Gå til innhold
Arkivverket

[#14479] Datter av norsk skuespillerinne, f. 1885 i Kristiania


Gjest Egil Thee Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Det er i dag 125 år siden skuespillerinnen Adelaide Johannesen, født i Bergen 27.01.1857, debuterte ved Den Nationale Scene som Margrethe i «Abekatten», en dansk vaudeville fra 1849. Adelaide ble fra begynnelsen av spilleåret 1883/84 ansatt ved Christiania Theater hvor hun med sin bergensaksent kanskje bidro til å danne en myk overgang fra danske skuespillere som fra 1877 var blitt vist døren av teatersjef Schrøder. Adelaide avsluttet imidlertid sin flyktige karriere med å spille Nora i «Et Dukkehjem». Egentlig ganske ironisk. Dette stykket handler jo om frigjøring av kvinnens egenskaper, men Adelaide går hen og gifter seg med en skotte, føder en datter i Oslo og forsvinner for godt fra scenen — og fra Norge.Adelaides utkårede var John Balfour Ker [sic med én r, liksom alle hans brødre]. Han var født 13.07.1850 som sønn av John Kerr (1825-1907). Mellomnavnet fikk han fra sin mor som var født i Reay, Caithness i Nord-Skottland. Ekteparet giftet seg 20.09.1849 i Glasgow, og det formodes at barna også ble født der. Faren er identisk med fysikeren som oppdaget at lysstråler endres i elektriske og magnetiske felt, den såkalte “Kerr-effekten”. Dette elektro-optiske prinsippet står helt sentralt i vår dataverden av i dag. John Balfour Ker var selv telefoningeniør og spilte en ikke uvesentlig rolle under innføringen av telefonen til Norge. En bror av John Balfour Ker, William Ker (1852-1925) var gift med Lily Florence Bell (1854-1943), en kusine av Alexander Graham Bell (1847-1922). Familien til sistnevntes kone var formuende og kan ha stilt med kapital for kommersiell utnyttelse av oppfinnelsen — selv om de er mer kjent for oppstarting av annen virksomhet i Washington [Territory].Den første kommersielle telefonsentral ble åpnet i New Haven, Connecticut, 28.01.1878, og allerede i juni 1880 kunne den første abonnent tegne seg for «International Bell Telephone Company» i Oslo. Gjennom John Balfour Ker hadde nordmenn sugerør til telefonens vugge i USA. Dette er kanskje en av grunnene til at telefonen kom såpass tidlig til Norge.Nærmere undersøkelser er påkrevet for å presisere hva som egentlig skjedde i telefonens barndom i Norge. Dessverre beretter Evert Bestorp i «Oslo-telefonen 1880-1985», Oslo 1990, sørgelig lite om de aller første årene, og familieforbindelsen Ker/Bell er meg bekjent aldri tidligere påvist i Norge.Ker var direktør i «Bell Telephone Co» fra 1883 (etter Hugo Ullitz’ avgang), og ble fra 03.12.1885 leder for fusjonsselskapet «Christiania Telefonselskab», i praksis et privatmonopol, inntil Knud Ørn Bryn overtok 01.04.1886. To uker senere forlot familien Ker Norge.Så helt konkret til mitt slektsgranskingsproblem som i siste instans gjelder en tremenning av min farfar:Ekteparet John Balfour Ker og Adelaide Johannesen fikk altså en datter som ble født i Kristiania i mai 1885. Familien bodde da i Huitfeldts gate 1, men datteren til Adelaide og John er IKKE funnet i noen kirkebok for dette distriktet i Kristiania. Muligens er hun registrert blant dissentermenighetene, jeg tenker på f.eks. The Chaplaincy of St. Edmund, eller kanskje under en katolsk menighet. Denne jenta kan umulig ha tilbragt nesten et år i Krisitiania uten å ha kommet i et eller annet offentlig register.Familien Ker forlot Norge 15.04.1886 med bestemmelsessted New York, men det er ting som tyder på at de reiste videre til Canada. William Ker slo seg ned i [staten] Washington. Det er her et tankekors at Vancouver (Canada), som ligger like ved Seattle (Washington), ble jevnet med jorden i en katastrofebrann som følge av nybrottsarbeid i 1886. Vancouver, som var eslet som endestasjon for Canadian Pacific Railway, må ha vært et paradis for all slags gründere — inkludert