Gå til innhold
Arkivverket

[#14383] Garnisonsmenigheten Xania-Vicekorporal L.Christiansen og hustru Inge Nilsdatter


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har fått help, og lurer nå på hvem denne vicekorporalen L. var, hans hustru og hvor de ble gift/kom fra. Dette er hva jeg har av opplysninger:-----Garnisonsmenigheten:'.... f.05.04.1848 døpt 06.08.1848 HILDA LOUISEdatter av Vicecorporal L. Christiansen og hustru Inge Nilsdatter i Homansbyen.Faddere: Lovise Steffensen, Helvig Barstad, Marie Olsdatter, Lars Olsen og Lars Holm.(Garnison Mini 8 1842-1859 4/13 f.115 no.60)Hun var ikke konfirmert i Garnison (men faren var jo militær, så det hadde jeg nesten ventet). Vielsen mellom foreldrene er heller ikke i Garnison 1842-48.....'-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Geir og Turdi har gjort en kjempejobb og jeg håper at dtte er ' min tippoldemor jomfrues foreldre'. At det skal være så umulig å finne en person .....Lars Holm? Det finnes jo en Holm gård i Nittedal. Men først må jeg finne ut hva L. står for. Forhåpentligvis Lars, men kan være Lauritz etc.Har prøvd så smått å finne dem i 1865-tellinga for å få bekreftet navnet på den måten, men de er ikke å finne.Hvor gammel kan jeg anta at en vicekorporal kunne være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det finnes 1 Lars Holm i Nedre Voldgate, Xiania 1865 som er snekker. Og det finnes en annen Lars Ols.Holm som bor på Grorud i samme telling. Barna til sistnevnte Lars er født i Xiania. Han er jo en interessant person og kan isåfall være et bindeledd mellom sitt fadderban jomfrua og Nittedal. Men dette er bare masse teorier. Jeg vet ikke engang om vicekorporalen het Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, Nina, i dag så vil jeg tro en som er 'visekorporal' er omtrent ganske ung. Korporal er jo graden etter Menig, og Vise er vel en 'nestenkorporal'.... var det verneplikt så var han vel ca 20?Nå har jeg null greie på det militære.... Lailen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan det være: Gift 3/11 1837 DK Chr. Lars Christiansen og Inger Nielsdatter.De får barn som alle ble dpt. Garnisonem.-- Anton 3/8-8/9 1839,---gutt f + 4/1 1838,---Laurenze Amalie 30/8-25/9 1842,---Carl August 2/12 1844-23/2 1845.L. Christiansen og Inge Nilsdt. får bare det ene barnet, så da er det jo en mulighet at det er overnforstående foreldre. Hun passer jo også inn i årstallrekkefølgen.Alt funnet i FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror vi har et LITE gjennombrudd – nå har vi i hvert fall en forbindelse med Hilda Louise og Nittedal:Vielse 03.11.1837 Vor Frelser, Christiania: Lars Christiansen, ungkar og visekorporal no.17 av det 2det geworbne Compagnie Agershuuske Musketers… 23 og Inger Nielsdatter, 28, enke etter Even Olsen. Han er født i Hurum, men bor på Hammersborg. Hun er født på staden. Hans far: ”Christian Petersen Hauge, gaardmand”, hennes far: ”Niels Nielsen, huusmand”. Forlovere: Corp. No.18 af 1ste geworbme ….Ole Lautin paa Hammersborg og Quartm. Peder Olsen sammesteds. (Oslo Domkirke Mini 19 1827-1847 8/17 no.93)Felles barn er nevnt under (1) og (6), faren står uten ”Chr.” ved alle døpte som ved vielsen over.Hilda Louises mor var den interessante, eller rettere sagt hennes første ektemann:Vor Frelsers kirke, Christiania 02.07.1827: ”Ungkarl, Tjenestekarl Even Olsen og Tjenestepige Inger Nielsdatter”, ”han er født i Nittedals Præstegjeld, men opholder sig her i Staden. Hun er født og bor i Staden” Aldre han 26, hun 18. Foreldre hhv. Ole Evensen og Niels Nielsen Lysta...”(brett i boka ved slutten av andre fars navn). Forlovere: Anders Johnsen og Johannes Gunnersen, begge bosatt i Christiania. (Oslo Domkirke Mini 10 1824-1840 14/14 p.934-935 no.95) Deres barn var:1. Olavus (f. 24.07.1827, døpt 06.08.1827 Fødselsstiftelsen,Rigshospitalet) Olavus er oppført som ”uekte”, men det opplyses at de var troloved. Faddere: Ellen Bjerkeflaaten, Anna Lindstrøm, Johannes Gundersen og Ole Larsen. (Rikshospitalet og kvinneklinikken (fødselsstiftelsen) Mini 1 3/6 p.120 no.35)2. Emilie Marie (f.19.05.1829, døpt 28.06.1829 Vor Felser). Familien er losjerende i gård no.373 i Møllergaden. Faddere: Mad: Anthonette Sophie Hagerup født Heidekker, Jomfru Elisabeth Margarethe Vaarum, Henrich Øwre, Fuldmægtig Nield Tønder Lund