Gå til innhold
Arkivverket

[#14377] Søker informasjon om Olaus Hansen, f. ca 1825 i Våle VF


Gjest Øystein Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Jakobsen

Med referanse til innlegg #14350 fra Solfrid Therese Henriksen prøver jeg meg med følgende etterlysning (dog under eget tema :-)Min tippolderfar Olaus Hansen var i.h.t. FT-1865 født 1825/26 i Våle. Han giftet seg 05.01.1852 (dato fra FamilySearch) med Anne Dorthea Larsdatter fra Valløy (Slagen i Sem, VF). De bodde i Åsgården (ved Åsgårdsstrand) og fikk 7 barn. Han var snekker i likhet med sin sønn (og min olderfar) Hermand Hansen.Jeg har foreløpig ikke funnet noe om Olaus' forfedre, så dersom du Solfrid Therese eller andre kan bidra, så er jeg takknemlig.Øystein Jakobsen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Jeg har lett litt på FamilySearch og kan supplere med litt mer informasjon:Jeg fant en Olaus Hansen født 12 okt 1826 (døpt 14.) i Våle VF. Foreldre var Hans Olsen og Birte Christensdatter.Foreldresøk gav en mulig bror: Ole Hansen født 8 mai 1836 (døpt 10.) i Våle VF. Foreldre var Hans Olsen og Birte Olea Christensdatter.Jeg søkte så etter Birte og fant en mulig kandidat: Berthe Olea Christensen født 2 feb 1806 i Våle VF. Foreldre var Christen Larson og Anne Maria Nilsdatter.Dette er jo i beste fall en tynn indisierekke, men kanskje dette får noen bjeller til å ringe hos noen!?Øystein Jakobsen Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg har nå Våle bygdebok, så hvis du har noen mulige gårdsnavn, så gi meg beskjed.Sto det noen bosteds/gårdsnavn ved fødsel/dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hjelper ikke med bygdebok, Olaus Hansen f.12/10, døpt 22/10-1826 Våle. Kbok 1824-44, nr.78, s.19. Foreldre:Arbeidsmand Hans OLsen og Birte Christensdatter, Aasenden. Finner ikke flere barn før Ole i 1836, det er kaskje samme folka. Det vil du finne ut av ved å se på fødte før 1826 og ekteskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Øistein, den Berte du har funnet er feil. Hans Olsen tj.dreng 23 f. Bø i Ramnes gift 24/7-1825 med Birte Christensdatter f. Torp i Våle (alder ikke oppgitt). Hans far:Ole Jacobsen. Hennes far:Christen Mortensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Takk Hans for informasjon; det er alltid artig når gamle debattråder vekkes til live igjen :-)Fant du informasjonen om Hans og Birtes ekteskap i samme kirkebok? Du skriver 'Kbok'; er det mini eller klok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg klarer ikke å tyde alt på filmrullen, kirkeboken ved Olaus dåp. Fadderene ser ut til å være: Anne marie Pedersdatter Norb..?,Daniel Halvorsen H..? Sivert Gulbrandsen Aasenden, Jørgen Nielsen H...? Ole B... Kanskje du ser det tydligere Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

Takk for ytterligere bidrag Solfrid. Hans Christophersen er sikkert Birthes bror, men de andre navnene har jeg foreløpig intet forhold til. Dette er hvite flekker på slektskartet som jeg foreløpig ikke har utforsket så mye. Jeg må nok gå til innkjøp av mer film :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Fadderne ved Olaus' dåp var: Anne Marie Pedersd. Nordbye, Pernil Halvorsd.Hundsal,Syvert Guldbrandsen Aasenden, Jørgen Nielsen Hundsal og Ole Eriks. ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.