Gå til innhold
Arkivverket

[#14415] Johannes Pedersen,f.1767 g.m. Grethe m. Larsdatter,Borøya,A-A.


Gjest helmin kvennodd
 Del

Recommended Posts

Gjest helmin kvennodd

Hei !! Jeg leter etter Johannes Pedersen,f.1767, d.1831, han var gift med Grethe Marie Larsdatter f.1779, d.1857 , de bodde i Ospevika på Borøya. Jeg har en god del på Grethe ,men ingen foreldre eller hvor Johannes kom fra . Er det noen der ute som hvet noe??? mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest helmin kvennodd

Hei igjen!! Jeg prøver med litt tilegg, i bygdeboka for Dybvåg står det at Johannes skal ha sittet i 'prisonen' i England,det er ikke mye mer , men jeg står helt fast på denne karen. håper på svar. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest helmin kvennodd

Nok et forsøk!! Jeg fant disse to på IGI,giftermålet 31-12-1800, da ble han nevnt som Johannes Pettersen, vet ikke om det er til noe hjelp , men kanskje!!!! håper fortsatt på en løsning på denne karen.. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Eg prøver meg litt, men kjenner ikkje så godt til geografien til Aust-Agder:FS IGI søk på gifte i perioden rundt 1800:JOHANNES PETTERSEN & GRETE MARIE LARSDRMarriage: About 30 DEC 1800 Dybvaag, Aust-Agder, Norway---------------Søk etter mogelege kandidater basert på dei fødselsåra du nemner:--------------Joen PEDERSENChristening: 09 Jun 1765 Place: Dypvaag, Aust-Agder, NorwayFather: Peder JOENSEN / Mother: Magnild JENSDR-----------Grethe Marie LARSDATTERChristening: 16 Oct 1779 Place: Dypvaag, Aust-Agder, NorwayFather: Lars AASOLSEN / Mother: Anne TELLEFSDR----------Du skriv at du kjenner til Grete, stemmer det over med hennar foreldre?Kan Johannes ha vore gift ein gong før?Kan han vere fødd i Dybvåg, eventuelt tilflytta ved eit første gifte?Har du funne dette paret eller desse personane i FT 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helmin kvennodd

Hei Gisle!! Alt om Grete stemmer, men om Johannes har jeg ikke noe, så han kan godt være gift før. Han var sjømann, så han kan godt komme annensteds fra. FT 1801 finnes ikke for Dybvåg. Kjempeflott at du prøver. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest helmin kvennodd

Hei, jeg prøver denne igjen. Etter å ha sjekket kirkebok HF 1414 for Dybvåg,der står det ikke noe om giftermål,men: Johannes og Grethe Marie døper: Inger Hellene 20-09-1801 Faddere er: Inger Hellene,datter av Petter Pettersen,Ane Marie Bjørnsdatter,Ane Helene Larsdatter,Peder Bjørnsen,Petter Pettersen og Axel Larsen. Kanskje noen der ute kjenner igjen noen av fadderne , som igjen kan ha tips som kan føre meg videre. Håper noen kan hjelpe meg. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Helmin Kvennodd

Hei, jeg prøver denne en gang til. Johannes var skipper og Borger til Østerrisør,har prøvd å finne han i Tollregnskap på Riksarkivet,men rakk desverre ikke gjennom alle bøkene.Har også vært i kontakt med Sjømannsforeningen i Risør,men de hadde papirer fra ca.1823, da var Johannes gått iland. Er det noen som vet om andre plasser jeg kan lete,eller kanskje noen som vet noe? mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Helmin Kvennodd

Hei. Jeg tar frem denne en gang til,siste forsøk tror jeg. Har en på samme karen på 22763, sjekket resten på RA,men fant ikke ut noe.Fins det noen som har noen gode ideer? mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Helmin!Du finner vel vielsen her (se nederst, høyre side - 30. desember 1800):LenkeSom du ser, er 'adressen' ved vielsen Vestre Sandøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken i innlegg 9 går til klokkerboka for Dypvåg. Her er en innførsel i ministerialboka, som er registrert på Holt/Dypvåg: Lenke (se nr. 13).Teksten lyder slik:Johanes Pettersen W. Sanøe og Pigen Grete Marie Larsdatter lyses for 1ste gang Alle Helg: Dag - forlovere Lars Aasulsen og Petter Biørnsen W. Sanøe.En naturlig hypotese kan vel være at forloverne er parets fedre, og at Johannes Pettersen dermed er sønn til Petter/Peder Bjørnsen Vestre Sandøya - som det nok finnes en del stoff om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser nå av Dypvågboka at Johannes Pettersen V. Sandøya ikke kan være sønn av den Peder/Petter Bjørnsen V. Sandøya jeg tenkte på, siden de var jevngamle (sistnevnte f. 1764). Jeg tror nok likevel det kan ha vært denne Petter Bjørnsen som var forlover - så de kan kanskje i det minste ha vært i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en kommentar m.h.t. fadderen Petter Pettersen (innlegg 6): Han var halvbror til Grethe Marie Larsdtr. Mora, Anne Tellevsdtr. (1750-1829), var nemlig gift to ganger. 1) 1771 med Petter Olsen Vestre Sandøya (1741-borte på sjøen i 1774), 2) 1777 med Lars Aasuldsen V. Sandøya. Petter Pettersen ble født like etter farens død.Som en liten kuriositet kan jeg jo legge til at Petter pettersens farmor, Anne Pettersdtr. Strengereid d.e., var søster til undertegnedes 4xtippoldemor Anne Pettersdtr. Strengereid d.y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg går ut fra at du har sjekket Dypvåg gårds- og slektshistorie. På s. 577 (bind I) er det jo en relativt fyldig omtale av Johannes Pedersen Ospevika. 'Vi vet ikke hvor han egentlig var fra' skriver forfatterne Sophus Jenssen og Daniel Danielsen. Og når nettopp disse karene skriver det, kan du være temmelig sikker på at han var innflytter til Dypvåg.Vi skal da huske på at Dypvåg (særlig på 1700-tallet) hadde et relativt sterkt innslag av dansker (først og fremst nord-jyder). Det er ikke usannsynlig at du må over Skagerak for å finne Johannes' opphav.Vi kan jo ta med navnene på alle barna til Johannes Pedersen og Grethe Marie Larsdtr. Kanskje det der kan være mulig å finne et spor å følge:1. Inger Helene (1801-1876)2. Peder Andreas (1803-1804)3. Aksel (f. 1805)4. Lars Peder (1808-1811)5. Peder (1811-1820)6. Lars (f. 1814)7. Anders (f. 1816)8. Anne Margrete (f. 1821)9. Johan Peder (1823-1835)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei Oddbjørn. Takk for alle svarene dine,jeg tror jeg har sjekket det meste i Dybvågboka,veldig bra med oppklaringen om at forfatterne var nøyaktige.Kanskje må jeg til Danmark,har ikke tenkt i de baner.Har fått en utskrift fra hans tid i 'prisonen',hvis det er han,så satt han der 3/4år,det kan jo stemme med barnefødslene. Jeg trodde denne karen ville 'være grei' i og med han var skibsfører,men har så langt ikke klart å spore han i noe skuteregister.Kan han ha seilt for Næs Jernverks eier? Han hadde vel egne båter! mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, Jacob Aall eide også skuter. De fleste seilte på Danmark i kornfart under Napoleonskrigen, og flere av dem ble kapret. Jeg vil nok likevel helst gå ut fra at Johannes Pedersen seilte for en Dypvåg-reder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.