Gå til innhold
Arkivverket

[#14469] Langer i Larvik


Gjest Tom Langer Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Langer Andersen

Jeg søker etter informasjon om 2-3 personer med etternavn Langer, bosatt i Larvik. De er: Anne Maria Langer; reg. i Ekstraskatt data 1762 Larvik mv. Hun var på registreringstidspunktet ansatt hos byfogd Strøm som pige. Jeg tror at dette er samme person som i FT1801 ble registrert ved Bærum Jernverk. Hun ble født ca. 1738 anslått ved bruk av aldersangivelsen i FT.Hans Langer gift med Ingrid Andersdatter (i 1783, Skien) De hadde en sønn Hans Langer (født ca 1793). I 1793 var moren bosatt i Larvik - trolig også faren. I FT1801 fant jeg mor og sønn i Larvik. Mor er da gift på nytt, og sønn er registrert med navn: Hans Hansen_lange.Jeg ser ikke bort fra at Langer-folkene kan ha vært knyttet til jernverksdrift, bergverksdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

http://www.vigerust.net er det publisert skattelister for Larvik 1729-31. Der finnes ingen Langer, uten at det behøver å ha avgjørende betydning. Slektsnavnet var kanskje ikke i bruk, familien kom til byen på et senere tidspunkt, eller de kan av en aller annen årsak ha vært fritatt for skatt, for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Langer Andersen

Takk for svarKjenner du til kvaliteten på kirkebøker i Larvik og Skien fra 1730 - 1795? Har du også ideer til andre kilder som brukes i videre arbeid - spesielt rettet mot Vestfoldområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Riksarkivet har ei utmerket side som viser hvilke kirkebøker som er bevart: LenkeSom du vil se er Larviks kirkebøker tapt før 1814, dog eksisterer det klokkerbøker fra 1785. For Langestrand sogn går kirkebøkene tilbake til 1779.Skien er bedre forspent, første kirkebok går fra 1659 til 1679, deretter er det et opphold før kirkebokrekken fortsetter i 1716.Andre kilder er f.eks. skifter, men det kan bli mye å lete gjennom dersom ikke protokollene har alfabetisk register. Jeg vet at noen av skifteprotokollene for Larvik midt på 1700-tallet har det.Så skal det vel finnes skattelister som kan avgjøre når disse Langer dukker opp på det aktuelle stedet, men dette har jeg ikke erfaringer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.