Gå til innhold
Arkivverket

[#14457] Feil i databasene. Søk på fødested umulig?


Gjest Olav a. Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav a. Nielsen

I FT1900 søker jeg først på fornavn, deretter på fødselsår. Men når jeg så forsøker å søke på fødested skjer det ingenting.Forsøkte også å legge inn korrektur på et navn, men ingenting av det jeg skrev i feltet for email-adressen ble akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg prøvde å søke på landsdekkende søk på fornavn, deretter etternavn, deretter fødested, og systemet lystret meg. Jeg bruker MS Explorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Har problemer med det samme, men som Jan tidligere har kommentert kan problemene ligge i din egen internettleverandør. Jeg har UPC, og en av mine venninner bruker et annet selskap, og hun har overhodet ikke problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Til underretning benytter jeg Start som IPS, og benytter MS IE som browser. Jeg har også store problemer med først å søke på gardsnavn i alle folketellingene. Men det problemet blir løst ved å bare gjenta søket på gardsnavn. Tilsvarende fremgangsmåte løste overhode ikke problemet med manglende sortering på fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Er du sikker på at det du søker etter finnes? Prøv 'Børjar på' i stedet.Jeg har også opplevd at Tilbake ikke fjerner det siste valget som er prøvd, men at 'Attende til forrige utvalg' må brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Problemet skyldes ikke bruk av 'tilbake'-knappen istedenfor 'forrige utvalg'. Det kan selvsagt være at fødested for enkelte personer ikke er oppført, men generelt er FT1901 ganske komplett og uten altfor mye rart.Jeg bruker Windows XP Pro og Office XP Pro, og har generelt en veldig kraftig utstyrt PC. Men jeg kjører kun på 56 kb/s modem over analog linje. Det burde dog ikke ha noe å si sien søk/sortering på enkelte parametre som fornavn, etternavn, fødselsår etc. går veldig bra. Jeg har engasjert en del dataguruer på jobben min i dette problemet. Håper at de kan finne ut hva problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei, testet problemet og det er ett problem ihvertfall 1900 tellinga.Eksempel. Søker etter Halvdan i 1900 og får opp x antall, søker så fødeselår 1896 og antallet treff minker,søker etter fødested GRAN og får: Ingen funne. Går da og blar opp 3 fra Oppland og får den riktige Halvdan, f. 1896 og født i Gran. Hvorfor den beskjeden :Ingen funne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg har ikke problem med dette: Halvdan - 633; 1896 - 39, derav 3 i Oppland; Fødestad Gran gir ingen funne fordi fødested er lik t dvs tellingskretsen.Dette er noe Jan O for lenge siden antydet burde løses med et normalisert fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skjønner ikke hva du mener Tor. Når du da etter landsomfattende søk på fornavn, deretter fødselsår så får en opp 39 Halvdan. Da burde en kunne fortsette søket med fødested Gran og få opp den ene, ikke få Ingen funne slik at en må gå igjennom alle de 39, en vet jo ikke sikkert hvor vedkommede bor, bare at han er født i Gran .Er jeg 'helt korka' eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det skal jeg ikke svare på :-) Både jeg (og også Jan O) er enig at det som er ønsket funksjonalitet.MEN slik databasen og systemet er nå kan du kun finne det som er registrert under fødested. Det vil for de aller fleste være 't' for tellingskretsen, mens de som har flyttet har en eller annen henvisning til fødested som kan være gård, kommune, prestegjeld, fylke, land osv.Går du direkte til filen for Gran vil du finne 3119 't', ingen Gran, men mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.