Gå til innhold
Arkivverket

[#14477] Lillehammer? Stavanger? Wisconsin Chicago


Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg hjelper en norskamerikaner, Marjory Halvorsen Catoire med å finne hennes farmor Ragnhild Cecilie. Marjory har fortalt meg følgende av det som står nedenfor her og jeg har forsøkt å finne navnene nedenfor i folketellingene uten å lykkes. Jeg tror nok stedene Lillehammer og Stavanger må tae med en klype salt i denne sammenhengen.Ragnhild was from a farm near Manitowoc, Wisconsin. She married Ingebrigt Halvorsen (b. 1859/60) from Halse near Kristiansund. Ragnhild was born in Lillehammer or Stavanger, Norway May 10, 1862...her father's name was Anders Olsen, don''t know her mother's name. The story goes she came over to the US from Norway with her mother, a brother Ole & a sister, Andrea On her death certificate, it indicates she immigrated in 1870 ('been in US 58 years'-she died 12-12-1928). Her mother, I believe, lived with Andrea in later years, but I did not find her buried at the Mount Olive Cemetery with her daughter Andrea's family or with Ingebrigt's family, and not knowing her name makes it difficult to track her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Johannes!Din kilde i amerika vet mer enn du, og som kan være nyttig forr oss når vi skal forsøke å hjelpe!!!Hun refererer til Ragnhilds søster Andrea og dennes familie, som hun vet hvor er begravet og som hun har sjekket gravstedspapirene til: da bør hun også vite noe om disse personenes fulle navn og årstall med videre. Dette kan være veldig nyttig for å bekrefte at det er riktig familie som gjenfinnes i Norge! Finner man dem ikke den ene veien, så kanskje den andre...Synes du skal 'pumpe' Marjory litt mer og legge resultatet ut i denne debatten.Lykke til! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Det var også meningen å opplyse at Ragnhild bodde i Chicago sammen med sin mann og 6 barn, og at hun døde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom din kontakt i usa har internett, synes jeg du skal henvise henne hit, slik at kommunikasjonen går direkte med henne. Det gir så mye mere ekstraarbeide å jobbe på denne måten.Hun bør også gjøre mer hjemmearbeide før hun jumper over dammen....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

