Gå til innhold
Arkivverket

[#14414] Tysk benevnelse for landareal, ønskes norsk.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Er der noen som kan fortelle meg hva som er den norske størrelse på gårdsbruk når det stårDen samme Meyerhoff har 90 'Morgen' land, hvorav 8 'Morgen åpne sletter, og 11 'Morgen' tomt bak osv. Alt er oversatt men vedkommende som hjalp meg fant ikke noe dekkende for nevnte arealbenevn. Vil gjør oppmerksom at dette dreier seg om tiden rundt 1650.Mvh.Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Et flatemål brukt i Tyskland og Nederland. Enhetens størrelse var ikke lik over alt. Store Norske oppgir tall fra 25,5 ar (Preussen)til 36 ar (Baden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så mennene og trekkdyrene i Baden var tydeligvis mer effektive enn dem i Preussen, eller så var morgenene lenger i Baden :)Det ligger mye spennende bak gamle betegnelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Takker Astrid Ryen for svar, hva kan jeg regne med vil være aktuelt rundt Hannover, 25 ar eller 36 ar?MVH. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Svaret på det siste spørsmålet ligger garantert i litteraturen som det refereres til i Klaus-Joachim Lorentzen-Schmidt: Kleines Lexikon alter schleswig-holsteinischer Gewichte, Masse und Währungseinheiten (Wachholtz Verlag, Neumünster 1990).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.