Gå til innhold
Arkivverket

[#14444] Wulf - With - Irgens -Dreyer


Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

Er det noen som kjenner til Anna Katarina Henriksdatter Wulf død 1760 og hennes aner? Hun ble gift med Michel Bastiansen With 1707-1782 på Settem på Nordmøre. Hennes foreldre var Gjestgiver Henrik Pedersen Wulf på Korsnes i Halse sogn i Nordmøre og kona Barbara Isaksdatter Hals født 1677. (N. M. Vaagland: Halsaboka (Korsnes)), H. Hyldbakk: Folk of Heimar i Åsskard (Settem).Så er det et spørsmål om hun kan knyttes opp til denne sirkelen: I Indre Vågland i Halsa (N. M. Vaagland: Halsaboka ) og på Solskjel på Tustna (O. Roaldset: Tustnaboka) bodde en som het Peder Henriksen Wulf c.1674 – 1759. Han var første gang gift med Lisbet Augustinusdatter Rognskog og andre gang gift med Elisabeth Sophie Irgens. Peder Henriksens datter Gjertrud fra første ekteskap ble første gift på Taknes i Halsa (Den gang Edø), og andre gang gift med Halvor Larsen Dreyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Det var en tilsvarende runde her for et par måneder siden, jfr. 12408. Her finner du en del litteraturreferanser. Jeg kom vel et lite stykke videre i kartleggingen, men sitter ennå med mange ubesvarte spørsmål som det er nødvendig å følge opp - når tida strekker til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har notert meg (kilde?) at Henrik Pedersen Wulf i et tidligere ekteskap med en Maren (?) hadde barna Peder (ca.1676-1759), Hans (ca.1683-1764 og Johan (1691-1745). Hans overtok Korsnes i 1720 og ble senere sagfogd i Overhalla (Namdalen). Johan ble handelsmann på Strømsholmen. Se (Lenke).Kjennes aner og søsken til Gjertrud's 2. ektemann Halvor Larsen Dreyer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Takk for opplysningene. Synd at du ikke har kilder som verifiserer.Når det gjelder spørsmål om anene og søsken av Halvor Larsen Dreyer, så har jeg ikke undersøkt det. Jeg vet at han var i nær slekt med Jørgen Christian Larsen Dreyer på Åsskard (Se H. Hyldbakk Åsskardboka, Åsgård) og jeg tror også det skal være mulig å finne mer om Dreyerslektninger i A. Todals bok Gardtales i Valsøyfjord. Jeg tror under kapitlene Hestnes og Valsøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Korporal Halvor Larsen Dreyer og kona Gjertrud Pedersdatter hadde fire barn som var døpt i Edøy (Smøla):1. Lars f. 1755. Faddere var Rasmus Jonsen Klætten, Jørgen Christian Dreyer, Isak Engelbretsen Ytre Taknes, Berit Larsdatter Valsøy, og Eli Ellingsdatter Ytre Taknes. Mora ble introdusert i Aure 2. søndag i advent.2. Lars f. 1758. Faddere var kaptein des armes Lars Dreyer, Augustinus Augustinussen Ytre Taknes og Peder Pedersen Knarvik.3. Daniel f. 1761. Faddere var Petter Gabrielsen Ager, Christopher Hovliksen Fruhavn, Christen Jonsen Kuli, mademoiselle Anna Røst og Ellen Ellingsdatter Taknes. Daniel Halvorsen Dreyer døde 1 1/2 år gammel i 1762.4. Ole f. 1764. Faddere var Bersvend Pedersen Rognskog, Hans Larsen Skrøset, Augustinus Iversen Rognskog, Anna Sivertsdatter Rognskog og Ellen Larsdatter Taknes. Etter alle de tre siste fødslene ble mora Gjertrud introdusert i Edøy kirke.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Det er vel trolig Lars Halvorsen Dreyer som ble gift i 1795 i Edøy med Ingeborg Hansdatter Taknes er den Lars som ble døpt i Edøy i 1758. Lars var maler og fikk bygselsbrev på Oterholmen på Innsmøla av sogneprest Søren Hagerup Holck den 8. april 1794. Lars drev gjestgiveri der. I 1801 står ingen barn nevnt, bare to fosterbarn. I 1802 solgte Lars Oterholmen til Ole Simonsen Qvam fra Trondheim. Er sersjant Johan Lorentzius Dreyer som ble gift i Edøy i 1795 med Maria Danielsdatter Sandvik også en sønn av Halvor og Gjertrud? Angående Wulf så finner jeg i Edøy kirkebok at enkemann og borger Johan Mundal gifter seg i 1802 med jomfru Maren Mortina Pettersdatter Wulf.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Bare hyggelig Finn! Artig å se den håndskrevne siden! Ser at korporal Halvor Larsen Dreyer og enken Gjertrud Pedersdatter Indre Taknes gifter seg i Edøy i 1754.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

