Gå til innhold
Arkivverket

[#14398] Malena Christine Bischop & Nils Johannesen


Gjest Magnus Klausmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Klausmark

Jeg lurer på hvor mine tippx3- oldeforeldre er fra??. Kona het Malena Christine Bischop, og hun finner jeg i ft 1801 i Bergen (16. Rode + Gard 50, hvilken plass er det idag tro?), og da er hun 13 år gl. (f. 1788). Og hun er 'foste datter', og det er ikke oppført noen far over denne familien. Så det jeg lurer på er hvem Malena's virkelige foreldre var??. Og jeg vet jo ikke om hun er fra Bergen, men regner med at hun er fra området. Og hvem var hennes søsken...? Mannen Nils Johannesen vet jeg heller ikke noe om... jeg vet bare at de har sønnene Johannes Andreassen (hvordan kunne han hete det?, men det står så på Digitalark. Født 1812) & min tipp-tippoldefar Christian Nilsen (f. 1815). Så det jeg lurer på er opphavet av Malena og Nils...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Dette er nok Ma(gda)lene Christine Bischops foreldre:Jan Christopher Biscop & Berthe Christophersdtr, ungk. styremand pige, gift 30 Okt. 1780 i Korskirken i BergenDisse to fikk såvidt jeg kan se følgende barn:Claskie Armgott, født Okt 26 døpt Nov 01 1780 Foreldre: Johan Christopher Biscop styrmd Berthe Christophersdtr Ørn KKHelche Christiane, født Jun 11 døpt Jun 18 1783, Foreldre: Jan Christopher Biscop Berthe Xstophersdtr KKClaus, født Jul 13 døpt Jul 20 1785 Foreldre Johan Christopher Bischop styrmand Birthe Ørn DKMagdalene Christine, født Jun 13 døpt Jun 20 1787 Foreldre: Jan Biscob matros Birgitha Bolstadørn DKAndreas Johan, født Mar 13 døpt Mar 22 1789 Foreldre: Christopher Biskob styrmand Birgithe Christophersdtr DKArmegoth, født Jun 19 døpt Jul 03 1791 Foreldre: Jan Christopher Biscob styrmand Birthe Andersdtr DKI folketellingen 1801 må det være Malene Christines søsken Helche og Armegott som er i samme husholdning som fosterbarn.Broren Andreas er fosterbarn på adressen Rode 12 Gard 47Broren Claus Jansen_bischop er Læredreng og tjenestefolk i 15. Rode Gard 121.Dette tyder vel på at en eller begge av foreldrene er døde før 1801, men det har jeg ikke sjekket.Malene Christines mor, Berthe/Birthe/Bergithe Christophersdtr Ørn/Bolstadøren indikerer sterkt at hun har røtter fra Bolstadøyri i Evanger. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Jan Christopher Biscop, klarer jeg ikke og finne som gravlagt eller født. Jeg er veldig interisert i hvor han kom fra. Kom han fra Bergen??. Og når han var født. Er det noen som kan svare på dette?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Denne karen finnes som død i Bergen i 1820:1820 1104 begravelsesdato, 0404 dødsdato Jan C. Biskop, af Søef. Ftig.huus, 73 Aar, M, Årstad St. JørgenDenne karen her finnes født i Bergen i 1747: Johan Christopher, døpt 1. nov. 1747, foreldre: Claus Ludvigsen Bischoff & Armgot Rysseler, KK I merknadsfeltet her står død, men det gjelder Armgodt Rysseler, barnets mor.Hun er gravlagt 8. nov. 1747 og omtalt som: Armgodt Rysseler, 29 år, Claus Ludvigsen Bischoff hustrue, i Kirken, KKAlderen på denne Johan Christopher Bischoff (Biskop) som er døpt i 1747 passer bra med den som dør i 1820. Dessuten er det den eneste med noenlunde likt navn. 'Din' Jan Christopher Biscop, opptrer jo også med navnet Johan Christopher.Foreldrene til Johan Christopher Biscop ble viet 4. febr. 1744 i KK, Bergen, de er omtalt som: Claus Ludvigsen Bischoff Armgaard Mathiasd. Rysseler, han uk, hun pige, Copul: i Huset.Etter at Armgaard/Armgot dør i 1747, gifter han seg opp igjen med Agneta Wormhuus 8. okt. 1748 i KK. Han enkemand og hun enke.Armgaard/Armgot Mathiasdtr Rysseler & Claus Ludvigs. Bischoff hadde følgende barn: Ludvig Henrich døpt 28. april 1745 Mathias Johan døpt 14 sept. 1746 Johan Christopher, døpt 1. nov. 1747 og Armgoth døpt 2. Nov. 1747 (Tvillinger?) Den eneste Claus Ludvigsen Biscop jeg kan finne født i Bergen er denne kandidaten:Claus, døpt 31 Mars 1716, foreldre Ludovic Bischow & Margretha MeyborgLudovic Bischow, og Margretha Meyborg hadde så vidt jeg kan se bare barnet Claus som ble døpt 31. mars 1716 i KK. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Margrethe Meyborg og Ludovich Bischoff finner jeg ikke som gifte i Bergen. Jeg fant dessuten bare at de fikk barnet Claus.En barber ved navn Lodvig/Lodvig Henric Bischow og Maria Meyborg hadde barna:Cathrine, døpt 17. juni 1705 Conradus, døpt 2. febr. 1707 Gidsche Margretha, døpt 6. jan. 1709 Johan Conradus, døpt 7. jun. 1711Claus f. 1716, i forrige innlegg, kunne godt ha passet inn i denne søskenflokken. Jeg finner heller ikke Maria Meyborg og Lodvig/Lodvig Henric Bischow som gifte i Bergen.Den eneste Meyborg jeg finner som gift i Bergen er Margrete Mejborg, som den 14. april 1696 i KK, ble viet til Jan Leopoldus. Disse får barn t.o.m. 1699. Her kan være en forbindelse. Mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Tusen takk for hjelpen Marianne!!!. Jeg fant en Lodvig Biskoph, under borgerskap for Bergen 1600-1751. Det stod at han 'bruger øltapperi og vertshus' og kom fra 'Rudolstadt under Schwartsburg' (tror det er tyskland eller noe?). Dette er nok nesten helt sikkert 'min' Ludvig Bischoph (Biskop). Borgerskapet var datert den 1. november 1717 i Bergen. Kansje dette utestedet finnes idag, man vet jo aldri. Så da regner jeg med at Ludvig Biskop er fra tyskland's- området!. Men er det mer info i borgerbøkene, o.s.v om personene, og deres yrker på statsarkivet (i Bergen.) enn på internett (DA) ??. Vil jeg finne mer på Statsarkivet ??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Magnus Klausmark

