Gå til innhold
Arkivverket

[#14473] Erich Sochdal (Sottedal) - oppslag i bygdebok for Kvikne.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Erich Sochdal døde på Røros i 1752, 92 år, og hans kone Lisbeth Didriksdatter i 1756, 83 år. Det er en viss sannsynlighet for at Erik var far til Maria Erichsdatter som var gift med Petter Pettersen Tønset (Røros). Erich Sochdal var fadder da deres sønn Erik ble født i 1742, og Maria Eriksdatter er muligens identisk med Maria Sottedal som var fadder på en annen i Tønsetslekten.Når Erich Sochdal kom til Røros, vet jeg ikke, men det sannsynligvis etter manntallet i 1701. Jeg har heller ikke funnet noen andre med samme etternavn i kirkebøkene 1727 - 1767.Jeg vet det finnes en gård Sottedal /Ssokkedal i Kvikne - gården er nevnt bl. a. hos Oluf Rygh. Denne gården kunne være gård nr. 43 eller 44 i FT 1801 for Kvikne, for brukerne her etternavnet SOTDAL.Det jeg nå lurer på er om denne Erich, som jeg altså ikke kjenner farsnavnet til, kunne være nevnt under gården Sottedal i Kvikne.Takknemlig for hjelp.Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Oluf Rygh anfører at gårdnavnet i Kvikne skrives Sotnedal, men at uttalen er Såttedal eller Såkkedal. (interessant i forhold til skrivemåten av navnet - se første innlegg).Maria Erichsdatter døde i 1764, 45 1/2 år. Hun skulle dermed være født ca. 1718/19, men hvor hun er født, vet jeg ikke (kirkebøkene for Røros er gått tapt for en del år på begynnelsen av 1700 - tallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har sjekket bygdeboka for Kvikne under østre og vestre Såttdalen, men fant dessverre ikke noe om denne Erik. Kirkebøkene for dette området starter først i 1722 (Tynset 1722-32, ligger utlagt på nettet). For Kvikne kommer egne bøker i 1739.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.