Gå til innhold
Arkivverket

[#14438] Kikrebokoppslag, Tjølling


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Er det noen som kan hjelpe meg med oppslag over døde i Kjerringvik, Tjølling: 1) Rise Kristophersdatter (død mellom 1759 og 1768.), gift med Los Lars Olssøn, og 2) Lars Olssøn, Los, død en gang mellom 1776 og 1800. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Hvis du går til http://www.vestfold-slekt.net/, velger Tjølling under kirkebøker, velger Viede 1670-1905, og der søker f.eks. på brudens fornavn = Rise, så er treff nr. 1 ekteskapet i august 1759 mellom los Lars Olsen og enken Rise Maria Kristoffersdatter, begge Kjerringvik. Hvis du åpner lenken først på linjen, vil du finne at Lars Olsens levetid er oppgitt til 1730-1794, og Rise M. Kr.dtr. er opplyst å være død 1766, 39 år gammel. Jeg antar at også disse opplysningene er hentet ut av kirkeboken, slik de er presentert, men jeg vet det ikke positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk Ketil. Jeg fant det nettopp ut selv også. Jeg ser at det også er referert til Bygdeboken for Tjølling, s. 918 (?), så jeg vil sjekke op det. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ved å klikke på linken 'Info' nederst på sidene, vil man finne at databasen over viede i Tjølling inneholder informasjon som er tilføyd ved hjelp av bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Rise Kristoffersd., døde ifølge Kirkeboken, 9. Feb. 1766 (gravlagt) 39 år. Hun var enke etter Per (Peder) Eriksen Grøn som døde 1758. Hun giftet seg 2. Gang med los Lars (Laurits) Olsen fra Tjøme.Jeg har sett i Kirkeboken, men finner ikke Lars Olsen innført rundt 1794, da han skal være død. Det var skifte etter han i 1795. Han kan ha blitt borte på sjøen og er følgelig Ikke gravlagt.Jeg vil anbefale at du låner bind 3 av Tjølling Bygdebok, som har mer om Grønfamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Jeg har akkurat kikket på Tjølling Bygdebok, Bind 1 og 3. Som Ketil Firing skriver er det referert til Bygdeboka i kirkeboka, og jeg fant at det står der at det var skifte etter Lars i 1795, med oppgivelse av innhold i skiftet. Jeg har også lett i kirkeboka for Tjølling og fant ham ikke der for 1794, ei heller 1795. Derimot så det ut til at det var en Lars Olssøn innført i 1799, men han skulle være omkring 75 år gammel. Det var ikke så lett å lese detaljene. I 1799 var Lars omkring 69-70 år gammel. Forslaget til Kjell om at han ikke var blitt funet, og derfor ikke opptrer i kirkeboka er en mulig forklaring. I enkelte kirkebøker bli de døde innført i slutten av året. Ellers gir Tjøllingboka en mengde nyttig informasjon.Lars' siste kone, Else Maria Lorensdatter solgte gården til den ene av sønnene i 1798, og flyttet tilbake til Hurum, hvor hun kom fra og drev et av de fire gjesgiverinene mellom Svelvik og Storsand. Hun døde i 1834, sannsynligvis i Svelvik, 82 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Karin Henriksen

Hei. Hvis du ser på s. 911 i bygdeboka bind III, så ser du et foto fra Kjerringvik. Rett opp for brygga ligger de 3 første husene i Kjerringvik. Hus nr. 1, ligger til høyre bak det store kastanjetreet, det er holdt godt i stilen opp gjennom årene. Kunstmaleren Harald Sohlberg malte det omkr. 1907-10. Hus nr. 2, ligger til venstre bak det samme treet. Hus nr 3, (3 byggninger) det store hvite, står det anno 1822 på. Hvordan det opprinnelige så ut vet vi ikke. Det er mulig at det er det som ligger inntil det høye fjellet til venstre på eiendommen, som var det første huset der. Huset i forkant helt til venstre er nr.5, og heter Johannes fiskers hus. Sohlberg malte fra området og bodde i hus nr.4 til høyre for treet. Maleriene kan sees i 2 bøker som er utgitt om malerens liv og kan lånes på biblioteket. Håper at dette var av interesse, hvis noe er uklart så spør igjen. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for innspillet Karin. Mine Tipp......foreldre (8.generasjon bakover fra meg)bodde i hus nr. 3 i Kjerringvik samt på Søndre Holtan gård. Hva er tittelen på boken med maleriene du henviser til,hvem var forfatter, og når ble den utgitt? Vet du også om det finnes bilder av Søndre Holtan gård slik den så ut omkring 1780-90- årene? mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Karin Henriksen

Hei Johan Fredrik. Noe bilde av Søndre Holtan gård på den tida vet jeg ikke om. Det er et småbruk som ligger 1- 1 1/2 km fra sjøen, du har vel sett bildet i bygdeboka på s.902. Det er som jeg nevnte to bøker, jeg husker ikke titler eller forfattere, men biblioteket i Larvik skaffet dem likevel, den ene hadde de der, jeg tror at de ble utgitt på 60 tallet. Du kan jo skrive inn forfatteren på pcen, jeg tror et av barnebarna har en hjemmeside. Hvis du ikke har vært i kj.vik så kan jeg si at vi har en kjempefin badestrand. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johan Fredrik Bockelie

Takk for tipset Karin. Jeg har ikke vært i Kjerringvik, men har tenkt å ta meg en tur dit. Skal prøve å finne frem til boken/bøkene. Når du sier fofatterens barnebarn har en hjemmeside, hva er navnet? mvh.Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Karin Henriksen

Hei Fredrik. Jeg skrev inn malerens navn en gang og fikk opp linker, klikket meg inn på det som interesserte og vips så var jeg på en hjemmeside hos et av barnebarna. Jeg merket meg ikke navnet. Det som jeg finner interessant med Kjerringvik-maleriene, er dokumentasjonen av hvordan det så ut her før vi fikk vei langs stranda og brygga og båthavna. Elektrisiteten kom hit i 1907, det var kun kjerrevei til Lauve st. så det var jo sjøen som trafikkveien til Sandefjord og osv., det sier bare litt om hvordan tilværelsen var, det var jo enda 'enklere' 150 år tidligere. mvh.Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.