Gå til innhold
Arkivverket

[#14424] Søker info om bergensere Sem(b), Ibsen og Erpecom


Gjest Sindre W. Aarsbog
 Del

Recommended Posts

Gjest Sindre W. Aarsbog

Heisann,Jeg har i hollandske kilder kommet over en viss Andreas van Erpecom fra Bergen i Norge i 1779. Erpecom er en kjent sjøfartsfamilie fra Bergen. I Lorentzen, Bernt: Bergen og Sjøfarten Bd. I s. 342 finner vi en liste over Bergenske skip i fart 1761. Her er en Andreas von Erpecom nevnt som skipper av fregatten Elisabeth på 45 kommerselesters størrelse. Det jeg lurer på nå er om noen vet hvem denne Andreas var, og om det finnes opplysninger om han dro til Holland - og i så fall - hvorfor?De andre jeg lurer på er av familien Sem(b), også disse fra en sjøfartsfamilie i Bergen. Jeg har tre Semb'er med opplysninger fra Holland i 1780 - 90-åra. Disse er Dirk (Erik/Didrik?), Willem Jacob og Zwerus (Sverre?). I samme bok som nevnt over, s. 335 finner vi en Helmich Sem som skipper av 'Solen' i 1751. Han figurerer også som skipper av 'Salvator' i 1733 (samme bok, s. 304). Kan det her være et slektskap mellom disse personene? Kan Dirk, Willem Jacob og Zwerus være brødre, sønner av Helmich? (Jeg har også sett en Jacob Johannes Sem (el.l.) i samme bok men har ikke sidetall på dette)På side 335 har vi også en skipper ved navn Rasmus Ibsen. Han fører skipet 'St. Johannes' i 1751. Jeg har i Holland funnet en Rasmus Ibsen i 1768. Er det noen som har noen opplysninger om denne karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hans navnebror, Andreas van Erpecam (1729-63) ble g. i 1759 med Karen Dishington (1730-1817) fra Bergen, som var enke etter sin tremenning, skipper Andreas de Reuter (Reutzer/Ruyter) (1711/17-1756) fra Bergen. Førstnevnte er kanskje et.kommer etter av av brødrene Engel eller Daniel von Erpecam (1672-1729) i Bergen, men dette kjenner jeg ikke til. Noen som kjenner forbindelsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre W. Aarsbog

Jeg har søkt litt her på Digitalarkivet og tror jeg har funnet denne Andreas van Erpecom. I Elevprotokollen for Bergen Katedralskole 1749 - 1867 finner vi ham innført i August 1775. Han fikk 'dimmisjon' 1779. Ellers får vi vite at han var født 4 juni 1760, og at hans far, skipper Andreas Erpecom var død. Vår elev Andreas' stefar var megler Hans Ericsen. I Digitalarkivet: Døypte i Bergen 1668 - 1815 får vi vite at denne Andreas var døpt 11 juni 1760 i Nykirken i Bergen. Hans far og mor er Andreas og Karen von Erpecom. I Digitalarkivet: Borgerskap i Bergen 1600 - 1751 finner vi at skipper Andreas tok borgerskap i Bergen i 1749. Fra mitt hollandske kildemateriale vet jeg nå at denne Andreas jeg spurte om døde i 1780; ikke lenge etter at han var uteksaminert fra Katedralskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Jeg har mange van Erpecum i min slektsdatabase, også to med navnet Andreas. Men jeg ser ikke at datoene stemmer for 'mine' to. Det er utgitt en slektsdokumentasjon av Thora Solied som heter ’Stamtavle over familien von Erpecum.’ Den finnes ved biblioteket i Bergen. Den kan fjernlånes fra alle biblioteker i Norge.Tor Håkon Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Andreas Andreassen van Erpecum, født 1760, var ifølge slektsboken teolog, med eksamen 7. januar 1784, og ansatt av Asiatiske kompani som skipsprest på 'Cronprintzen av Danmark' i 1786. Han skal være død 21. juli 1788.Derimot nevnes en annen Andreas van Erpecum, sønn av Jan, døpt i Nykirken 12. juni 1757, i live da det ble skiftet etter faren hans i 1774, men seinere ikke sporet i bergenske kilder.Det er et par kandidater til Rasmus Ibsen: Rasmus (Jansen) Ibsen var døpt 22. august 1721, og døde som kjøpmann 15. oktober 1794. Men mer sannsynlig er kanskje Rasmus (Petersen) Ibsen, døpt i Nykirken 7. august 1722. Han døde i England før 1766, og skiftet etter ham ble holdt 4. mars 1777. Hans søsken arvet ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sindre W. Aarsbog

Heisann, og takk for tilbakemeldinger.Jeg har sjekket Thora Sollied: Familien Erpecom, Bergen 1932 (heldigvis har vi Gunnerusbiblioteket og Kgl. Norske Videnskabers Selskab i Trondheim) og der har jeg funnet korrekt Andreas. Det er Andreas Jansson van Erpecom, født 1757 som Yngve Nedrebø nevner her det er snakk om. Det var bare 3 år som skilte de to Andreasene, i tillegg fantes det enda en Andreas noe tidligere. Se Sollied s. 157 ff. Thora Sollieds bok er ganske 'solid' og kan anbefales!mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.