Gå til innhold
Arkivverket

[#14378] Hotellbrann i Ålesund 1919


Gjest Lars chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars chr. Hansen

Har noen noe fakta om en hotellbrann i ålesund i 1919? Min oldefar H.J. Hansen skal sammen med sin kone Petra M. Erichsen ha omkommet i en hotellbrann i Ålesund i 1919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunnar Ellingsen

Jeg ser at du har ikke fått noen konkrete opplysninger her, men kanskje har du kontaktet Sunnmørsposten direkte for alt det jeg vet.Jeg har skumlest avisa for 1919, men så langt bare funnet omtalt der en pensjonat-/hotellbrann i Molde 15. mai - der 9 mennesker omkom.Har du en konkret dødsdato, kan jeg gjøre et nytt og grundigere søk.Hilsen Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Jeg har skrevet til et par aviser, men har ikke fått svar. At det skulle være Ålesund har jeg fått fra min gamle mor. Hun kan ha tatt feil!! Hans Jørginius Hansen var stortingsmann fra Trondheim i perioden 1900 til 1903, og var en av stifterene av Trondhjems Preserving (hvis det hjelper).Lars Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Søndmørsposten skriver 16. mai 1919, med tilvising til Romsdals Budstikke dagen før, et relativt langt stykke om Grand Hotel i Molde som brant ned til grunnen ved 4-tida natt til 15. mai. I omtalen står det bl.a.:'De omkomne er: Konsul Hansen og frue fra Trondhjem (fruen levet nogen øieblikke efter katastrofen, men utaandet paa vei til sykehuset), ...'19. mai er det minneord i Søndmørsposten:'Konsul Hans J. Hansen, som sammen med sin hustru omkom paa en saa sørgelig maate ved Grand Hotels brand paa Molde, var født 1857 i Trondhjem og søn av malermester Lars Hansen. Hans hustru var en datter av konditor Ernst Erichsen og er søster av konditor Ole Eriksen. Konsul Hansen var i en aarrække medlem av Trondhjems bystyre, likesom han i perioden 1900-03 møtte paa stortinget som repræsentant for Trondhjem. I 1907 blev han ansat som administrerende direktør for Trondhjems Preserving Co., som under hans ledelse har vokset til en bedrift av rang. Han har været en meget benyttet mand i det industrielle forretningsliv og var direktionsmedlem i en række trønderske foretagender. Han var med sine 62 aar endnu i fuld aandelig og legemlig vigør.'Søndmørsposten har samme dag (19. mai) også en omtale av 17.-maifeiringa i Molde, og den slutter slik:'Om eftermiddagen talte fylkesmand Vik til borgerne. Han omtalte herunder brandulykken, og nævnte i særlig velvillige ord konsul Hansen for hans arbeide i stortinget og ellers som offentlig mand.'Hilsen Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.