Jeg lurer nå på om det er mulig og finne ut hvem denne Ludvig Henrich Bischow (d. okt 1732)'s foreldre var??. Hvor var han fra??. Og hvilket kirkeområde var han fra?. Så er det noen andre der ute som har erfaring med slekt i tyskland??. Er det noen jeg kan kontakte kansje??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I mitt arbeid om Bergen bys befolkning 1700-1730, http://www.vigerust.net/by/bergenindex.html var Ludvig Bischoff (Bischop) nettopp øltapper i Bergen 1720-31. Han bor i Bergen allerede 1710, da i 22. rode (se to ulike skattemanntall fra 1710 som ligger på mitt websted - velg kilderegister).Når det spørres etter denne personens foreldre og hvor han kom fra, stusser jeg veldig. Dette ble jo besvart i Digitalarkivets brukerforum (under et annet debattnummer) for ca 2 uker siden. Så hvorfor spørre om det samme en gang til all den tid at spørsmålet både er besvart utfyllende og dessuten korrekt ? Magnus, du nevnte jo Ludvids fødested i ditt forrige innlegg av 7/4. Bare forfølg denne opplysningen (gjennom et annet debattnummer), så får du fødestedet stavet med dagens ortografi, og vips, så finner du byarkivet på fødestedet. Så er det bare å reise ned til uken å sjekke i arkivet, det gjør du unna på en dag eller tre, hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Tusen takk for Infomarsjonen!. Men jeg kan ikke huske og ha lest noe sted i deb.forumene om foreldre av Ludvig Biskop. Takk likevel!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, det kan heller ikke jeg huske. Før eller siden må noen undersøke den saken -- og det får en ikke undersøkt i norske arkiv. Skal problemet løses, må det undersøkes i Rudolstadts byarkiv og / eller i landsarkivet for Thüringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei Magnus, jeg lurte bare på om du nå fikk lyst til å ta deg en arkivreise til Thüringen ? Hvis opplysningene om Ludvigs opphav betyr noe, burde jo noen av etterkommerne hans undersøke i hjembyens arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Ja.. det hadde vært gøy det. Men på en måte er det ikke opp til meg siden jeg bare er 14 år gl. Opplysningene betyr jo ikke mer en at et er slektsforskning såklart. Men jeg skal prøve og få infomarsjonen... Det går jo sikkert ann og kontakte andre slektsforskere, som gjør det for en liten sum!. Takk for hjelpen!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet om minst 8 à 10 norske slektsforskere som oppsøkte arkiver i inn- og utland for å forske, mens de fremdeles var tenåringer. Alderen spiller da liten rolle, jeg tror faktisk tenåringer har lettere for å lære håndverket enn folk f eks over 40. (Jeg startet som 17-åring.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dette minner meg om at det kanskje er på tide og ta opp igjen et gammelt forslag i Norsk slektshistorisk forening om et ungdomsstipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, det var en god ide, Tore! Det er ikke lett for en 14 åring å finansiere en utenlands tur (eller innenlands for den del). I hvertfall ikke hvis ikke foreldrene vil/kan være hovedsponsor der og... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan anbefale Magnus å starte med følgende fremgangsmåte: På Norsk slektshistorisk forenings webside, http://www.genealogi.no er det en ressurs av Elin Galtung Lihaug med oversikt over slektsforskermuligheter i Tyskland (velg Arbeidsgruppe for europeiske aner, Tyskland). Her finner du bl a lenke til Deutsche Arbeitsgemeinschaft genealogischer Verbände (DAGV), en paraplyorganisasjon for Tysklands ca 70 slektsforskerforeninger. På foreningens webside, og på www.genealogi.no finner du så en rekke lenker til slektsforskerforeninger som dekker Thüringen. Så er det bare å ta kontakt via e-post og få tak i slektsforskere der nede, som kjenner familiene i Rudolstadt, og spørre dem (engelsk går bra, hvis du ikke våger deg på tysk). Kanskje noen sitter på svaret uten at det koster deg noe som helst.En reise fra Oslo til Rudolstadt på billigste måte (buss via Berlin) antar jeg koster ca kr. 1550 tur-retur, mens Jugendherberge koster anslagsvis E 20 per døgn. En ukes reise koster altså ikke mere enn en ny jakke (når kosten holdes utenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Klausmark