en telefoningeniør, og det later til at Ker også døde ikke så langt fra Vancouver i 1926. På den annen side skal Adelaide ifølge Liv Jensson: «Biografisk skuespillerleksikon. Norske, danske og svenske skuespillere på norske scener særlig på 1800-tallet», Oslo 1981 være “død i USA 1902(?)” (sic med spørsmålstegn).Jeg har nylig bragt i erfaring via andre etterkommere etter fysikeren John Kerr at Adelaides datter også het Adelaide. Men intet nærmere vites om henne. Med denne opplysningen er det imidlertid muligheter for å finne henne i USA — hvis jeg bare får hjelp til å etablere fødselsdatoen hennes fra et eller annet norsk register. Jeg skulle også gjerne ha en bekreftelse på at døpenavnet er korrekt. Med “Adelaide” og “mai 1885” er mulighetene redusert til 7 personer registrert i det amerikanske SSDI hvorav to har samme fødselsdato. Dette er mer enn et halmstrå. Kan noen hjelpe meg med et arkivsøk i Oslo?9. april 1878 — 9. april 2003. Vi får feire med måte…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg trakk pusten .... og essensen ut av det du leter etter. Hva mener du forresten med 'sic'?-----Adelaide Johannesen, født i Bergen 27.01.1857, død i USA 1902(?)Gifter seg med en skotten John Balfour Ker , føder en datter Adelaide (?)i Kristiania (april?)mai 1885. Familien bodde da i Huitfeldts gate 1.Du sier at familien Ker forlot Norge 15.04.1886 med bestemmelsessted New York.Hvilken kilde mynter du det på? Her er mor og datter i emigrantprotokollen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&variabel=0&postnr=78618&fulle=true&spraak=n>Lenke , men hvor er selveste John?-----Litt utenom det hele; jeg fant en annen familie Kerr som i 1880 bodde i Preston, Fillmore, Minnesota. James (35) on Nellie (30) hadde 5 barn som alle var født i Minnesota. Det interessante her er at konen er norsk.-----Det er tydligvis flere Kerr i Norge:I 1930, den 30.juni drar William Krogvig Kerr journalist)født 13061915 fra Elverum til Canada. Skal til sine foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det var de små halmstråene da i jakten på hvor de dro. Jeg søkte på 'Ker' på Ellis Island og gjorde en forekomst hvor stedet 'Dunville, Canada, 1879' dukker opp.Hvis jeg nå holder tunga helt rett i munnen vil jeg anta et denne Graham jeg her viser til må være sønn av William Kerr og Lilly Bell. I og med at Graham Bell var i slekt med Lilly er det grunnen til mine antakelser. I tillegg dukker navnet John Balfour opp.Iallefall kom denne famlien til Ellis Island fra Maracaibo i Venezuela i 1923. De var da bosatt i Washington DC. Her er manifestet Lenke-----Graham M.Ker - 43 år, Født i Dunville I Canada 21.okt.1879. Forstår jeg det rett fikk han Amerikank statsborgerskap i 1889, og familien kan fremdeles ha vært bosatt i Dunville i den perioden John B. Ker og Adelaide emigrerte.Annie Price Ker - 41 år, Født i Franklin, Virginia i 1881deres barn:John Balfour Ker - 10 år, født i Etaples Frankrike i 1912Charles Waldron Ker - 9 år, født i Etaples Frankrike i 1913.-----Kan Dunville i Canada være et sted verdt å sjekke etter emigrasjonen i 1886?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Se her du!! Noe er sikkert riktig og annet galt, for de dro vel aldri tilbake til Norge for å emigrere på ny? Her er enda en datter som oppgis å være født i Norge ...... Kanskje du nå vil finne lille Adelheid nevnt i kirkebøkene i Kristiania, men i 1884.-----Burrard District, British Columbia Census, 1901: Coast District and Vancouver City;Kerr, Adelaide 18.Jun 1862 Norway 1901 Vancouver City wifeKerr, Adelaide 19.Aug 1884 Norway 1901 Vancouver City, daughter -Kerr, Marian 23 Aug 1887 Norway 1901 Vancouver city, daughterJeg klarer ikke å plukke ut mannen, men han finnes helt sikkert der han også.