Gå til innhold
Arkivverket

[#14410] Hesteskjærer


Gjest Eva Hjelen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Hjelen

I FT 1801 er min tipptipp Niels Nielsen fra Tynset oppgitt til å være hesteskjærer. Hva er/var det for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Person som kastrerer hester og andre dyr. Yrket kjennes helt fra sagatiden, og har i stor utstrekning vært utøvd av tatere. (Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Nina  Berg

Er det Nils Nilsen gm Annika Kristiansdtr.du mener Eva.? Det finnes mye stoff om den slekta. Se også i Eilerts Sundts fantetellinger. Der står mye. Jeg har selv også forska på den slekta, da jeg har en tipp derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Nina! Ser at du har en del om Nils Nilsen og Annika Kristiansdatter. Vi er en gruppe som forsker på reisende og av den grunn søker kontakt med personer som har stoff om slike. De hadde jo ofte et yrke som f.eks hesteskjærer. Hvis du ikke ønsker å legge det ut på nettet, så kan du maile meg på arrober@online.no mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Ja det er samme Nils Nilsen og Annika Kristiansdatter det er snakk om. Jeg har 'kirkebokbekreftet' anene tilbake til deres datter Katrine Nilsdatter - som ble gift i Hemne, ST. Hvor finner jeg Eilert Sundts fantetellinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei igjenn Eva.Håper du fant det du lette etter.Jeg undrer på Katrine Nilsdatter.Hvem ble hun gift med på Hemne? Det finnes flere reisende slekter bosatt der.Jeg har hvem hennes søsken Peder,Anne og Marte ble gift med Men mangler de andre.Vet heller ikke hvor Nils og Annika stammer fra.Har du mere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Hei, Slektsnotatene mine har hatt sommerferie lenge - så jeg er ikke helt 'online' for tiden. Men som følger tror jeg det er:FT 1865 for Hevne ST - post 343 - finnes Katrine Nilsdt. Kone til Johannes Haavliks. Jeg har i kirkebok for Hevne funnet vielsen til ungkarl og soldat (?) Johannes Hovlichs. Bogen og pige Chatarina Nielsdtr. Witzøe i 1816. Videre i kirkeboka er dåpen til deres sønn Niels - født 10. mai 1816. Niels er min ane.Legdslem Johannes Hovliksen Stølan døde 14. mars 1872. Fattiglem enke Katrine Nilsdatter Stølan døde 5. juli 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Eva.Jeg har kikka på den flotte slektsida til Hemne under merkesnes.no. Synd ikke flere har slike!!!Det jeg undrer på er hvordan du har knytta Katrine til Nils Nilsen og Annika.står de oppført som foreldre i kirkeboka eller et annet sted? I merksnes er ikke foreldre på henne oppgitt.Hun er også skrevet som witsø i Hemne. Men så at i tellinga for 1865 står fødested Tynset på henne.Jeg fant ei Katrine Nilsdatter til i arkivet.Hun var gm. Johannes Henriksen Stølan. Og de har ei datter Berit f. 1820. Men heller ikke her er foreldre nevnt. Til Stølan kom ei anna reisende slekt. Henrik Nilsen Stølan og Maria Pedersdtr. De fikk masse barn,og flere var gift og bosatt i Hemne. Nevner dette fordi Katrine Nilsdtr. blir i familie med dem gjennom sin bror Peder Nilsen.Kan disse to Katrine Nilsdatter blitt blanda sammen tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Hjelen

Nina, kanskje det har gått litt fort i svingene for meg. Jeg har det 'klart' til deres sønn Niels oppgitt med foreldre Johannes og Chatarina. Det er godt mulig at jeg konkluderte raskt og iherdig at den Katrine Nielsdt. i folketellingen 1865 med fødested Tønset er den samme Katrine Nielsdt. i 1801-tellingen for Tynset - med foreldre Niels og Annika. Korriger meg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville bare undersøke hvor sikker vi kan være på dette.Liker å ha alt svart på hvitt.Denne haavliksen er vel ikke reisende? Var bare litt merkelig hun skulle havne helt ut i havgapet med en buro. Jeg ble veldig nyskjerrig på den andre katrine nilsdatter på stølan g.m johan henriksen.kan det være samme kathrine tro. på 1865 tellinga bor hun hos sønnen henrik johansen.vet du om dette er bror til din nils?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hjelen

Nina, jeg har ikke tilgang til kirkebøkene nå. Hadde de på lån til biblioteket her i Molde sist vår. Da bladde jeg opp og ned, att og fram - og syntest verden var herlig. Jeg fant, jeg fant ... Jeg har ikke systematisert notatene mine inn i dataprogrammet så de røde lysene har ikke blinket ennå. Men i hvertfall har jeg notert Confirmation 1840 nr. 34 - 8/9-1840 - Henrik Johannesen - f. 14.08.1823 - Witzøstølan - foreldre Johannes Hovliksen og Chatarina Nielsdatter.Det er godt mulig at konklusjonene gikk litt for lett.... Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.