Gå til innhold
Arkivverket

[#14399] Reitgjerdet asyl i 1920-årene


Gjest Lillian Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Johansen

Hva slag sykehus var Reitgjerdet asyl i 1922 - 1924? Hvilke pasientgrupper fikk innleggelse der? Hvor kan en henvende seg for å få tilgang til pasientopplysninger/journal fra dengang ? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Reitgjerdet ble åpnet i 1861 som spedalsksykehus, men etter hvert som tallet på spedalske ble redusert, og pasientene samlet i Bergen, fikk det ny funksjon. Det ble gjenåpnet i 1923 som spesialsykehus for 'særlig vanskelige sinnslidende menn'. Statsarkivet i Trondheim har deler av arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Takk til Yngve N. for svar.Jeg har allerede vært i kontakt med Statsarkivet i Trondheim og fått noe opplysninger derfra.Jeg er på søk etter pasientopplysninger/-journal fra sykehuset som gjelder en nær slektning. Hvor oppbevares disse? Statsarkivet i Trondheim opplysr at de ikke har pasientjournaler fra Reitgjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg mener å vite at mange av pasientene ved Reitgjerdet i årene før 1980 var straffedømt. Fram til 1968 sa påtaleinstruksen at dommer skulle oppebevares av politiet dersom dommen var på under 2 år, mens dommer for lengre tidsrom skulle oppbevares i Landsfengselet der personen var plassert. Jeg ville oppfatte det dit hen at dommene for pasienter/fanger ved Reitgjerdet skulle arkiveres der. Materialet skal avleveres til Statsarkivet i Trondheim for de tidsrom sykehuset var statlig. Var det fylkeskommunalt i perioder, skal arkivene fra denne perioden være Fylkeskommunens ansvar.Materiale fra Reitgjerdet - før 1923 - ble i 1997 overført fra Statsarkivet i Bergen (som hadde fått det inn fra arkivet til Overlegen for den spedalske sykdom) til Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Min farmor - Borghild Olea f. Langlo, ble født 27.3.1884 på Reitgjerdet, Strinden. Hennes far Bastian Olsen Langlo jobbet antagelig på Reitgjerdet sykehus på det tidspunkt. Kan familien ha bodd på sykehuset også, eller var Reitgjerdet bare betegnelsen på stedet der de bodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Lillian Johansen

For interesserte;Jeg kontaktet Reitgjerdet sykehus hvor det viste seg at iallefall deler av pasientjournal/-opplysninger fortsatt er oppbevart. Min henvendelse dit ble tatt meget seriøst og de har ved institusjonen, brukt tid og resursser på å finne fram opplysningene jeg etterspurte.Lillian Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.