Gå til innhold
Arkivverket

[#14449] Hanna Mikalsdatter født 16.04.1865 i Løten. Emigrert USA 1884/85?


Gjest Erik Alhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Alhaug

Min oldefars søster Hanna Mikalsdatter fra Løten utflyttet iflg utflytterlisten for Løten til USA. Hun fikk attest for det fra kirken i Løten 7.10.1884. Hun er imidlertid ikke på emigrantlistene. Hennes far Mikal Thoresen født 14.06.1822 er tilsvarende meldt utflytting til USA med attest 29.10.1884 og er heller ikke på emigrantlistene. Han bor pr 1900 hos sin sønn Mathias Høistad i vestby, men hvor har han vært etter 1884? Hennes bror(Mikals sønn) Christian Mikkalsen født 12.07.1854 (evt Mikalsen evt Mikaelsen) har attest 22.05.1882 og reiste iflg emigrantlistene 15.06.1882 til New York om det kan være til hjelp. Hennes eldste bror Thore Mikkalsen født 13.11.1852 er også meldt utflyttet til USA med attest 23.04.1879, dvs over 5 år før Hanna. Ikke på emigrantlistene, men han var nok sjømann som seilte tilogfra USA. Dette fremgår på folketellingslisten for Vestby for år 1900, hvor han er registrert med sedvanlig bosted USA, men bor midlertidig hos sin bror Mathias Høistad (navneendret fra Mikalsen). Han jobbet en del i USA har jeg hørt.Så kan noen hjelpe meg med om Hanna Mikalsdatter og hennes far Mikal Thoresen var i USA etter 1884 og deres videre skjebne?I tillegg skulle det være en søster av Hanna som hette Josefine og var gift Jespersen, som hadde massasjeinstitutt i San Francisco og opplevde jordskjelvet der mellom 1900 og 1910. Det er mulig dette kan være Josefine Gustavsdatter, kona til Mathias Høistad (dvs Hannas svigerinne) som kanskje kan ha dratt over til USA etter vestby år 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erik alhaug

Mikal Thoresen er på utflytterlisten Løiten 1884 ikke oppført med adresse. Han bodde nok på div.husmandsplasser, bl.a. Bergereje. Hanna er oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.