Gå til innhold
Arkivverket

[#14390] Verdal, Johannes Krogh f. 1789


Gjest Lars chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars chr. Hansen

Søker etter Politibetjent Johannes Krogh f. 1789 i Verdal.Finner han ikke i FT 1801. Gift i Trondheim med Johanna Evensdattet f 1792 (fra Røros)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Johannes heter ikke Krogh i 1801, men det betyr ikke at han ikke finnes. Han står da som Johannes pluss et eller annet farsnavn.Jeg er ikke kjent med Verdal, men har funnet ut at det finnes en gård Kraag der i 1801 (Krog i 1865). Det finnes ingen Johannes der i 1801, men han kunne likevel ha en eller annen tilknytning til gården.En annen interessant observasjon er det i FT 1865 for Theim finnes fire Krog som er født i Verdalen, og navnet finnes også i de kirkebøker for Verdal som finnes her i DA.Det er mulig at Johannes tok navnet Krog først da han flyttet til Theim. På Family Search fant jeg ham og Johanna gift i Domkirken 31/5 - 1815 og ialt seks barn døpt i Domkirken, men dette har du kanskje allerede sett?Jeg vet som sagt ikke mye om dette, men bidrar i hvert fall til å løfte innlegget ditt opp.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg får være med på å løfte innlegget jeg også. Sokneprest i Verdal, Peder Offesen Krog (1707-1779) - oppkalt etter biskop Peder Krog - hadde barn både med Sophie Hersleb og Anna Dons. Det kan vel være at noen av etterkommerne ble i Verdal. Jeg vet at jeg for noen år siden noterte andre med navnet Krog i Verdal på 1800-tallet, men jeg finner ikke notatene. Husker jeg riktig, så var det en lege(?) med offiser-sønner(?). Men husken er ikke så veldig mye å skryte av, så dette må i tilfelle sjekkes videre.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om jeg ikke husker helt feil så finner du en stor slektstavle over presten Krog i Verdal i 'Kulturbindet av Verdalbøkene.(Bd. I eller II).Ellers så har du gården Kraag der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars chr. Hansen

Takk igjen Astrid. Ja jeg hadde ham på Familysearch med kone og alle 6 barna. Arnstein, den listen ville vært spennende å se! Berit, hvor får jeg tak i den/de bøkene? mvh Lars-Chr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Nermo

Arnstein, hvordan er Verdals-presten Peder Ovesen Krog (1707-1779) i slekt med biskop Peder Nielsen Krog (1654-1751) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Lars Chr. Hansen

Hei igjen. Her kan det se ut som jeg har funnet min Johannes Krogh Lenke. Eric jacobsen Echloen er far til Johanes døpt 13. januar 1790, og det interessante er at Sophie Margrethe Hersleb Krogh og Peder Krogh står som to av fadderene. jeg antar at Sofie Margrethe Hersleb Krogh er enken etter biskop Peder Offesen Krog. d.1779. Eric Jacobsen Echloen fikk flere barn fra 1781 til 1789, men moren til barna er ikke nevnt. Var det slik at moren ofte ikke ble nevnt andre steder enn ved første fødsel? Det kan se slik ut i denne kirkeboken. I og med at 'min' Johanes tok Krogh-navnet er det da sansynlig at hans mor er søsteren til Sophie Margrethe Hersleb Krogh? Jeg er takknemmelig hvis noen har opplysninger om Johannes sin mor, gift med Eric Jacobsen Echloen (før 1781).MvhLars Chr Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Erik Jakobsen ble gift 1776 med Marit Jakobsdtr., så det er nok hun som er mor til Johanes i 1790. Det er skjelden mødrene er oppgitt i krk.boka vår på denne tida. Erik Jakobsen kan jeg ikke se f. i Verdal, mens det er flere mulige Marit-er. Mest aktuell syns jeg Marit f. 1748 på Stiklestadvaldet, for i 1801 er Erik og Marit husmenn på Stiklestadvald, begge i sitt 54 år, men altså ikke noe Krogh. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.