Gå til innhold
Arkivverket

[#14453] Immigrantene i USA hvor dro de?


Gjest Erik Alhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Alhaug

Oldefars bror Kristian Mikalsen født 19.02.1856 reiste 15.6.82 fra Oslo til New York. Oldefars søster Hanna Mikkelsen født 16.04.1865 reiste 10.10.1884 fra Oslo til Boston. Oldefars datter Anna Mikkelsen født 09.02.1891 reiste 28.09.1907 fra Oslo til Lowell Mass. (Hun skulle reise til sin onkel Kristian så han bodde vel i nærheten av Lowell kanskje?). Og Annas søster Helga Matilde Mikkelsen født 13.07.1894 reiste til USA trolig 3-4 år etter Anna. Hvordan skal jeg finne ut hvor de reiste etterpå og bosatte seg? Jeg har heller ikke funnet Helga på emigrantlistene fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erik alhaug

Ja jeg ser at det over Kristiania er over 2o fra Løiten, men kun Kristian fra min slekt. Mens altså Hanna var på emigranter over Oslo. Disse to fra Løiten. Mens Anna og Helga som emigrerte ca 1907-1910 var fra Stor Elvdal. Hva er forskjellen på disse registre Oslo/Kristiania forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom du leser 'dokumentasjon' til de to databasene, vil du se hva som er forskjellen.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Hei! Vet ikke om dette er riktig, men jeg har sjekket folketellingen for USA 1920 for deg. (tellingen den 5. januar 1920)I Illinois, Cook County, Township: Chicago finner jeg en ANNA MIKKELSEN, FØDT I NORGE, 28 ÅR, hun er 'maid/servant' dvs tjenestepike.Hun ankom USA enten i 1918 eller 1908 ifølge folketellingen. Den er fryktektelig vanskelig å lese...Hun kunne både lese og skrive, og begge foreldrene var født i Norge.Adressen vanskelig å tyde, men ser ut som 20/52 (Systemet kjenner jeg ikke til)Rett under henne er følgende person registrert:HILDA MIKKELSEN, 26 ÅR GAMMEL, FØDT I NORGE. Hun var også 'Maid/servant', og ser ut til å ha emigrert til USA ca 1908 hun også. Men det kan leses som 1918 også i hennes tilfelle.Ellers var hun også av norske foreldre, og kunne lese og skrive.Begge to var single og ugift på dette tidspunkt.Det er vanskelig å lese navnet på hvem de arbeidet hos på den adressen, men det kan se ut som: GEORGE JONTAU (43 år), han var gift med HELEN HILL JONTAU (30) og de hadde tre barn: Anna (9), John (6) og Peter (1). Han var opprinnelig Irsk, men født i Amerika, og hans yrke var 'Doctor'.Kanskje dette er din familie? Jeg har ikke anledning til å lese hverken 1900 eller 1910 tellingen for deg denne gang. At Helga blir til Hilda er ikke umulig, og alderen på begge to skulle jo stemme ganske bra...mvh Øystein D. Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erik alhaug

Hjertelig takk for opplysning om Anna og Helga. 'Min' Helga døde 26.12.1949 som fraskilt fru Helga Mikkelsen Sherif og kisten ble sendt hjem til Norge. Helga ble konfirmert i Norge 18.04.1909, og har emigrert etter det ihvertfall. Anna vendte hjem til Oslo på 70-tallet og døde der på 80-tallet. Kan det være en tilleggsopplysning? Begge hadde den type jobb du angir (matlaging o.l. hos meget rike mennesker har jeg hørt). Jeg er også interessert i å vite hvordan du finner folketellingen i USA. Takker på forhånd. mvh erik alhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Hei Erik!Basert på de opplysningene du gav meg nå, kan jeg jo ikke være helt sikker på at jeg har funnet 'dine' Anna og Helga. Som sagt var det veldig vanskelig å lese folketellingen mht årstall.Jeg har betalt for adgnag til folketellingene, ved å gå inn på www.ancestry.com. For ca 800 kroner får du tilgang til de fleste amerikanske folketellinger, helt opp til 1930-tellingen. Det er ikke laget personindeks på alle tellingene, men ihvertfall på 1920 og 1930 tellingen er det indeks. 1900 er vanskelig å finne frem i, for da må du vite nøyaktig hvor personen bodde (stat, county etc). Så er det bare å lete gjennom listene til du finner noen som kan passe...Jeg skal se om det finnes en som het 'Sherif' i folketellingen 1920 i Illinois. Det kan jo være...mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det står at begge jentene immigrerte i 1918. Med å sammenligne skriften lenger ned, er det ingen '0' innblandet. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Ved første gjennomgang fant jeg ikke noen som kunne se ut til å passe. Ingen SHERIF i Illinois ihvertfall. Prøvde å søke på hele landet, men det var ingen som kunne se ut til å passe. Men her har jeg ikke vært veldig grundig, siden jeg har veldig dårlig tid akkurat nå :)Laila: Jeg er enig med deg, at disse to jentene emigrerte i 1918, og ikke i 1908. Da er de neppe ikke dine slektninger, Erik.Hmmmm... kanskje på tide med litt sterkere linser?Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg må jo si, det bør finnes opplysninger her i Norge ang. denne fru Sherif. Hvor hun døde, feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