Jeg lurer på om det går ann og finne ut når Ludvig Bischoff var født... er det noen kilde folk bruker rundt dette årstallet (ca. 1705-1732)for og finne fødselsår ?. Han hadde 'krammerbod og vertshus'. Jeg lurer på dette siden jeg har funnet en Ludvig Bischoff på familysearch: Døpt 27. mar 1685 i Ulm, Donaukreis, Wuerttemberg. Sønn av Jodocus Bischoff & Anna Maria Widenmänn. Jeg synest dette kan stemme med 'min' Ludvig!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du spør vel egentlig om en person født i Ulm ville oppgi i Bergen at han var født i Rudolstadt ? Vel, hvis han flyttet som barn med sine foreldre fra U til R kan det jo tenkes å være samme person. For å bekrefte dette, trenger du kilder fra R og eller U som forteller om flyttingen på en eller annen måte. Jeg tror det er to forskjellige personer (kanskje slektninger), selv om alderen passer. Kilder er det nok av. Men ikke på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Magnus Klausmark

I et tidligere innlegg står dette:Berthe/Birthe/Bergithe Christophersdtr Ørn/Bolstadøren indikerer sterkt at hun har røtter fra Bolstadøyri i Evanger.Finnes det en bygdebok for Evanger?? Isåfall kan jeg jo finne ut mer om familien til Berthe Bolstadøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.