Gå til innhold
Arkivverket

[#14406] Anne Baardsdatter.


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Hvem er hennes foreldre? I 1801 er Anne tjenestepike på Hovie, Ringsaker, og 22 år gammel. Hun gifter seg senere med Peder Monsen fra Snertingdalen. Det jeg lurer på er navnet på foreldrene hennes, og hvor og når hun er døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Har du sjekket kirkebøker og klokkerbøker ved vielse/forlovelse, inn og utflytting ? Har du navn på evt. barn ? har du sjekket om hun er døpt i Ringsaker ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er så vidt jeg kan se bare en kandidat født i Ringsaker i perioden 1777-1781:Anne Baardsdatter, døpt 30.01.1779 i Veldre, Ringsaker, datter av Baard Halvorsen Lier Eie og Kari Gundersdatter. Faddere: Erich Hansen Enger Eie, Anders Olsen Lier, Gulbrand Olsen Lier, Anne Joensdatter Lier og Berte Tostensdatter Enger Eie (Ringsaker Mini 3 1775-1798 2/7 p.69)( Anne Baarsdatter, døpt 26.10.1777, datter av Baar Halvorsen Rolie Eie og Kari Gudmundsdatter er det ikke. (Ringsaker Mini 3 1775-1798 1/7 p.35). Hun dør 5 måneder gammel og begraves 17.01.1778 (Ringsaker Mini 3 1775-1798 6/7 p.347))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Takk Geir, dette stemmer bra med det jeg fant selv i dag. Jeg fant avskrift av kirkebøker for Ringsaker, den delen som inneholder Redalen. Så nå har jeg foreldre, søsken og besteforeldre. Takk for hjelpen. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Det var litt feil å si at jeg har funnet besteforeldre. Jeg har funnet Karis foreldre, men hvem er Halvors foreldre? Et søk på familysearch gir disse alternativene: Baard døpt 7.12.1739, sønn av Halvor Mælum, Hafslo, Sogn og Fjordane, og Baard døpt 6.10.1743, sønn av Halvor Baardsen og Tore Pedersdatter, Aasnes i Hedmark. Denne Baard står oppført to ganger med samme dato, samme foreldre men med fødested Hof på den ene. Ved dødsfallet i 1787, Redalen, sies Baard å være 48 år. Men det kan jo være feil. Jeg synes likevel at Halvor fra Sogn og Fjordane er interresant, da han er døpt i 1739. Foreløpig takk for hjelpen. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

I 1767, ved registreringen av Baard og Karis første barn Embret, står det at Baard er gevorben soldat hos Capitain Birkes Compagnie. Er det noen som vet noe om dette, og om det går an å finne Baard på den måten ? Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Iflg. 'Militærbiografier-Den norske hærs officerer (fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814)' ved Olai Ovenstad`(Oslo 1948) er den eneste som passer i navn og grad; Jens Birck (Birch, Bierck), f.ca. 1732 Ullensaker som var først kaptein ved Smålendske nasj. inf.regiment og senere (04.03.1777) sjef for V. Rakkestadske regiment. Før han kom til Østfold hadde han bl.a. vært i København og Holsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.