Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Terje Pettersen

[#14392] Kilder for 'Jæger i Cavalleriet'

Recommended Posts

Gjest Terje Pettersen

Jeg har grunn til å tro at min tippoldefar Hans Pettersen under FT i 1865 befinner seg her: Lenke Hvor vil jeg kunne finne ham rulleført? Mvh Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Riksarkivet i Oslo har arkivsaker etter Kavaleriet (katalog 1256.2/31), der det blant annet er listet materiale fra Akershus ridende jegerkorps 1817-1901. Jeg ville først ha lett etter ruller der.Fra Riksarkivets håndbok sakser jeg: 'Akershusiske ridende jegerkorps ble opprettet ved kgl.res. 21.4.1811. Fra og med 1818 besto det av 5 eskadroner. Korpset ble nedlagt ved utgangen av 1888.Arkivet er på 3,5 hyllemeter og omfatter i hovedsak tidsrommet 1817-1888. Foruten kopibøker, journaler og journalsaker finnes en del personalsaker, offisers- og mannskapsruller m.m.Katalog: 1256.2/31.'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Pettersen

Hei Yngve. Takker for meget raskt og informativt svar! Mvh Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Pettersen

Hei! Rullene var et oversiktlig å greit materiale å finne fram i. Fant Hans rulleført to steder, og med henvisning til en tredje rulle i et annet kompani. Det ga meg en bekreftelse på at det var riktig Hans jeg har funnet i FT 1865. Mvh Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.