlån 'Folk og ætt på Budsjord i Dovre' av Åsmund Høie. Så gjenstår det å se om jeg gjennom dette heftet kommer nærmere innpå livet til overnevntes forfedre.mvh Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.