Gå til innhold
Arkivverket

[#14391] Ole Noesen og Sara Olsdatter (død 1729) fra Nordfjord til Larvik


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

1729 var det skifte etter Sara Olsdatter i Larvik. Arvinger var enkemannen Ole Noesen skomaker, samt Saras mor som bodde i 'Nordfiord wed Bergen'. Med Bergen må vel her menes Nordre Bergenhus. 1722 hadde Sara fått melding fra moren om at faren og begge hennes søsken, ei søster og en bror, var døde. I 1729 var så Ole Noesen usikker på om Saras mor fremdeles var i live.Noe/Noa er ikke noe Vestfoldnavn, så Ole var nok også fra Nordfjord. Klarer noen å identifisere ekteparet i kildene i Nordfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Noe eller Noje er spesielt knyttet til noen gårder i tidligere Davik sogn i Nordfjord. Jeg har ikke funnet kombinasjonen Noje og Sara så langt, men skal se om det finnes noe i bygdeboken - hvis du ikke allerede har gått gjennom den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nei, jeg har ikke gjort noe forsøk på å identifisere dem annet enn ved å legge ut denne etterlysninga. Verken Ole eller Sara er i slekt med meg; jeg har bare kommet over dem i skifteprotokollene og ble grepet av nysgjerrighet. Jeg forventer derfor ikke at noen skal legge sjela i å bringe på det rene hvor de kom fra, men hvis noen vet det, hadde det vært moro å få greie på det! Takk for din hjelp så langt, Tor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.