og, det siste jeg gjør før jeg drar til sol: (Middlesex er det countiet også Lowell ligger i)i Middlesex Co. Mass. Concorde by, 1910 bor tjenestejenta Anna Mikkelsen, 19 år, imm. 1908 fra Norge, hun er single og kan snakke engelsk. hun er maid hos en privat familie, hvor alle er født i Mass. og har uleselige navn.Massachusetts, MIDDLESEX, Roll 595 Book 1, Page 169a image 71 av 76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

og, jeg er sikker på at dette er søstrene i 1930. Øystein, kan ikke du skrive av:Lenkejeg har dessverre ikke tid! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erik alhaug

mange mange takk laila og øystein for all hjelp; håper adressen til søstrene i 1930 også kommer frem ved Øysteins hjelp. Jeg fikk høre at Anna ihvertfall jobbet hos eier av Stomatol-fabrikken, og var omgangsvenner med Kennedys. Storelvdal kirke hvor Helga er begravet oppgir kun USA, men jeg skal ringe dit opp og høre om de har mere nøyaktige fortegnelser (tviler vel på det). mange takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Jeg må si at jeg bøyer meg i støvet for Laila her :) Jeg skal ta på meg oppgaven å skrive av det som Laila viser til. Jeg får kanskje gjort i det kveld, men mest sannsynlig må du nok smøre deg med tålmodighet til i morgen tidlig Erik :)Bare gøy å kunne hjelpe :)Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Nå, det var ikke så ille likevel. Jeg skal sjekke dette nærmere, men ved første øyekast er dette data:RICHARD STEVENSON, 38 år, gift med to eller tre barn (husker ikke helt). Han er 'treasurer' for et 'chemical office'. Står ikke nevnt hvilket firma, men det stemmer nok med det du har av informasjon.Hans foreldre var fra Irland og Skottland mener jeg. Og at de var rike? Oh yes.... Huset deres var verdsatt til ikke mindre enn US$ 35 000 i 1910!!Skal se nærmere om jeg finner adressen, men det må du vente litt på :)Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Har tid til å gjøre dette nå likevel :)Stat: Illionis County: Lake (Lake Forest City) Township: Shields Telling foretatt 4. April 1930 Sheet 5 B (0324) Enumeration District 49-31 Supervisors District 3 House number: 454 Adressen kan være Illionis Road, Freeway Road eller Washington Road. Tror aller helst det er Illionis Road, men det var tre ulike adresser like ved siden av hverandre...RICHARD W. STEVENSON - head of household Male, White, 38 years old, Married when 28 years old Can read and write House owned Value of house: US$ 35 000 Access to Radio Net? Yes Does this family live on farm? No Born in Illinois. Father born in Northern Ireland Mother born in Scotland English spoken in home Occupation: Treasurer Industry: Chemical Office Class of worker: W (for Worker as opposed to Employer) He is a World War I VeteranWIFE: HELEN STEVENSON female, white, 35 years old, married first when 25 years old Can read and write Born in Illinois Father born in Illinois, mohter born in Missouri Occupation: noneSON: RICHARD STEVENSON JR, 8 years old, born in Illinois, in schoolSON: JOHN STEVENSON, 5 years old, born in Illinois, in schoolANNA MIKKELSEN, servant, female, white, 39 years old, married when 37 (no name of husband), born in Norway, so are her father and mother. Mother tounge: Norwegian Immigrated 1907, Naturalized (dvs Amerikansk Statsborger) Can speak English Occupation: COOK Employer: Private Family Kind of Worker: WorkerHELGA MIKKELSEN, servant, female, white, 35 years old, single, can read and write. Born in Norway, so are her father and mother. mother tounge: Norwegian Immigrated 1917, not naturalized (Alien) Occupation: house work Employer: Private Family Kind of Worker: WorkerMARTA JOHNSON, servant, female, white, 24 years old, single, can read and write. Born in Illinois, father and mother born in Sweden Mother tounge: English American Citizen Occupation: Child's nurse Employer: Private family Kind of Worker: Worker. Håper dette hjalp. Det betyr nok at vi kan finne denne Mr. Sherif et eller annet sted i nærheten av sin kone...Kan forresten legge til at et av nabohusene var verdsatt til US $ 45 000, et annet til $40 000, og to andre til $ 25 000. Så det var et flott strøk hun arbeidet i :)Håper du kan lese dette, og dersom du lurer på noe, må du bare ta kontakt :)hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erik alhaug