Has Marjory tried to find the US church record for Ragnhild's marriage to Ingebrigt Halvorsen? If she lives near Madison, she could use the American Lutheran Churches in Wisconsin Collection of 126 microfilms LenkeThese films are also available at the ELCA Archives in Elk Grove Village (suburban Chicago). If married in a Norwegian Lutheran church, the persons involved are more likely to have given information about where they were from in Norway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hva med mere opplysninger om Andrea? Når døde hun, hvor bodde de, osv. Det er ofte omveiene som gjør at vi finner hovetpersonen! Hva het hun som gift?Og, var dette Ingebrigt Halvorsen: HALVORSEN INGEBRIGT Male/White Alder: 82 Sertifikat nr. 0011554 død dato: 1942-04-19 COOK CHICAGO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Takk for interesse! Ja, du har truffet på riktig Ingebrigt Halvorsen d. 1942. De andre opplysningene er fru Catoire underveis med å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror jeg fant moren.I 1920 Chicago, Illinois, 3773 Wrightwood Avenue? Bor følgende familie:I. Halvorsen, head 60 år f. i Norge Rachel Halvorsen, 58 år, f i Norge imm. nesten uleselig, barn: Ruth Halvorsen 25 år f. i Ill. Anna Peterson 27 år, married f. i Ill. mann Peterson 27 år, son in law. f. i Ill. Olga Halvorsen 23 år f. i Ill. Elden?`Halvorsen 20 år, f. i Ill Olson, Annie, Mother in Law (til Head), 84 år f. i Norge, imm. unknown.for de som har Ancestry, LenkeDa har vi mors navn, og ca. fødselsår. altså, Annie Olson f. ca 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Glemte å skrive, etter det jeg kan se, så kan det være immigrasjonsår på Rachel (Ragnhild) ser ut som 1885Skal se om jeg finner dem i 1910, men først vil jeg at det blir konfirmert at det er rett familie. Det bør kunne gå med alle navnene p¨å barna. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I 1910 var det litt tydeligere skrevet. Rachel Halverson immigrerte i 1872. Hun var gift for 1. gang, mens Ingabrigt var g. for 2. gang. Og, sønnen het Eldar. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da er det bare å begynne og lete i 1880-censusen, og se om de er å finne der.Ingebrigt og Rachel hadde vært gift i 19 år i 1910. Dette vil si at Ragnhild var ugift i 1880, og het Olson (sannsynligvis). Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Har faktisk funnet alle de navnene jeg har nevnt som emigranter fra Kristiania 29. mai 1873. Jeg skulle så gjerne ha sjekket ut Ragnhild Arnesdatter Kroko 4 år i folketellingen for Nordre Aurdal for 1865. Er det noen som har lett tilgang til kirkebok for Nordre Aurdal? Hadde jeg hatt hennes fødselsdato fra kirkeboken kunne jeg ha sannsynliggjort det, eventuelt sjekket henne ut av saken. Den Ragnhild jeg leter etter var født 10. mai 1862 etter det hennes etterkommere har oppgitt til meg. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Selvom dette ikke bekrefter noe, familysearch forteller: )rart hun evt. ikke var døpt Cecilie, dette er uttrekk fra kirkebøkene. RANGNILD ARNESEN Female Event(s): Birth: Christening: 09 JUN 1862 Nord Aurdal, Oppland, NorwayParents: Father: ARNE OLSEN Family Mother: ANNA OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Takk for fortsatt interesse! Datoen stemmer ikke nøyaktig, men den datoen jeg har fått opplyst kan jo ha blitt forandret etter som opplysningen har vandret. Men hvis hun ikke er døpt Cecilie er rart at hennes etterkommere nevner henne med det navnet. Her må det mer research til, forstår jeg. Ragnhilds etterkommere er kjent med at 'Valdors' (Valdres) er et sted i Norge, og noen har trodd at Ragnhilds mann var derfra. Men det er han definitivt ikke. Kanskje var det Ragnhild som var fra 'Valdors'? Derfor var det litt interessant at en familie med så mange samnevnte med Ragnhilds søsken og foreldre var å finne der.Takk for intressen igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Gikk inn på familysearch. Hun ble DØPT 9. juni, ser jeg, ikke født. Har ikke vært klar over at Familysearch har digitaliserte dåpsarkiver som ikke er registrert her på Digitalarkivet. Interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg kopierte bare det som sto, altså christening, som betyr døpt. (birth-feltet var ikke utfylt)Selvom Familysearch-recorden jeg her har funnet er uttrekk fra kirkebøker skal og må dette sjekkes med originalen. Ofte finner en feil med år, måned, navn osv. Så, det må ikke tas for god fisk at dette er rett! Dersom hun benyttet begge navn, er det rart at hun ikke er døpt begge navn. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

I have, from LDS film, a copy of Ingebrigt's death cert. Buried Mt Olive, Chicago by John M. Pedersen--his records are on LDS film, making a lookup possible, is Kathy available for that? I will email to ? ..if given an address.. born dec 31, 1859, 'Valdors' married to Raghild, was a tailor who owned his own business. Unknown parents. Who will/has ordered the obit? Roger. Interesting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Having reread all the above (hehe-i do not 'read' Norwegian) and having found the rootsweb items, which have Marjory and her siblings--i think the goal was to find 'Annie Olsen', born ca 1836. Have i got it right? (at last). So i will look at film 1295972 for an address match (its 3273) and then find the cert for her, to learn where she is buried(and what name); i suspose Marjory can obtain the obit for herself? (this will work if she stayed in Chicago and passed before 1934) Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Yes, I'm searching for Annie Olson b. 1836 and her daughther Ragnhild b May 10th 1862, married to Ingebrigt Halvorsen. (Ingebrigt son indicated on the death certificate that Ingebrigt had been born in 'Valdors', but when Ingebrigt's sister-in-law was required to verify the birthdate of Ingebrigt's eldest son when the Chicago Dept of Records could not locate his original birth certificate, she indicated that his father, Ingebrigt, had been born in Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.