Gå til innhold
Arkivverket

[#14466] Niels Nielsen Skriverøen og Dorthe Larsdatter Berg/Idd/Enningdalen/Sverige?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

To av mine aner heter Niels Nielsen Skriverøen og Dorthe Larsdatter Berg. Jeg har forsøkt å finne de i 1801, men ettersom de er oppført som tjenestefolk ( jeg er dermed usikker på om jeg har funnet de rette) og på familysearch har jeg funnet noen barn stopper det litt opp på disse...Det jeg vet er følgende:De fikk Lars Nielsen i 12.04.1810 og han ble døpt 22.04.1810Han gifter seg i IDe 1834 med Ragnhild Larsdatter fra Skee i Sverige.Ved giftermålet står det følgende: (min toklning av kirkeboken)'Ungkarl og huspladsdreng Lars Nielsen Westen Fødested Id, 24 år, Far: Niels Nielsen Skriverøen, pigen Ragnhild Larsdatter Nordbye, Fødd i Skee, Sverrige, 24 ½ år gml. Far: Lars Andersen Skjæggerødpla. Forlover : Hans Jacobsen Nord? Og Jens Johansen Guslund Anmerkning: Ingen gifte før'Lars har i allefall en søster som heter Rqgnhild.Er det noen som har noen anelse om hvor Niels og Dorthe kom fra, og kan vise veien bakover?Kanskje kom de fra Enningdalen? Sverige??Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Torunn, I Ske sn föddes 1809 21/10 Torparen Lars Anderssons barn, som bor vid Sote, modern Anna Olsdotter, barnet Ragnhild, döpt den 22. GID 947.40.57000 om någon vill kontrollera ytterligare.Kanske något att börja med. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 har du bare 1 Dorthe Larsdt. i Idd, 26 år tj.p. Kierkebøn, og kun 2 Niels Nielsen. Niels på 25 år er vel født i Idd skulle jeg tro, og da er det bare Niels Nielsen 36 år, tj.dr. på Ourød.FS: Mari dpt. 22/11 1801 Idd, foreldre Niels Nielsen og Dorthe Larsdt.---Ragnild dpt. 1/6 1806 Idd, foreldre Niels Nielsen og Dorothea Larsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