-----Yngstebarnet er neppe født i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Familien bodde ikke i Huitfeldtsgade 1 ved folketellingen i Kristiania 31.12.1885 hvilket innebærer at Adelaide kan være døpt hvor som helst. Om hun er døpt i en 'såkalt' dissentermenighet, skulle disse levere 'regnskap' (les oppgaver over fødte, viede og døde), men dette ble ikke i særlig grad gjort. For Kristianias vedkommende finnes de innleverte på Oslo Byarkiv.Men det er 'dissentermenigheter' som senest ifjor satt på kirkebøker med opplysninger fra 1870-tallet, så mht. selve kirkeboken, er denne enten på Riksarkivet, i menugheten eller tapt.Ker er forøvrig ikke oppført i Kristiania Adressebog 1888 ( =høsten 1887).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

British Columbia Death Index: 1872 to 1979KER, JOHN BALFOUR Male,75 år, død 18. June 1926 NORTH VANCOUVER-----Mulig at dette er datterenBritish Columbia Marriage Index: 1872 to 1924BARTHOLOMEW, FRANCIS JOHN,bride: KER, MARION BALFOUR Marriage Date: 11 June 1914-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

'British Columbia Death Index: 1872 to 1979 KERR, ADELAIDE BALFOUR Female,47,16.June 1906 VANCOUVERDette må vel være din Adelaide fra Bergen?-----Om ikke John fantes med i protokollen fra Kristiania kan han jo ha dukket opp da de skulle dra. Ikke alle som sto i protokollen dro, og ikke alle som dro sto i protokollen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Mange takk både til Nina og Geir!Noen kommentarer i farten:Adelaide reiste med dampskipet «Thingvalla» til New York. Hun medbragte sin datter samt kr. 200. Interessant nok er ikke ektemannen “medbragt”. Kanskje han reiste separat? —f.eks. en tur til Skottland først?Ker®, også skrevet med C, er et særdeles vanlig navn. Det dreier seg om en vidt forgrenet skotsk klan hvor man neppe noen gang vil kunne etablere noen samlet slektstilhørighet. Heldigvis er ikke kombinasjonen Balfour Ker like vanlig.Fysikeren hadde 8 barn hvorav bare to sønner bragte navnet Ker videre. Ifølge et brev fra 1930-tallet skrevet av en kusine av Adelaide, hadde vår Ker tre døtre. Denne opplysningen er ikke bekreftet fra annet hold, men her synes allerede to (Adelaide og Marion) å foreligge — selv om fødselsåret på den første er overraskende, men ikke umulig; Adelaide hadde sin siste opptreden 28.12.1883. Sistnevnte ble imidlertid født 27.01.1857 og ikke 18.06.1862. Her må det foreligge en feil et sted.Det skal ha vært store familier med mange oppkallinger blant etterkommerne til fysikerens barn nr. 2. William og barn nr. 6 George. Således er John Balfour Ker (1912-1997), som kom til New York i 1923 fra Venezuela, William Kers sønnesønn, jfr. sønnen William Balfour Ker (1877-1918). (Det er for øvrig iøynefallende at han er født i Etaples som skal ha vært det stedet hvor viruset til Spanskesyken kom fra. Det var enorme soldatinnkvarteringer der under 1. verdenskrig — med betingelser som ligner dem man finner i dagens Sør-Kina.)Jeg har selv forgjeves lett i adressebøker etter John Balfour Ker. Heller ikke Johns adresse før han giftet seg, nemlig Pladsmajorboligen Nordre Fæstning, har gitt noen uttelling for søk etter datterens dåp. Sistnevnte adresse fant jeg i sin tid i Rådhustårnet før flyttingen til Oslo Byarkivs nåværende lokaliteter (som jeg aldri har sett).«The Chaplaincy of St Edmund’s» i Oslo er på forespørsel fra 5-6 år tilbake “unable to trace records of baptism from such an early period”. Så her går vel ballen videre til Riksarkivet. (Eller kanskje de har rotet bort “regnskapene” over sin hjord?)John Balfour Kers dødsdato hadde jeg allerede fra en ubekreftet kilde.Sic (lat.) betyr “[ja, nettopp] slik” — selv om det virker ulogisk eller direkte galt.De mest lovende napp så langt er at to døtre synes å foreligge, at Marion (oppkalt etter farmoren) kan være gift med en Bartholomew samt (helt overbevisende) Adelaides dødsdato. Dette går jo den rette veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.