Gå til innhold
Arkivverket

[#14446] Kristen Person Sveine, Lom (1748-1787)


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Kristen Person (1848-1787) bodde på Sveine i Lom. I Family Search finner jeg en Christen Pedersen, døpt 26.1.1749 i Lom, med far 'Peder Raasbaccen'. Er dette riktig Kristen ? Vet noen mer om faren ?Kristen var gift med Barbro Larsdotter (1753-1809). Hun kom fra Andberg og faren var Lars Nilson, død 1776, klokker i Lom. Vet noen mer om Lars ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Kristen Persson f. 1748 i Lom finner du i Bygdabok for Lom bd. 2 s. 247. Foreldra var Per Hallvorsson f. ca 1711 i Vågå, d. 1773, g. 1741 m. Ragnhild Kristensdtr. f. ca 1719 i Vågå, d. 1787. De kjøpte Sveine i 1762.Lars Nilsson og i alle fall to, sannsynligvis tre generasjoner før han var brukere på Andvord. Detaljene om disse kommer i bind 3 av bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Kristen var født i Vågå og foreldra var Ragnhild Kristensdtr f.Nedre Åssåren (datter av Kristen Eliasson som var bror til den kjente Magnus Eliason Berg) og Peder Halvardsson f. Holbø. Som Arnfinn skriver så kom de senere til Sveine i Lom.Lars Nilsson Agneberg var gift med Synnøve Nilsdtr. Foreldrene til Lars var Nils Larsson og Barbro Hansdtr Agneberg?. Lars var også klokker i Lom.Arnfinn, kjenner du til hvor Barbro Hansdtr kom fra? Jeg har en mistanke om at ho har Barbro-navnet sitt fra Sandbu i Vågå - og det ville stemme hvis Barbro var datter til Hans Sevaldsson f. ca 1660 på Blakar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Sigmund,Hvem var Magnus Eliason Berg, og hva var han kjent for ?Hans Sevaldsen, som du antyder kan være far til Barbro Hansdatter, er han sønn av Sevald Rolfsen Blakar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Ja, Hans Sevaldsen er sønnen til Sevald Rolfsen Blakar, men jeg har ikke mere grunnlag for å anta at han var far til Barbro enn det jeg antydet.I Årbok for Gudbrandsdalen fra 1935 står et stykke om Magnus Eliasson Berg. Det begynner slik: Ein av dei mest kjende kunstnarane i Danmark-Norge frå året 1700 og utetter var utan tvil Magnus Berg, ein norsk bondegut som var komen ned til 'kongens København', og der synte so uvanlege evnor at han vart kongens ven og teiknelærar for 'de kongelige pager'.Han var også diskutert på en tråd her litt tidligere, der b.a. Aud Sandbu hadde et lengre innlegg om han. Men jeg fant det ikke igjen i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Trond, er litt nysgjerrig på hvorfor du er interessert i Kristen Pedersen Sveine. Etter mine registreringer hadde han syv barn - og jeg er spesielt interessert i etterkommere av den ene av disse, nemlig Sigrid, som var født ca 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Sigmund,Kristen er 4xtippoldefaren min. Derfor interessen. Slektsrekken går gjennom sønnen Peder Kristensen (1773-1852).Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Sigrid ble gift med Hans Olsen Bolstad i Vågå. De ryddet seg et bruk som vart fradelt fra garden Sørlien. Dette bruket fikk navnet Hanslien (etter Hans Olsen)- og der ble jeg født (men jeg er ikke i slekt med Sigrid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

