Gå til innhold
Arkivverket

[#14417] Emilie f.1859 i Holmestrand/ Vestfold - foreldre?


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

I FT1900 bor Emilie Eftedal, f.1859 i Holmestrand, med mann og 8 barn i Mandallsgt i Kristiania. Leter etter hennes foreldre, men finner ikke hennes vielse i Holmestrand hvor hun er født eller i Hedrum hvor ektemannen er født. Takknemlig for tips for å lete etter vielse i Kristiania - uten å måte gå igjennom alle kirkesogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dessverre har ikke oversikten fra 1899 i kombinasjon med FT 1900 den aller største verdi når man går bakover i tid i Kristiania, denne familien intet unntak. En rask kikk på adressebøker de 10 foregående år ga 9 ulike adresser. Og dette er ikke spesielt for denne familien, dette er et problem de fleste støter på som har samme utgangspunkt som Kolbjørn Næss.Et tilleggsproblem er at Eftedahl ikke benyttes som slektsnavn ved folketellingen 1885, jeg finner i alle tilfelle ingen Eftedal/Eftedahl i Kristiania Adressebog 1885.Derfor ville Emilies manns fulle navn ved dåpen i Holmestrand vært en svært god start. (Jeg tror Eftedahl dukker først opp på slutten av 1880-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Kristian og Geir - takk for svar! Kristian: Lailas oversikt kan nok kanskje være et sted å begynne. Jeg kjente ikke til den fra før. Geir: Emilie er iflg.FT1900 f.i Holmestrand. Mer vet jeg ikke om henne annet enn at hun i 1900 er g.m. Kristian Eftedal (Kristian Olsen)fra Eftedal i Hedrum VF. Det var derfor jeg skulle hatt tak i vielsen for å finne Emilies pikenavn og foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

At Kristian het Olsen var en viktig tilleggsopplysning. Jeg har en mistanke om at han hadde flere fornavn og at han er døpt Christian, vet du om dette stemmer ? (Dette for å lette letingen i Kristiania på 1880-tallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har funnet foreldrenes egentlige navn selv gjennom: Konfirmert 02.10.1898 i Grønland kirke OLE MICHAEL EFTEDAL, født 28.09.1884, døpt 16.11.1884, sønn av jernarbeider Anders Christian Olsen og Emilie Caroline Olsdatter (Grønland Mini 11 1892-1907 5/7 f.185 no.30).Ole Michael var ikke døpt i Grønland kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ole Michael var ektefødt og døpt i Gamle Aker. De bodde i Krogen 8. (Derfra var de flyttet ved folketellingen i Kristiania 31.12.1885).Og i Gamle Aker, Kristiania ble Anders Christian Olsen og Emilie Caroline Olsen viet 07.07.1884 (Gamle Aker Mini 7 1882-1890 f. 176 no. 61). Fødeår og fødested ved FT 1900 oppgis her også. Hans far organist Ole Olsen, hennes matros Julius Olsen. Tidligere oppgitte Olsdatter på Emilie Caroline var altså feilaktig. Konfirmasjonsdatoer 03.10.1875 (Hedrum) og 04.10.1874 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.