Gå til innhold
Arkivverket

[#14458] Maren Andersen-fra moss til Chicago


Gjest Odd Kjetil Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Kjetil Berg

Maren Andersen reiste fra Kristiania 30/08-1888 med Hekla til NY og vidre til Chicago. Hun hadde med seg barnene Anna, 7år-Viktoria, 4 3/4 år-Kristen, 3år-Andreas, 2 1/2år-John,11mnd Er det noen som kjenner til disse- Kan det være min oldemor som har giftet seg på nytt og fått et nytt kull med unger?kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Kjetil. Hvordan mener du vi skal kunne fortelle deg om det er riktig Maren når du ikke forteller noe om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I could do some lookups, but must have some info about her parents names, i suspose her age/birth place is in the list, but her exact birth date, if known, would help. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Når sant skal sies, så vet jeg ikke noe særlig mer om denne Maren Andersen enn det som står i emigrantlisten.Hun er gift ved avreise, men reiser ikke sammen med mannen. Hvis det er min oldemor er hun født 1846 i Trøgstad, med far Anders Olsen. Grunnen til at det virker logisk, er at datteren Anna har Svensk far(oppgitt i folketellingen 1920) Vi ønsker å komme i kontakt med noen som kan sjekke ut giftemål i Moss fra 1882 til 1887. Det kan jo virke som om barnene er både mine-dine og våre på alderen(7-4 1/2-3-2 1/2-11mnd)Kun Anna er oppgitt med svensk far.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

For at vi kan kunne av- eller bekrefte om denne Maren er din oldemor, trenger vi å vite litt mer om henne. Hvem var hennes mann (som du vet om), når og hvor ble hun gift? Har du funnet henne i 1865 og 1875? Eventuelt hvor? Hvilken 1920-telling er det du snakker om?Mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden alle barna også heter Andersen, akkurat som moren vil jeg tro at etternavnet til faren er Andersen. Moren, Maren, het kanskje noe helt annet som pike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Min oldemor Maren Sopie Andersdatter er født 14/2-1846 i Trøgstad eller Eidsberg. Gift 1ste gang 1871 i Norderhov med Svante August Petterson fra Sillerud i Vermland f. 1842 Min oldefar reiste etter sigende til Amerika i 1880/01, siden har ingen hørt noe fra ham. Det er derfor mulig at Maren giftet seg igjen senere. Deres yngste barn Constanse Marie(født 23/8/1880) ble oppfostret hos kjenninger i Trøgstad. Det er jo mulig at Maren var gravid på nytt da mannen forsvant. Dette er desverre den eneste ledertråden jeg har i forhold til Maren Andersen som reiste fra Moss.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS fant jeg 2 barn til med Svante: Petra Svante Augustsen f. 5/8-dpt. 27/8 1871 Tyristrand og Adolf Svantesen 31/3-30/5 1875. Finner ikke disse 2 i 1900.Siden du vet når Maren S. var født så vet du vel kanskje også navnet på faren hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Maren hadde 4 barn , Petra(71), Adolf(75), Bernhard(77) og førnevnte Constanse Marie(80) Alle med Svante August. Vi kjenner til det som skjedde med henne frem til 1880/81 da hun forlot Modum og reiste til Trøgstad. Det er det som hendte henne etter denne tid vi lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berg

La oss få med endel tilleggsopplysninger om Maren Andersen som reiste fra Moss i 1888. Hun finnes altså i US 1920 census i Chicago hvor hun bor sammen med sin datter Anna og datterens mann Ludwig Lovaas og deres barn. I motsetning til Maren og Ludwig står det altså at Anna's far er av svensk nasjonalitet. Jeg har nettopp også sjekket en annen av barna som reiste sammen med Maren - Viktoria. Hun finnes også i Chicago i 1920. Hun er da 34 år og har en datter på 17 og en sønn på 14. Hun står som 'head of household'. I motsetning til Anna nevnes det at faren er født i Norge. Muligheten for at det er vår Maren er ihvertfall tilstede så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Med utgangspunkt i gitte opplysninger om Viktoria (4 3/4 år) og John ( 11 mnd ) pr. 30.08.1888 tror jeg ikke de finnes døpt i Moss eller Moss landsogn. Det nærliggende - om de bodde i Moss - ville da vært Rygge, men heller ikke der fant jeg John (så bare etter ham).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og jeg glemte, heller ingen Maren (Sophie) Andersdatter viet i Moss i det etterspurte tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Etter det jeg kjenner til er det et byfenomen at konen og barna tar mannens etternavn. Derfor trodde jeg at det mest logiske ville være å lete i byområdene. I og med at de oppgir Moss som hjemsted, var jo det så klart mitt førstevalg. Jeg vil iallefall takke for de svar vi har fått så langt, og fortsette å lete videre. En dag vil vi sikkert finne denne nåla i høystaken som vi leter etterKjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Etter nermere ettertanke har vi kommet frem til: Hvis dette er riktige Maren, så er det trolig at datteren Anna er født i Aker hos Marens bror,Olai Andersen. Vi trodde Anna muligens kunne vært fodt i Trøgstad, men der kan vi ikke finne noe i Kirkebøkene.Så klart hun kan være født i Moss, men det tror vi egentlig ikke, da det ikke er noe som binder dem til Moss på det tidspunktet.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Roger Thauland

Hello Odd, still interested in Maren and in need of help? I have some strong leads which i'am able to followup on, it is just possible that i stood over her grave yesterday..but more research is needed to be certain; ..can you respond in English, please? ...but if not maybe someone can xlate for us? Regards, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Well..i found the rootsweb posting after using familysearch to figure out i found a different Maren with an Anna born about the same time--Uff..and when i emailed Tore using an address of just a few weeks ago--it bounced--so i don't know..hmm, it would help to have the birth dates and any 'middle' names--i've found a Kristen K. and i'am looking at some Victoria's as married to Emanuel Johnson or Alexander Lander or Gabriel Gabrielson; so far Lander seems best fit, ideas for contacting Tore/Odd? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Berg

Some months ago I made a call to Illinois to some people with the name Lovaas, and I was so lucky to get all information about this Maren Anderson. They told me that she was born in Moss and married to a Swede named Anderson. She was burried together with her husband at a churchyard in Chigaco. For us this was the end of this investigation because she then was not the Maren we were searching for. The only thing they had common was the first name, the age as well as a Swedish husband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.