(2) Hei og takk for info Olle! vet du noe mer om disse? Jeg har funnet det samme som deg, og funnet noen mulige barn, men de har vel sannsynligvis flyttet på seg? hvor er Sote?(3) Takk for informasjonen, Berit! Det er disse jeg har funnet også. Men jeg er veldig usikker på hvor jeg skal lete neste gang. For eksempel kunne jeg vel ha gått inn på gårdsdriften ved Kierkebøn, men hvor er slike papirer?Det er det som er vanskelig å finne ut av når mennesker er tjenestefolk, Ettersom de får en datter i 1801, kan de vel kanskje ha giftet seg i 1801? eller 1802? Det er jo da litt merkelig at de ikke bor på samme sted? Kanskje de ikke bodde i Idd i 1801 når folketellingen ble foretatt?Ytterligere tips, info veileding taes imor med takk!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Et tips her kan være og kontakte Idd og Enningdalen Historielag. De har en egen slektsforskergruppe som samles et par ganger i måneden i biblioteket på Gamle Prestebakke.Du kan vel henvende deg til biblioteket som har åpent hver torsdag fra 18-21 for å få mer inf. om denne gruppa. Du får ringe Halden Bibliotek for å få tlf oppl.til filialen på Prestebakke. mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Kanskje jeg skulle gjøre det.. :)Var ikke klar over at det fantes et eget historielag der.Men hvis det er noen som leser dette innlegget og har informasjon er det bare å svare her!Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej, Vet ej var Sote ligger. Känner inte till socknen utan gjorde bara ett 'uppslag' åt Dig för att Du möjligen skulle komma vidare. Rekommenderar Dig att ställa en fråga om de inblandade + om Sote i Anbytarforum http://genealogi.aland.net/discus/ under, Landskap, Bohuslän, Skee, där Du kanske finner forskare som är mera insatta i församlingen. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Ja, det skal jeg gjøre. Jeg har brukt dette foraet tidligere, jeg er bare var litt usikker på om Sota var i Skee. ;)Takk skal du ha!TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå funnet ut at ved dåpen i 1801, datteren Mari, er foreldrene oppgitt til å være: Niels Nielsen Holt, og Dorothea Larsdotter. Jeg antar da at Niels er den Niels på Holt som er 25 i 1801. Ligger Holt nærme svenskegrensen? Dorothea Larsdotter høres veldig svenskt ut.Noen som kan hjelpe meg videre?faddere ved dåpen i 1801: Anders Simensen, Hans Johannesen, Jens F??, Ingeborg Andersdatter og Berthe Nielsdatter.Jeg kunne ikke se noe om barnet var uekte, antar da at barnet var født inn i ekteskapet. Men da lurer jeg på hvor Dorothea kom fra? Fant ikke ekteskapet i IDd, jeg kan jo selvfølgelig ha oversett noe, men er det noen andre som finner noe annet?Noen som kan fortelle noe om gården Holt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg antar at Niels er denne Niels, ettersom han heter HoltLenkeMen fortsatt et problem er da Dorthe/Dorothea. Kanskje hun kom fra Sverige. Jeg skal sende en forespørsel til Idd Historielag, kanskje de kan hjelpe meg videre.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg har nå sett i kirkebokenb for Id (Østfold) 1803, og der fant jeg muligens nok en sønn til Niels og Dorthe. Men for å bli helt sikker, så hadde det vært fint om noen kunne dobbeltsjekke for meg hva som står der.Det er No 249, og barnet heter NielsNoen som har mulighet?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Etter nok en 'saumfaring' av Idd kirkebøker, så har jeg funnet frem følgende:s. 504, 1813 ( Idd /enningdalens kirkebok) D. 5. marts begr. 14. marts Niels Nielsen Skriverøen/: u. Mell??? 37 Aar.Da må vel Niels være følgende:1776 November 3 Niels, foreldrene Niels Johnsen og Mari Nielsdatter faddere: Andreas Corrup ?? 2 Hans Andreasen 3. Kari Biørnsd. 4 . Anne ??Jeg har også funnet: 1815 Copulerede. Svend Andreas Ho?? 33 Aar Afskediget Sergeant Ungkarl boende paa Noelldalen(er dette riktig?)Dorthe Larsdatter 39 Aar enke Vielsedag 4. NovemberSå Dorthe giftet seg på nytt.. Uansett, så har jeg ikke funnet Dorthe født i Idd/Enningdalen.Er det noen måte å finne på om mennesker flyttet til et sogn før 1815 ( det er først da tilgang og afgangs skifter i kirkebøkene begynner.)Er det noen som kjenner til Dorte?Noen som har noen opplysninger om denne familien( evt. etterkommere, aner, slektninger... )Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Ettersom jeg antar at Dorte er den som er på Kirkebøen i 1801, så har jeg sjekket kjapt på Familysearch og der fant jeg følgende:Husband Lars Andersen Pedigree Birth: 19 JAN 1738 Enningdal, Idd, Ostfold, NorwayChristening: Marriage: 10 FEB 1766 Enningdal, Idd, Ostfold, NorwayDeath: 17 FEB 1811 Idd, Halden, Ostfold, Norway Burial: --------------------------------------------------------------------------------Wife Ragnild Larsen Pedigree Birth: 25 NOV 1742 Berg, Enningdal, Ostfold, NorwayChristening: Marriage: 10 FEB 1766 Enningdal, Idd, Ostfold, NorwayDeath: Burial:--------------------------------------------------------------------------------Children-------------------------------------------------------------------------------- 1. Anne Larsen Pedigree Female Birth: 30 AUG 1767 Kirkeboen, Enningdal, Ostfold, NorwayChristening: Death: Burial:-------------------------------------------------------------------------------- 2. Anders Larsen Pedigree Male Birth: 10 DEC 1769 Kirkeboen, Enningdal, Ostfold, NorwayChristening: Death: Burial:-------------------------------------------------------------------------------- 3. Lars Larsen Pedigree Male Birth: 24 NOV 1771 Enningdal, Idd, Ostfold, NorwayChristening: Death: 06 DEC 1829 Idd, Halden, Ostfold, Norway Burial: -------------------------------------------------------------------------------- 4. Engebert Larsen Pedigree Male Birth: 20 MAR 1774 Enningdal, Idd, Ostfold, NorwayChristening: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------5. Dorthe Larsen Pedigree Female Birth: 11 FEB 1776 Enningdal, Idd, Ostfold, NorwayChristening: Death: Burial:Men jeg fant altså ikke Dorte i selve kirkeboka, er det noen som har bedre øyne enn meg der ute?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Fant denne på familysearch, men finner heller ikke denne i kirkeboken... noen som finner dette, og evt. forlovere? ------------------------------Husband Niels Nielsen Pedigree Birth: 03 NOV 1776 Holt, Idd, Ostfold, Norway Christening: Marriage: 25 MAR 1801 Idd, Halden, Ostfold, Norway Death: 05 MAR 1813 Skriveroen, Idd, Ostfold, Norway Burial:--------------------------------------------------------------------------------Wife Dorthe Larsen Pedigree Birth: 11 FEB 1776 Enningdal, Idd, Ostfold, Norway Christening: Marriage: 25 MAR 1801 Idd, Halden, Ostfold, Norway Death: Burial:Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Takk for linken Berit!Jeg prøvde å finne Skriverøya på det kartet du henviser til, men jeg fant det ikke. Det er sikkert jeg som har dårlige øyne, men har du funnet det på kartet?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nei, jeg kan heller ikke se mye av det kartet. Men der er et artig kart. Jeg tok det med da det sto Skriverøya på det.Prøver et moderne kart, kartdelen til høyre (nr.4) skal være det riktige å klikke på. Da ser du tydlig hvor det ligger, og så får du det hele i sammenheng på oversiktskartet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

hei Berit!Takk for linken til det andre kartet! Det hjalp meg å finne Skriverøen på det første.Skriverøen er øyen som ligger øverst i høyre hjørne, avlang, med en forbindelselinje inn til fastlandet.Jeg er helt enig med deg at det første kartet er et spenstig kart! Det gjorde vel sin nytte antar jeg?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.