Bull, Nicolai F. Krohg. (Domkirken Mini 22 1824-1829 7/14 p.462-463 no.59). Emilie Marie kan være den ektefellen til Anders Nord i Sandefjord du finner ved FT 1865.3. Antonette Sophie (født 29.05.1832, døpt 05.08.1832 Vor Frelser). Familien bodde hos Christen Hansen i Møllergaden. Faddere: Mad. Antonette Hagerup, frue Marthine Lovise Lindahl, Jomfru Anne Dorothea Freymann, Student Edvard Arntz Qvigstad og R. Schÿetz. (Oslo Domkirke Mini 11 1830-1836 4/15 p.219-220 no.63)Detaljer om disse og barn i annet ekteskap kan vi komme tilbake til. Med forbehold om enkelte feil, dette er skrevet av svært fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hilda Louise hadde 3 eldre halvsøsken (se (7)). Deres fetter var Otto Amundsen på Skøieneiet i Nittedal som hun reiste til for å føde i 1870.Otto Amundsen var sønn av Amund Olsen (og Kirsti Eriksdatter) og Ottos farfar var Ole Evensen og Ingebor Amundsdatter på Bakken, Spenningsbye, Hakadal.Hilda Louises mor, Inger Nielsdatter, var i første ekteskap gift med en annen sønn av Ole Evensen og Ingebor Amundsdatter, Even Olsen.Heldigvis var det ingen konkurrerende navne-kandidater med 5 års sikkerhetsmargin begge veier. Så på morssiden kan vi nå føre din slekt noen generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tusen takk!! Ja hva skal man si til slik en hjelp? Nå har jomfrua endelig fått sine foreldre :-))) , men hvor hun ble av er en helt annen sak.Inger var fra Staden ..antar at det da er Kristiania. Ved et oppslag i FS finner jeg en matchende Inger med far Niels Nielsen Bystad. Noe mer urbant navn skal jeg vel lete lenger etter. Men har Inger også aner i Nittedalstraktene siden du nevner at du nå kan føre slekten bakover?Skjønner at jeg må få tak i Nittedal bb nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Bystad skal nok være Lystad som du sier, og kanskje det da stemmer overens med denne karen som bor på Hammersborg. I såfall gifter han seg sikkert på ny Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Inger fra Christiania har jeg ikke begynt å se på. Det er Nittedals-røttene jeg hadde i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hodet er nok litt fullt. Du har rett, Inger Nielsdatter er første skritt bakover, jeg var så opptatt av forbindelsen til Skøieneiet at jeg nærmest hadde gjort alle fra Nittedal til dine direkte slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Men det kan jo hende at hennes søsken bosatte seg i bygda så det er en interessant tanke å se nærmere på BB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har jeg blitt blind eller er familien helt vekk i 1865? Inger og Lars kan jo være død, men ingen av dem var så gamle at jeg anser det for reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En siste gang bakover i tid. Jeg lovet noen aner (som ikke var fra Nittedal):'Anna Bendts Datter, besvangret i hendes Tieneste hos Niels Nielsen Lystad, huusmand paa Philipstad og udlagte for Barne Fader ovennævndte hendes Husbonde, hendes Datter Inger (fød dm)Faddere: Peder Pedersen, Anders Olsen, Lars Olsen, Gunnild Erichs Datter og Maren Mathias Datter'Dåpsdato er 18.03.1809 i Vor Frelser, Christiania. (Oslo Domkirke Mini 6 1807-1817 7/11 p.692) Niels Nielsen Lystad og Anna Bendtsdatter hadde dessuten datteren Birthe Maria fra før, født 17.02.1806 i Christiania, døpt i Vor Frelser 28.02.1806. På dette tidspunkt var Niels Nielsen Lystad hos kjøpmann Berhel Schau mens Anna lå i barselseng hos Ole Christiansen. (Oslo Domkirke Mini 5 1787-1806 10/17 p.699) Anna Nendtsdatter KAN være datteren av tambur Bendt Nielsen og Olie Clemetsdatter. I så tilfelle er hun døpt Anna Maria og fikk nok et 'uekte' barn, Ole Christian, med Ole Erichsen som var dreng hos Caspar Borgen, døpt i Vor Frelser 13.02.1797. Disse finner du i FT 1801 i Vognmandsgaden, søk på Anne Bentzdtr. Niels Lystad kan du også finne, høker og gift med Catharina (trolig Mortensdatter).Sistnevnte er usikker inntil videre. Men du fikk iallefall noen oldeforeldre til Louis Marensius og kanskje et par tipp-oldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk igjen. Besvangret her og uekte der, de kunne sine saker før i tiden også ser det ut til. Her er det mye å ta fatt i.Dessuten skulle jeg så gjerne ha eid en bit av Filipstad nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.