Gå til innhold
Arkivverket

[#14475] Ingeborg Olsdatter, Øyer


Gjest Harald Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Sørensen

Hun er født 1 juni 1835 ved Stubberud. Gift 26 okt 1865 med Kristen Pedersen, Fåberg. Hun ble konfirmert ved Øier Hovedkirke 26,5,1850. Jeg søker opplysninger om hennes opprinnelse (foreldre m.m.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Funnet i FS:Ingeborg Olsdatter 1/6-7/6 1830 Øyer, foreldre Ole Olsen og Mari Marcusdatter.Dette er vel muligens hennes mor:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Fra avskrift av kirkebøkene for Øyer og Tretten:Ingebor, født 01.06.1835, døpt i Øyer 07.06.1835. Foreldre: Hmdf. Ole Olsøn og Mari Marcusdtr.Ekteviet i Øyer 13.05.1825 Sold. og Ungk. Ole Olsen Ihlehagen 25 aar og Pige Mari Marcusdtr. Stubberud 25 aar.Ole, født 29.05.1800, døpt i Øyer 01.06.1800. Foreldre Ole og Ømbiør ved Ihle. (NB! det er født flere Ole Olsen i 1800, men jeg tror dette må være rett mann).Marie, født 03.04.1800, døpt i Øyer 06.04.1800. Foreldre Marcus og Marie ved Stubrud.Mvh Jan Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Sørensen

Takker for input. Men ønsker å avklare ved følgende spørsmål: I folketellingen for 1801 finner jeg 2 Ole Olsen: - O.O. med foreldre Ole Gundersen og Ombjør Olsdatter under Ihle. -O.O, med foreldre Ole Olsen og Marie Olsdatter under Stubberud. Samme sted finnes også Marie Markusd. (1 år) ,senere ektefelle til Ole. Er dette 'forvirrende' eller er vi 'sikre på' at førstnevnte O.O. er riktig person. Hva mener du Jan Olav (eller andre). Er det flere aktuelle O.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Jeg har ikke nok detaljert lokalkunnskap om Øyer til å være 100% sikker, men ut ifra at da OO giftet seg har han bosted Ihlehagen og foleldrenes oppholdssted ved OOs dåp er 'ved Ihle' så er det vel stor sannsynlighet for det er rett person.Se forøvrig tema '14174: Kielgaard, Øyer og Hoset , Oppland'. Her ser det ut til at det er noe slektskap med Marie Marcusdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.