Gå til innhold
Arkivverket

[#14416] Niels Hoff - klokker i Rakkestad 1801 Hvem? Og Andreas sønnen giftet seg med?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

I folketellingen for 1801 i Rakkestad er det oppgitt at en Niels Hoff er klokker i Rakkestad prestegjeld:Utdrag fra Folketellingen: 2. fam: Niels Hoff 32 Mann 1. ekt. Klokker i sognet og husmand Ingebor Andersd. 27 Hans Kone 1. ekt. Andreas Nielsen 3 Deres børn Malene Elisabeth Nielsd. 2 Deres børn Iver Ellevsen 26 Tiener, ugivt Marthe Pedersd. 43 Tiener, enke Peder Hoff 24 Mandens broder, ugivt, sygelig?0 Hvem var han? Og hvor kom han fra?Grunnen til at jeg spør er at jeg tror at sønnen hans giftet seg med ei som het Anne Maria Christensdatter, men jeg er litt usikker, så jeg trenger litt veiledning. Er det noen som vet noe om geistligheteten i Rakkestad? Og er klokkeren regnet til geistligheten, eller kunne det være hvem som helst?Hoff ser jo ut til å være et 'familienavn'. Noen som har noen tanker om hvem denne klokkeren kunne være?Torunn Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

HeiKanskje klokker Hoff er fra Toten?1) Prestebakgrunn 2) Alderen passer perfekt med FT1801 3) Niels' sønn får navnet til sin farfarwww.slektshistorielaget.no 'prester i Toten'Anno 1725: Ole Hanibal Hoff en Canic Søn af Christiania, født i Nyborg i Fyen 1694, blev Capellan til Spydberg Anno 1722, Pastor til Toten Anno 1725, Provst over Toten og Walders 1746, var her 34 Aar, døde salig i Herren i Hoffs Præstegaard den 12te September 1759 og i Hoffs Kirke begraven.Symbol: Skulle jeg endnu tekkes Menneskene, da var jeg ikke Christi Tjener.www.familysearch.orgAndreas Hoff Christening: 23 DEC 1727 Toten, Oppland, Norway Burial: 13 AUG 1728Parents: Father: Ole or Oluf Hannibal Hoff Family Mother: Anna Sophia BoyesenNiels Hoff Christening: 07 NOV 1769 Toten, Oppland, NorwayParents: Father: Andreas Hoff Mother: Maren NielsenMvh, Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

takk for innlegg!Kanskje han var fra Toten? Det ser jo slik ut da?Ble en klokker regnet til geistligheten?Sønnen er i allefall døpt i Rakkestad.Finner du konen i Toten også?TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Niels Hoff var kirkesanger når han døde i Rakkestad 18.juni 1845, 75 år gammel. Gift 48 år med gjenlevende Ingeborg H., med henne 11 barn hvorav 6 gjenlevende. Dette er hentet fra Jørgen Gløersen: 'Dødsfall i Norge 1841 - 1850'. Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Er dette tilgjengelig på web?Var kirkesanger det samme som i dag? Som sanger ved begravelser?Takk for oppysninger!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Ble man ansatt som klokker? Og hvilke skrifter skal jeg gå i for å finne ut av det?Hvilke kilder i Rakkestad/Degernes finnes om de som var bosatt på prestegården? TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (7); en klokker var ikke geistlig. Norsk historisk leksikon (Imsen & Winge, 2.utgave) side 85:Degn, etter reformasjonen vanlig betegnelse på klokker/kirkesanger/kirketjener. Degn, som var lekmann, skulle gå presten til hånde under gudstjenesten, lede kirkesangen og undervise ungdommen i katekismen.Ingen formelle kunnskaper krevd, men helst litt boklig lærdom. På 1800-tallet ble det bestemt at klokkerstillingen normalt skulle være knyttet til en bestemt lærerpost.(Overstående er forkortet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (3); en klokker var ikke geistlig. Norsk historisk leksikon (Imsen & Winge, 2.utgave) side 85:Degn, etter reformasjonen vanlig betegnelse på klokker/kirkesanger/kirketjener. Degn, som var lekmann, skulle gå presten til hånde under gudstjenesten, lede kirkesangen og undervise ungdommen i katekismen.Ingen formelle kunnskaper krevd, men helst litt boklig lærdom. På 1800-tallet ble det bestemt at klokkerstillingen normalt skulle være knyttet til en bestemt lærerpost.(Overstående er forkortet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Rakkestad har bygdebøker (uten gårdshistorie). Du kan jo prøve om det står noe der om klokker og kirkesanger Niels. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Glemte å si at 'Dødsfall i Norge' av Jørgen Gløersen ikke er lagt ut på nettet. De er utgitt som 'vedlegg' i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, og også gitt ut i egne hefter. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

nå har jeg desverre ikke muligheten for å sjekke denne bygdeboken på en stund.. Er det noen som har mulighet til å se om det står noe om Niels Hoff og hans familie der?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå sjekket i bygdeboken for Rakkestad, og der står det ingenting om Neisl Hoff, kirkesanger/klokker.Så jeg er like langt... Noen som har noen ideer om hvor jeg skal lete neste gang? ;)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.