Gå til innhold
Arkivverket

[#14374] Dorthe Erichsdatter Myrdal, født ca. 1789 i Hamre/Åsane?


Gjest Karen Waage
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Waage

Jeg har ikke klart å finne ut når og hvor denne personen er født. I folketellingen år 1801 for Hamre og gården Myrdal, står hun oppført som Dorthe Erichsdatter,12 år, dvs. at hun er født ca. 1789. Fornavnet varierer: Dorthe, Dordi og Dorthea, h.h.v. ved folketellingen, konfirmasjonen og gravlegging. Foreldrene, Erik Monsen og Anna Bessesdatter, er født h.h.v. i Vaksdal (Bruvik) og i Samnanger. I bygdeboken for Vaksdal er det oppgitt at familien flyttet derfra og til Myrdal i Åsane i 1786. To av Dorthes eldre søsken, Zidsele og Besse, er født i Haus/Vaksdal. Jeg har nå letet med lys og lykte i kirkebøkene for både Hamre og Haus, både for året 1789 og de nærmeste årene før og etter, men jeg kan ikke finne Dorthes dåpsdato. Jeg kan selvfølgelig ganske enkelt ha oversett noe... Kan noen hjelpe meg med oppslag? Jeg har ikke prøvd å legge inn spørsmål i Arkivforumet før, så jeg håper jeg har gjort dette på rett måte nå. På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dorthe Erichsdatter Myhrdal ble konfirmert i 1805, mens Kari Erichsdatter Myhrdal er konfirmert i 1788, Sisele i 1792 og Anders i 1802. Det skulle indikere at familien har vært på Myrdal siden ca. 1787-1788, og da skulle man anta at Dorthe var født der, og døpt i Hamre. Presten kan ha slurvet med innførselen av dåpen, det er dessverre et ikke helt uvanlig fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Takk for hjelpen, Yngve Nedrebø! Jeg har også funnet Dorthe og søsknene hennes som konfirmert (Digitalarkivet), dette skulle jeg sikkert ha opplyst om i mitt første innlegg. Det var imidlertid greit å få opplyst at det kunne forekomme at presten kan ha slurvet med innførselen av dåpen, og at forklaringen kan ligge her. Jeg får heller sette fødselsåret til ca. 1789 og håpe på at det kanskje dukker opp mer informasjon senere. Tusen takk for raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Dorthe (Dorthea) dør på Nordre Toppe, br.1 28.01.1875 og blir begravet fra Åsane 04.02.1875. Hennes alder er da oppgitt til å være 85 1/2 år. Det kan da tilsi at Dorthe ble født omtrent midt på året i 1789.Mvh. Johan Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Dorthe Erichsdatter Myrdal, ca. 1789 Åsane. Hei Johan Ludvig Kvamme! Takk for hjelpen! Jeg får slå meg til ro med fødselstidspunkt ca. midt på året 1789, flere ting peker jo nå på at Dorthe Erichsdatter ble født i Åsane da. Kjekt med positiv respons på innlegget mitt, dere har vært veldig hjelpsomme! Mvh Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.