Gå til innhold
Arkivverket

[#14432] Søkjer info om Carl Motzfeld frå Nord-Trøndelag


Gjest Olav Skeie Lid
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Skeie Lid

Søkjer info om Carl Motzfeld frå Nord- Trøndelag (Inderøya?) Han var gift med Andrea Andersdtr, og levde rundt 1800.Foreldre C.U.T. Willer og Grethe Motzfeld. Men eg vil gjerne vita meir om slekta, og om Andrea sine foreldre!Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fra Verdal-bøkene, bd. III s. 62, Trones gård har jeg skrevet ned 'Litt om Motzfelt-ætten. Det er vel ikke så vanlig navn så det er vel en sjanse for at de kan være blant forfedrene til din Carl M.'A. Peter Motzfelt, kj.mann i Københvn., f. Lüneburg 15...-1650.B1. Eva Petersdatter Motzfelt f. 1613. Gift 16.. Herman Schrøder, borgermester i Roskilde 1615-11/9 1665.B2. Marie Petersd. Motzfelt f. 3/3 1614. Gift 2/11 1633 Joachim Schumacker, vinhandler og stadskapt. Københvn.C1. Grev Peter Griffenfelt, storkansler 24/8 1635-12/3 1699. Gift 1670 Katarina Nansen 1656-1722.D1. Charlotte Amalie f. 1672. Gift 1690 baron Fredrik Krag, vicestatholder i Norge 1655-1722.B3. Peter Petersen Motzfelt, rådmann og vinhandler Københvn. 16...-10/4 1702. Gift 16...C2. Peter Nikolai Petersen Motzfelt på Trones i Verdal, generalmajor, f. 16..-1735 Jylland. 1.gift 16.. Kirsten Hansd. Schade eller Callundborg f. 1660. 2.gift Anne Sofie Mulheim.D. Peter Jakob Motzfelt, generalmajor, 1699-14/3 1791.Som du ser så er det en del hull her, men håper det er til nytte i videre forsking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Ingeborg Anna Carlsdtr F.1828 var datter av Carl Motzfeldt Willer F. 1803 og Andrea Andersdtr Kvernvik F.1798 . Ingeborg Anna ble gift med Laurits Lorentsen Bratsethammeren fra Mosvik. Barn: Lorents og Karl Motzfeldt (tvillinger)F. 1869. Familien reiste til Amerika i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Finner ei Andrea Andersdtr 1 år, på gården Gipling i Verran i 1801 faren død og mora gift på nytt. Jeg husker da alle de artige historiene (bøkene) om Martin Kvennavika - var ikke han fra Verran-området?Jo - der fant jeg Kværnviken, gård i Verran - postadresse Venneshamn, samme adresse som gården Gipling (Norsk stedsfortegnelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Javisst!Svigermor til min svoger (bror til kona) er forøvrig fra Gipling-gården. Jeg har ellers en del felles aner med Carl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og med det samme; Martin Kvennavika var vel oppdiktet, og om han direkte var ment å skulle være fra den aktuelle Kvernvik, det vet jeg ikke. Men jeg ser i hvertfall at Mosvik teaterlag har ham på repertoaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei Olav! Nå har jeg kikket litt på de andre innleggene dine, og dersom du er ute etter mor til Iver Oldus Kristiansen, så er du kommet litt ut å kjøre.Mor til Iver Oldus har ingen ting med Motzfeldt å gjøre. Du finner henne i 1865 på gården Skaufelslien i Mosvigen, Ytterøen prestegjeld. Der er hun oppført som gift, 44 år, født i Trondheim. Hun er gift med Morthinus Ols., logerende, søfarende, 23 år(!), født Ytterøy. Iver Oldus Kristiansen, 7 år, født på Ytterøy, er ført opp som DERES sønn, men det er tydelig at det er en annen som er faren (Kristian Sundset?).Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Skeie Lid

Hei, Arnstein!Du har rett: Eg har forstått at den Ingeborg Karlsdtr. som var mor til Ivar Oldus IKKJE kan vera den same Ingeborg som var dotter til Carl Motzfeld. Men kan du hjelpa meg med foreldra til den Ingeborg Karlsdtr. som vitterleg er oppført som mor til Ivar Oldus,(jfr. dåpsattesten) - og kanskje sogar besteforeldra hennar? Held på med ei slektstavle!!Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

... du kan jo sette inn en ny melding, der du spør om noen kan gjøre oppslag i kirkeboka for Ytterøy ca 1860-65 for å se giftemålet mellom Ingeborg Karlsdatter og Morthinus Olsen. Da står vel navnet på far hennes - antakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ved folketellingen 1900 bor Ingeborg MARIE Karlsdtr. Olsen på gården/plassen Vinjetrøen, Mosvik-Værran. Hun er fortsatt gift med Mortinus, driver med Skrædderarbeide og er født 1826 i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da fant jeg henne (FS)! Ingeborg Marie Carlsdtr f 1. jan 1826 i Trondheim. Foreldre: Carl Jacobsen f 16. mars 1800 i Trondheim og Anna Kjerstine Bye f 1802 i Trondheim. Foreldre til Carl: Jacob Sivertsen og Bereth Eriksen.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Folketellingen 1801 Trondheim: Jacob Sivertsen Wiggen, 45 år, arb.mand og brandsven, Bereth Ericksdtr 41 år. Carl 1 år - 6 andre søsken. Bor i forstaden Ihlen, Mellem Gaden, Hus 28.Viggen er gårder i Skaun (postadr Viggja), Wiggen er gård i Orkdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jacob Sivertsen f 1759 i Børsa (da er det vel Viggen i Skaun det er snakk om). Gift 18. jan 1787 med Bereth Eriksen. Foreldre til Jacob: Sivert Engelsen og Marie Carlsen (FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sivert Engelsen f 1719 Børsa, g.m. Marie Carlsen. Foreldre til Sivert: Engel Arntsen f 1689 Børsa og Guru Ton(?)esen, f ca 1690 Børsa. Far til Engel: Arnt Olsen. FamilySearch - bør etterprøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.