Gå til innhold
Arkivverket

[#14371] Esten Olsen og Petternille Olsdt. (Tolga)


Gjest Torunn Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Berg

Jeg søker anene til Esten Olsen (f. ca 1750) og Petternille Olsdt (f. ca 1762). I følge 1800-tellinga bodde de på gard nr 81 Tolga hovedsogn. Jeg har imidlertid ikke funnet dem i gards- og slektshistoria for Tolga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marie Tollan

Gard 81 i 1801-tellinga for Tolga heter Kotmoen, og jeg finner personene nevnt der i 'Tolga I' av Eystein Eggen (1968). Derfor lurer jeg på hvilken gards-og slektshistorie du referer til. Er det den gamle bygdeboka, 'Tolgen', fra 1908?Foreldrene til Esten er jeg ikke sikker på, men Petronilles mener jeg å ha oversikt over: Ole Olsen Loe Hagen og Sara Petersdt. Grue, og her kommer en inn på anerekka til min samboer. Et sted sto det at Esten og Petronille var jevngamle, begge født i 1754. Begge døde i 1814, 60 år gamle. Dette skal jeg imidlertid sjekke mot kirkebøkene ved leilighet. Ellers er epostadr.mi: mtollan@online.noDu hører fra meg når jeg har noe å bidra med. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I FamilySearch er det vel Petronelle og Esten som er oppført som gift 28. des. 1780 i Tolga. Det er (i FS) flere aktuelle Esten Olsen født i Tolga, både like før og etter 1750, men i 1750 er det døpt en Esten Olsen 12.4.1750 med foreldre Ole Estensen og Guru Simeonsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Esten Olsen fra M. Tolgenslie og Petronelle Olsdatter fra Tolgen ble helt riktig viet 28.12.1780, troloved 22.12.1779 (Tolga Mini 2 1768-1786 3/4 f.122 no.15).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marie Tollan

Hei igjen! Her kommer foreldrene til Esten Olsen (Kopiert fra en lokal slektshistorie): Ingeborg Toresdatter Moen. Født 1730. Død før 08.12.1811. Trolovet 28.07.1752 og gift 16.07.1753 med : Ole Larsen Tolgenslien. Født 1718. Død før 10.03.1776. Husmann på Moen. Antagelig fra Hodalen. Av foreldre : Lars Petersen Cott Garmager. Født 1686. Død 1776. Og hustru : Kirsti Pedersdatter Ås. Ryddet og bodde på Stenkloppen. Ingeborg Toresdatter og Ole Larsen's barn : Esten Olsen Kotmo. Født Tolgenslien. Døpt 02.04.1752. Død før 24.04.1814. Gift i Tolga kirke 28.12.1779 (Robelin: 28.12.1780) med : Petronelle Olsdatter Loe (Hagen). Døpt 25.02.1754. Død før 24.04.1814. De er begravet samme dag, uten at KB sier noe om dødsårsak. (Kotmoen ligger nær Glomma, kanskje drukningsulykke??)Petronilles foreldre: Ole Olsen Skredder 1716-1785 f. og d. i Tolgen, (sønn av Ole Helgesen Loe og Marit Rasmudt. Tolgen)g1746m Sara Petersdt Grue 1721-1789 (ue. dtr. av hyttemester Peter Benjaminsen Grue og Guri Torstensdt Smed).Her kan en komme videre hvis interesse. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Etter å ha lest siste innlegg, sjekket jeg igjen kirkeboka vedrørendre Esten og Petronelles vielse. (kilden referert til under (4). Det er ingen tvil om det står for vielsen 1780 Dec: 28.Hvilken kilde er det som 'overprøver' kirkeboka her? (6 dagers trolovelse hadde vært 'rekord' for mitt vedkommende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Legger meg flat for korreksjonen din, Geir, i margen i KB står helt tydelig 28. Dec. 1780. Vet ikke hvem som har skrevet slektshistorien jeg kopierte opplysningen fra, men vedkommende har tydeligvis blingset litt. (Jeg fikk kun oversendt et par sider fra en bekjent av meg.) Beklager.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torunn Berg

Tusen takk alle sammen! Jeg har vært bortreist en periode og fikk ikke fulgt opp saken. Marie, hvis du kjenner flere aner enn de du nevnte for Sara Petersen Grue og Ole Larsen Loe Hagen, så vil jeg svært gjerne ha de! Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Marie Tollan

Hei Torunn! Dataen min er pt 'nede', men send meg en mail (som påminnelse), så skal du få det jeg har på Hagen/Grue når jeg 'kommer oppigjen'. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.