På baksida av tittelbladet står det at; Ao 1759 d. 19. February Døde min mand Petter Henrichsen Wolf i sit alders Aar 82. Dette betyr at det må vera ein feil, då Lisbeth omtalar seg sjølv som;Lisbeth Sophia Sl. Petter ..osv. alt den 2. februar 1759. kanskje tok ho mannens død nokre dagar på forskot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Har fått en gammel flaske der det står Wolff Kristiania. Et hår produkt. Lurer på om det kommer fra denne slekta? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Til Finn (9)! Har du noen peiling på hvem denne enkemann og borger Johan Mundal kan være? Det er ingen med det navnet som har bodd på Smøla som jeg vet om. Mundal får meg til å tenke på Fjærland i Sogn, men det blir jo altfor langt unna!!!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ein tidlegare presidentkandidat i USA, Henry Mondale hadde jo mykje slekt i Aure og også i Fjærland etter det eg kan hugsa, men dette var jo mykje seinare.I tillegg kom det ein lærar til Lesundet i Aure som heitte Mundal (truleg også frå Fjærland), men dette var på 1900-talet. Men det viser jo om ikkje anna enn at det neppe var nokon stad i Noreg som var for langt unna, i tillegg til at det kunne vera trådar mellom vår region og resten av VestlandetMvh Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Reidar innlegg (13)Jau du har rett. Eg har nok blanda korta her. Det var senator Henry Jackson som hadde tilknyting til Aure, ikkje Walter Mondale. Er lei for samanblandinga.Mvh Finn O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Gjør ingenting Finn! Jeg er så stygg til å blande sammen ting selv jeg så. Tenkte også det kunne være litt sammenblanding med Henry Kissinger for det var nå også en som var høyt oppe i politikken. Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(6:) Jeg har Maria Danielsdatter Sandvik notert som g.m. 'Johannes Ivarsen Dreyer' (du skriver sersjant Johan Lorentzius Dreyer), og jeg har ham som sønn av Halvor's eldre bror Ivar Larsen Dreyer og Beret Larsdatter (død i Valsøyfjord 1786), som skal ha hatt barna Helle Maria, Lars, Pål og Johannes. Ingen kilder notert ...Johannes skal tidligere ha vært g.m. Anne Maria Hansdatter Todal og med henne hatt barna Beret f.1789 og Anne Maria f.1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Hei FinnVeldig artig å se Elisabet sin håndskrift!! Du sier at hun har skrevet at mannen døde 19 februar 1759. Hvis hun har skrevet det på baksiden av det arket du har skannet inn for oss - så har hun muligens skrevet den setningen etter 1803, siden den siste setningen på forrige side inneholder årstallet 1803. Så hun kan ha mishusket seg. Kan du skanne inn den siden også? Dette var fascinerende å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(17/7:) Jeg har trøbbel med å lese det første avsnittet på siden, dvs. de tre linjene før 'Anno 1723 ...'. Hva står det ? Resten er vel en opplisting av dåpsdatoer for barneflokken ? Kunne kanskje noen være brydd med å gjengi hele teksten på arket (gjerne begge sider) ? Hvem sin bok (bibel ?) er det skrevet i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Til Finn.Kjenner til hvordan Elisabets huspostill har vandret ned gjennom århundrene - og havnet hos deg? Det var vedig fascinerende å se håndskriften - og så kjekt å vite at den er havnet i hendene på en som forstår å ta vare på den. Det er jo en kulturhistorisk skatt da. Det må jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Johannes innlegg (17) og (23)Dessverre er det nok berre det eine bladet som er bevart av huspostillen til Elisabeth Sophie Irgens. Kvar resten eventuelt måtte vera kjenner eg ikkje til. Kan hende er boka øydelagd. Eg skal forresten scanna baksida av bladet så snart eg får tid, men det inneheld berre den opplysninga eg tidlegare har meddelt.Grunnen til at eg fekk bladet i hende, var at ei gammal kone utan familie skulle rydda opp etter seg før huset hennar skulle rivast. Først eit lite sidesprang; Ho hadde hatt ein sambuar i si tid som hadde vokse opp hos eit barnlaust ektepar, der familiefaren bar slektsnamnet, Pristrup med førenamn Jon Danielsson. Denne slekta er omtala på ein annan tråd som eg har oppretta her på forumet. For å gjera ei lang historie kort, så hadde denne sambuaren, som heller ikkje hadde annan familie eller livsarvingar, etterlete seg ein liten koffert med ymse saker, inkludert dette utrivne bladet frå huspostillen til Elisabeth Sophie Irgens g. Wolf, ei bok som inneheld notatar nedteikna av ein offiser Ring og dotra Barbara Ring g.m. sokneprest i Aure Hr. Ascanius og seinare offiseren Hr. Aussig. I kista var det også ei lita bok der presten Nicolay Engelhardt (ein av sjustjerneprestane på Møre) hadde skrive ned ymse av religiøs art. (Han hadde forresten ei uvanleg fin handskrift). Elles inneheld kista ymse anna av historisk interesse, slik som ein gammal sneppert, ein lorgnett, eit signet (segl) som hadde tilhøyrd ætta von Koss m.m. Mykje av innhaldet var det nok Gisken Pristrup på Bergfald i Aure som hadde teke vare på i sin tid, men korleis tittelbladet til huspostillen til Elisabeth Irgens hadde hamna i denne kofferten har eg ikkje noko forklaring på.Grunnen til at den gamle kona ville at eg skulle ha kofferten, var at ho meinte at eg var den einaste ho kjende som ville ta vare på innhaldet i han. Ho skjønte nok at det kunne vera ting der som var av stor historisk verdi. Og det viste seg altså å vera ymse der som for meg har langt større verdi enn om det skulle vera gull og sølv i kofferten.Eg er samd med deg i at det er interessant å sjå den sirlige og tilsynelatande vante handskrifta til Elisabeth, og det frå ei tid då berre eit fåtal var i stand til å lesa, og langt færre kunne skriva.Elles har eg også sett nemnd på ein annan tråd, ei Elisabeth Sophie Irgens, så nokolunde av same alder, også født i Trondheim. Er det nokon som kan identifisera denne Elisabeth Irgens som kom som relativt ung jente til den vesle Solskjelsøya ved Tustna på Nordmøre og gifta seg med ein 70-åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Hun er nok ganske sikkert nevnt i: Langberg, K. Opplysninger om slegten Irgens.Grøndal & Søns Boktrykkeri, Oslo 1927.Tror det er en alfabatisk oversikt over alle som er nevnt i boka. Boka er til utlån på Universitetsbiblioteket i Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.