...men som en kuriositet: Peder Halvardsson, far til Kristen, kjøpte Sørlien i 1743, og trolig budde han der da Kristen ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Sigmund,Et skudd i blinde: Jeg har en tipp-tipp oldefar Hans Johannesen Bolstadløkken (1810- ), sønn av Johannes Bolstadløkken. Hvem Johannes Bolstadløkken var eller kom fra vet jeg ikke. Han kan vel ikke tilfeldigvis være sønn av Hans Olsen Bolstad ??Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Trond Hans Johanneson Bolstadløkken var sønn til Johannes Olsson Bolstadløkken f.Sørlien 1762. Johannes var eldste bror til Hans Olsson som var gift med Sigrid Kristensdtr f.Sveine 1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Sigmund,Da fant jeg familien på Bolstad i tellinga fra 1801. Typisk amatørbom at jeg ikke har tenkt på at Bolstad ble skrevet som Boelstad. Ser at Johannes er ugift i 1801. Vet du om han ble gift ? Faren, Ole Svendsen, er enkemann i 1801 ? Vet du hvem han var gift med ?Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Om innlegg 3 og 4 over: Barbro Hansdtr. var så langt vi har funnet ut i samband med bygdebokarbeidet (bygger på registreringer etter Jon Kolden) datter til Hans Amundsson på Mork (bd 2 s. 422-23) g.m. Kari Nilsdtr. Graffer. Hans var sønn til Amund Rolvsson f. 1611 på Blakar (bd 2 s. 502).I bygdebokarkivet er det avskrift av skifte etter Hans Sevaldsson Blakar fra 1710 - han hadde da ikke livsarvinger, søskena arva han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Arnfinn,Takk for opplysningen. Ja, da kommer vi tilbake på Tynnøl- og Brattættene både på far og morsiden til Barbro Hansdtr selv om det var litt anderledes enn jeg trodde.TrondJohannes Olsen var født i Sørlien,Vågå, 1762 d. 1837. gift med Mari Pålsdtr 8.nov 1804.Foreldra var Ole Sveinsson f. ca 1730 d 1804. Ole giftet seg med Mari Hansdtr f. 1734 Høye i Ringebu d.1789. Familien flyttet til Bolstad på Lalm i Vågå en gang mellom 1775 og 1783 men beholdt fortsatt Sørlien i sitt eie.Foreldra til Ole var Svein Johannesen Sørlien f. ca 1700 d 1769 og Imbjør Olsdtr f.1701 d.1739 fra Søre Veggum i Sel.Blant etterkommerene er det flere dyktige spillemenn. Så er spørsmålet: Har den evnen gått i arv i ættegreina di??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Sigmund og Arnfinn,Takk for opplysningene. Bare for å være sikker: Var Amund Rolfson Blakar bror til Sevald Rolfson, som vi har nevnt tidligere i denne debatten, og dermed sønn av Rolf Mikkelsen ?Og til Sigmund: Jeg kan overhodet ikke påberope meg musikalske evner, men jeg har bl.a et søskenbarn med Spellemannspris på bokylla, så at det er spillemenn i slekta er sikkert. Slekta nedstammer forøvrig fra Ringnesset også, så det kommer kanskje noen musikalske gener derfra også !Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Sevald Rolvsson f. ca 1602 og Amund Rolvsson f. ca 1611 var så langt vites begge sønner av Rolv Mikkelsson Blakar og Torø Olsdtr. Prestgard, Skjåk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Skogum Alnes

Sigmund, Vet du om disse Bolstadkarene Hans og Johannes Olsson hadde en bror som het Svend? Han var født i 1771 og hadde bl.a datteren Marit f.1814 som ble gift med Østen Arnesen Skogum. Jeg lurer på hvem Svend Olsen var gift med og hvor hun kom fra?Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Marit ...stemmer det. Og derfra stammer noen av spillemennene som jeg tenkte på (som du sikkert kjenner til). I tillegg har du Hans Johannesson Øyhusom og Ola Brurusten (Hansliguten) som var dyktige musikere pluss et par til....Trond Jeg skriver på en liten slektshistorie om dette folket. Jeg er interessert i å vite et par ledd etter Hans Johannessn Bolstadløkken på greina di og evt. om du har noen 'anekdoter' å komme med. Du kan maile meg på hanslien@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

MaritJeg glemte siste delen av spørsmålet ditt. Kona til Svein Olsson var Mari Hansdtr f 1769 d. 2. juni 1852. Jeg har ikke funnet ut hvor hun kom fra. De giftet seg i 1807 og jeg har registrert at de fikk minst åtte unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Sigmund,Jeg lurer litt på denne forgreininga til Ringebu (innlegg 16). Jeg finner ingen Mari Hansdatter f. 1734, men derimot Mari Hansdatter Høye, døpt 1.1.1733, datter til Hans Guttormsen Høye og Ingeborg Håkonsdatter. Kan det være snakk om samme person ? Da gir isåfall kirkebøkene fra Ringebu (på Digitalarkivet) opplysninger om slekten enda lenger bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Trond,Jeg har ikke utforsket denne greina til Mari Hansdtr f.Høye. Opplysningen at hun var fra Høye har jeg fra vielsen i Ringebu kirke 13.okt.1761. Fødselsåret har jeg anslått basert på alder ved død i 1789 - og da kan det lett bli noe feil..Da jeg sjekket kirkeboka for Ringebu fant jeg også den Mari Hansdtr Høye f.1.1.1733 og det er overveiende sannsynlig at det er den samme Mari. Hvis du krever ytterligere bevis er vel det eneste mulighet om du kan finne et skiftedokument. Forøvrig var Jon Pålsson Høye forlover på Maris vegne - men det gir ingen spesiell pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.