Jeg blir målløs over hvor flink både du og Laila er. Mange mange takk; dette hadde jeg ikke forventet å få rede på. Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erik alhaug

Til Østein og Laila samt evt. andre: Jeg forlanger vel altfor meget nå, men som det sto i mitt innledningsinnlegg dro oldefars bror Kristian Mikalsen , født 19.02.1856 i Løten, den 15.06.1882 fra Oslo til New York. Hans søster Hanna Mikkelsen (endret litt fra Mikalsen) født 16.04.1865 i Løten, dro fra Oslo til Boston 10.10.1884. Jeg vil tro Hanna dro dit Kristian var dratt, i likhet med deres nieser Anna og Helga Mikkelsen i 1907 resp 1917 , hvor Anna hadde Kistian som referanseadresse og Helga igjen hadde Anna som referanseadresse. Anna dro nemlig til Kristian først, før hun fikk seg arbeid. Og i 1910 var jo Anna iflg Laila mail (13) bosatt i Middlesex Mass i det samme county hvor Annas destinasjon Lowell lå. Jeg vil derfor anta at Kristian pr 1907 bodde i Lowell, hvis det kan være et tips. Jeg er ute etter kristians og hannas adresser og evt. etterkommere, og kan dere finne en tråd ville jeg være meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erik alhaug

På forespørsel fra Laila(10)har jeg fått adressen der fraskilt frue Helga Mathilde Mikkelsen Sherif bodde ved sin død 26.12.1959. Det er utydelig, men ser ut å være: Waukegan (Wankeyan muligens), 44 S Archard (mulig Archaid), Lake Illinois, USA. Håper Laila eller Øystein eller andre kan finne ut noe om dette, evt om hun fortsatt var husholder hos noen mennesker på dette sted (og om de/etterfølgere fortsatt bor der) og om f.eks søster Anna Mikkelsen bodde samme sted pr des 1949.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Hei igjen Erik.Jeg skal se om jeg finner noe på Kristian i 1910, men jeg må ta forbehold om tiden her. Jeg er ganske opptatt i disse dager.Jeg skal lete, men gi meg litt tid.Ellers er det bare moro å kunne hjelpe!Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein D. Stiansen

Noe om det stedet hvor Helga bodde ved sin død kan jeg ikke hjelpe deg med. Jeg har ikke tilgang til folketellinger etter 1930, slik at den informasjonen du fikk av meg sist er det jeg (og Laila på dette tidspunkt) kan finne om Helga.Informasjon etter 1930 kan jeg ikke hjelpe deg med, med andre ord...Og det finnes vel sikkert en hel vitenskap kalt 'KENNEDYOLOGY' i Amerika, slik at det burde være mulig å finne ut om Stevenson familien var omgangsvenner med Kennedy's.... Der kan jeg heller ikke hjelpe deg noe :)Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.