Gå til innhold
Arkivverket

[#14407] 1865-telling Christiania, minst 106 Speciallister; ca 3700 personer mangler


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg leter etter noen jeg ikke finner sporet av. Da lurer jeg på hvilke spesiallister det her er snakkk om, eller geografiske områder i Christiania det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her må man nok sammenholde hovedlistene med spesiallistene for å finne ut nøyaktig hvilke lister som er blitt borte. Begge sett ligger i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Forstår jeg det rett så finnes det 53653 personer registrert i Kristiania 1865. I tilegg kommer da disse 3700 som mangler.For min del velger jeg å tro at mine forfedre ligger i disse listene som mangler. Er det noen andre her som har sammenlignet listene?Har det vært vurdert å rekonstruere de områdene som mangler ut fra fødte,døde,vige etc? Hvor 'vanlig' er det forresten å rekonstruere tapte folketellinger på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Uvanleg? Jau, sikkert. Har vore forsøkt så godt det let seg gjere for ein del jødiske bygder pr. like før krigen. Og Ancestry.com held no på med 1890 i USA - den teljinga gjekk for det meste opp i flamar. Dei brukar kundelister, arbeidstakarlister, skulelister, 'Directories' m.m.m., pluss/minus 5 år. Eit hol på 20 år er spesielt vanskeleg for alle etterkomarane etter slavar.Ugjerleg? Kjem an på krava. 99% dokumenterte innafor teljingsåret er nok ugjerleg. Kva med minst 40% innafor 1863-1867? Kanskje? Nokre vil nok meine at det er betre enn inkje.Uakseptabelt? For kven? Kan hende, om det offentlege skulle stått for arbeidet, men det er det ikkje kome framlegg om. Om ordet 'rekonstruere' er vanskeleg å svelgje, kan ein alltids finne eit anna ord.--Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg vil nesten tro at det amerikanske prosjektet er lettere å gjennomføre når utgangspunktet er at nesten det ikke finnes noe igjen av FT-materialet. Da vil alle data bli registrert med nødvendige nøkler for korrelasjon mellom ulike kilder.Det største problemet dersom alternative kilder skulle brukes for Xiania ville være å verifisere at vedkommende ikke er registrert andre steder i landet. Så da vil det faktisk være bedre å legge ut sekundærkildene til glede for alle som måtte ha noen i byen. Identifisering av noen av disse 3700 kunne kanskje meldes inn til en 'korreksjons'-database?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.