Gå til innhold
Arkivverket

[#14396] Bygebøker for Nes på Romerike


Gjest Liv Ofsdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Ofsdal

Hei Jeg skulle gjerne ha lånt meg bygdebøker for Nes på Romerike. Har søkt på nettet, men det er jo så mange steder som heter Nes! Er det noen som har Tittel/Forfatter på bygdebøker fra Nes? Det er gårds- og slektshistorie jeg er ute etter (selvfølgelig).Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Man skal vente å finne oversiktene over utgitte bygdebøker på nettsiden til Norsk Lokalhistorisk Institutt:http://www.lokalhistorie.no/bibliografi.htmlFor Nes på Romerike finnes det flere bygdebøker: Ola Eide (1931) Nes, Romerike, en liten bygdebok, Martin Dehli: Nes på Romerike (1980), 766 sider, Erling Østerud: Nes på Romerike (1980), 704 sider.Men dette kan nok se mer ut som bygdehistorie enn gards- og slektshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Liv.Det er 5 bind med gardshistorie. De heter Nes på Romerike, og jeg mener de er skrevet av Birger Kirkeby3 av bindene finnes i Drammen folkebibliotek, resten kan fjern lånes :) mvh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Takk for det svar begge to.Jeg trodde at det fantes flere bind av disse...så jeg går for svaret ditt, Magne. .....og jeg må nok fjerlåne alle 5 :-)Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei,Tror 5 bind er riktig, men de fleste, om ikke alle, er nå skrevet av Thor Hexeberg nå avdød lærer ved Nes Gymnas i en mannsalder.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Heisan.. Bøkene er nå bestilt via mitt lokale bibliotek....alle 5 bind. Når det gjelder forfatter så er det flere...både Thor Hexeberg (som er nevnt først) og Birger Kirkeby. Tror det var flere også.... Takk for tipsene... Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Liv!Rett skal være rett (og skrå skal være fra Langaard... :o)Nes på Romerike er redigert av følgende flinke herrer:Bind 1 Gardshistorie / redigert av Thor Hexeberg.Bind 2 Gardshistorie / redigert av Thor Hexeberg.Bind 3 Gardshistorie / redigert av Thor Hexeberg.Bind 4 Gardshistorie / redigert av Birger Kirkeby.Bind 5 Gardshistorie / redigert av Birger Kirkeby.Bind 6 Bygdehistorie / redigert av Nes bygdeboknemnds redaksjonsutvalg. Forf./red.: Østerud, ErlingBind 7 Bygdehistorie / redigert av Martin Dehli. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei LailaDu har sikkert rett....som alltid:-) Dette blir vel innafor ditt geografiske område....regner jeg med.... Har du dem hjemme, forresten? Det er slekta til gubben vi (min svigerinne + meg) er ute etter...i tilfelle du lurte.... (Dette blir nok vår påsketur...)God tur over dammen :-)Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Selvsagt har jeg dem i mitt lille vålerengelske bibliotek :o)men, dersom du trenger svar før påske..... du vet jeg drar om få dager.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

HeiDu skal slippe å lete for oss....vi må nok tråle bøkene sjøl....for å lete....ellers takk. Men det er jo greit å vite at du har dem, da...Ha det bra....Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Laila S. Hynne

HeisannDet er lenge siden denne debatten men...Jeg lurer på hvor man kan få kjøpt disse bygdebøkene??Min mors familie er fra Nes, så det kunne vært kjekt å hatt dem.mvh Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Prøv hos Opaker Interbok, Jernbanegt. 19, 2150 Årnes - telefon 63900022.Eller spør Nes kommune, servicetorget, telefon 63911000.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Du får kjøpt noen av bindene på Bokloftet det er der Løiten Lys holder til. Du kan gå inn å søke etter dem der. De tar kr 200,00 pr bind. www.Bokloftet.no Lykke til. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeisannFørst til Odd Brede. Beklager, jeg må nok lese innleggene bedre. Tusen takk til deg:-)Takk også til Mona Årnes og Trond Lunde.Jeg ringte Opaker Interbok og snakket med en veldig hyggelig mann. Bøkene hadde de på lager og de fem bindene med gardshistorie kommer i posten en av dagene. De kostet 200,00 pr bind.I denne serien er det nå 9 bind. De fem første er gårdshistorie. 6, 7 og 8 er bygdehistorie. Jeg er litt usikker på hva det 9. bindet inneholder men antagelig mer bygdehistorie.Gleder meg til å se på dem. Håper bare at min mormors lille gård er nevnt der.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.