Gå til innhold
Arkivverket

[#14392] Kilder for 'Jæger i Cavalleriet'


Gjest Terje Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pettersen

Jeg har grunn til å tro at min tippoldefar Hans Pettersen under FT i 1865 befinner seg her: Lenke Hvor vil jeg kunne finne ham rulleført? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Riksarkivet i Oslo har arkivsaker etter Kavaleriet (katalog 1256.2/31), der det blant annet er listet materiale fra Akershus ridende jegerkorps 1817-1901. Jeg ville først ha lett etter ruller der.Fra Riksarkivets håndbok sakser jeg: 'Akershusiske ridende jegerkorps ble opprettet ved kgl.res. 21.4.1811. Fra og med 1818 besto det av 5 eskadroner. Korpset ble nedlagt ved utgangen av 1888.Arkivet er på 3,5 hyllemeter og omfatter i hovedsak tidsrommet 1817-1888. Foruten kopibøker, journaler og journalsaker finnes en del personalsaker, offisers- og mannskapsruller m.m.Katalog: 1256.2/31.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Rullene var et oversiktlig å greit materiale å finne fram i. Fant Hans rulleført to steder, og med henvisning til en tredje rulle i et annet kompani. Det ga meg en bekreftelse på at det var riktig Hans jeg har funnet i FT 1865. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.